« Върни се назад Публикувано на 29.02.2008 / 0:00

Шок за крадците в БМФ

 

 

Единственият кандидат, който игра в заключителния етап от конкурса за приватизация на държавния морски превозвач “Български морски флот” е „Кей Джи Меритайм Шипинг”. “Кей Джи Маритайм Шипинг” остана сама в съзтезанието през октомври миналата година, след като другите две фирми – индийската “Есар шипинг енд лоджистикс” и гръцката “Чартуърлд шипинг корпорейшън”, отпаднаха поради несъответствие на критериите, заложени от Агенцията за приватизация. Според Агенцията по приватизация, въпреки че кандидатът за БМФ е един планираните инвестиции в предложението на българо-германския консорциум са по-мощни от очакваните и ще гарантират успешното развитие на флота.
От БМФ ще бъдат продадени 70% от капитала на параходството, като останалите 30% ще се предложат на купувача на мажоритарния пакет не по-рано от 5 години и не по-късно от 6 години след прехвърляне на собствеността върху продадените акции. Купувачът от своя страна се задължава да запази за 10 години предмета на дейност на БМФ. За същия период ще бъде забранено и намаляването на придобитото акционерно участие от купувача.

Вчера офертата на "Кей Джи Маритайм Шипинг", който купува 70 % от капитала на БМФ бе отворена официално.

“Кей Джи Маритайм Шипинг” предлага в окончателната си оферта за покупката на 70 на сто от капитала на Български морски флот 1 219 980 000 лв. В тази сума се включват цената и инвестициите, като цената е 440,1 млн. лв. Беше направена и допълнителна оферта за 100 процента от капитала на БМФ на стойност 1 408 594 286 лв., като цената възлиза на 628 714 286 лв. Инвестициите, които фирмата предлага за 10-годишен период, са 779,880 млн. лв., като размерът им е един и същ и за двете оферти. Държавата, която поне за 5-годишен период ще притежава 30 на сто от капитала на дружеството, няма никакъв ангажимент към инвестиционната програма. Българо-германският консорциум е поел и ангажимента да направи малки съкращения в средносписъчния плавателен състав, възлизащи на около 400 души. Към момента плавателният състав е около 2850 души. Поет е и ангажимент за 10-годишен период средногодишното увеличение на заплатите в БМФ да бъде 15 на сто. Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов поясни, че първоначалната оферта на “Кей Джи” за 70 на сто от капитала на БМФ е била с около 100 млн. лв. по-ниска. Според предварителните разчети на АП цена от около 600 млн. лв. за дружеството към момента е добра, като се има предвид и финансовата криза в световен мащаб.

Читавостта на фирмата е гарантирана и лично от немския канцлер Ангела Меркел, научи от свои източници afera.bg.

Влизането на БМФ в частни ръце ще отекне като “Шок и ужас” сред определни среди в морската столица, които години наред безпроблемно и безпрепятствено източваха държавния ни морски первозвач и натрупаха милиони. Afera.bg се добра и до конфиденциалната информация, че в новия борд на директорите на БМФ след окончателното финализиране на сделката е поканен известен варненец, името на който ще стъжни усмивките на всички онези, които крадяха от БМФ. Засега afera.bg запазва името в тайна до официалното му оповестяване.

Как бе източвано БМФ?

Данните за драстични далавери с договорите за тайм-чартърите, впрочем черно на бяло удостоверени с доклад, подписан от предишния министър на транспорта Николай Василев стигат и до бюрото на премиера Сергей Станишев. В същото време транспортният министър Петър Мутафчиев се гъне, че е натиснат от жълтите, тъй като са коалиционни партньори. Обшествена тайна е, че източването на БМФ започна още при правителството на Иван Костов, но продължи със завидни темпове и при управлението на НДСВ, които счупиха всички рекорди. Месеци наред същият доклад на Николай Василев „виси” Окръжна прокуратура – Варна. Като стане реч за БМФ прокурорите изпадат очевидно в транс или медитация. Иначе всичко, което се случва в БМФ става с помоща на един варненски депутат от НДСВ “морски специалист” в предишния парламент.

Ето какво пише дословно в доклада на Министерстството на транспорта, подписан от Николай Василев: „Считаме че степента на отговорност (съотношението между непрофесионализъм и злонамереност) нелоялност към дружеството на съответните длъжностни лица следва да бъде установена от компетентните органи. Следва да се създадат механизми на прозрачност при отдаването под наем на кораби,както и условия за реална конкуренция предвид постигане на оптимални договорни условия (цена,комисионни и други).В тази връзка следва да се създадат нови вътрешни правила,касаещи преддоговорните отношения и самото сключване на договорите за тайм-чартър и анексите към тях.При липса на съответно решение на Съвета на директорите в тази насока в 30 дневен срок от датата на извеждане на настоящия доклад от деловодството на Министерство на транспорта и съобщенията, препоръчваме да бъдат освободени сега действащите членове на Съвета на директорите на Параходство “Български Морски Флот” ЕАД ,включително и изпълнителния директор .Необходими са кадрови промени в ръководството на дружеството ,конкретно е необходимо незабавно да бъде отстранен от длъжност директора на дирекция “Трампово плаване”-капитан Атанас Атанасов,който носи пряка отговорност за договарянето и сключването на договори за тайм-чартър,както и други служители от неговата дирекция.Препоръчваме да бъде потърсена съответната отговорност от виновните длъжностни лица по съответния ред от компетентните органи.В изпълнение на исканията на Окръжна прокуратура-гр.Варна с писма вх. Номера:09-00-46/09.04.2004 ; 09-00-46/22.04.2004 и 09-00-46/09.06.2004., предлагаме копие от доклада да бъде изпратен по компетентност на разпореждане. Препоръчваме членовете на Съвета на директорите на Параходство “БМФ”ЕАД управлявали в периода на сключване на договорите за тайм-чартър и продължаващи да изпълняват същите функции и до настоящия момент, да бъдат освободени незабавно като членовете на Съвета на директорите.В тази връзка препоръчваме всички членове на Съвета на директорите да не бъдат освобождавани от отговорност за 2002г. и 2003 г. Препоръчваме организационна промяна на структурата на Параходство “Български Морски Флот” ЕАД ,която да доведе до засилване на функциите на звената на вътрешен контрол,на финансовия директор и на юристите на дружеството.”

 

След всичко това същият варненски депутат “морски специалист” грубо намесвайки се в кадровата политика на Министерството на транспорта, заплашвайки министъра и дори министър –председателя, че ще отцепи варненските депутати от НДСВ успява да запази директора на Трампово плаване – Атанас Атанасов, с който са били в една фирма . По-късно Атанас Атанасов най-после е освободен от БМФ.

Нито една институция, призвана да сече корупцията и далаверата не си мръдна пръста да потърси отговорност за източването на БМФ.

Преди няколко месеца висш източник от “Борба с организираната престъпност” коментира пред afera.bg , че се очакват арести на държавни служители от БМФ заради далавери с договори и офшорки. Бопаджията твърдеше, че всичко било под контрол, но се чакали поискани сведения от Интерпол, а те се бавели. Тогава afera.bg предостави на висшия спецполицай актуални данни и факти, свързани с чиста далавера, свързана с кораб, собственост на сегашния директор на БМФ кап. Христо Донев. БОП и до този момент не дават признаци на живот по случая.Според спецченгето обаче прокуратурата не си е свършила докрай работата, тъй като цели две години проверките за източването на БМФ са преседели в нечие височайшо чекмедже. Едва след идването на власт на прокурор №1 Борис Велчев, който изнесе данни за затлачване на стотици прокурорски проверки, варненската окръжна прокуратура се е размърдала по темата БМФ.

Тук е мястото и да уточним нещо много важно. И при вай-голямото желание на антимафиотите да разгромят корупцията в БМФ, това няма как да се случи, тъй като с БВФ се занимава Транспортна полиция, а не ОДП – Варна. Именно Транспортна полиция е тази, която би трябвало да рови в източването на БМФ. Друг е въпроса защо тя не си свърши работата, за която неминуемо е имала информация.

По времето на процедурата по приватизацията на морския ни превозвач, два кораба от БМФ са били продадени на търг на 18 август миналата година.

Тази сделка е ненормална, той като държавният ни морски превозвач е в процедура на приватизация и и всяка промяна в активите ще отблъсне сериозните инвеститори. Продадени са били корабите “Созопол” за 1,5 милиона лева при първоначална цена 1,3 млн. и “Чумерна” за 2,75 млн. лева. “Созопол” е продаден на офшорна компания, като негов оператор ще е фирмата “Борд Марин”. “Чумерна” пък купува варненската фирма “Триимпекс Юнион”, собственост на Стоян Щърбаков. Източването на БМФ продължава жълтата традиция и с пускането на вода през юни на кораб “Стара планина”, който само седмица след това е отдаден под наем на половин цена. Подготвя се и продажба на още два кораба “Огражден” и “Лудогорец”.

Схемата с източването чрез неизгодни таймчартъри тече от години и бумът и бе по времето на управлението на НДСВ.

БМФ сключва договор с офшорка за дълъг период от време и на цени много по-ниски от международните. Така наемателят преотдава кораба на реални цени и печели от разликата, която стига до 300%. Сделката се осъществява от брокер от различна офшорна фирма, която обаче е в тесни връзки с първата офшорка. Има случаи, в които офшорките са на един и същи адрес на езкотични острови. На всичкото отгоре офшорките прибират и комисионна от БМФ от 3,75%.

Само през 2003-2005 година от подобни неизгодни таймчартърни договори БМФ и съответно държавата губи по 200 000 долара на ден, а общата сума е към 250 000 000 долара!Тези огромни пари се разпределят между джобовете от властови кръг, близък до царедворците. БМФ е и един от основните пполитически и предизборни донори на НДСВ.

Докато Транспортна полиция и прокурорите проспаха тоталното крадене на БМФ, дойде момента, в който то влиза в частни ръце.

А частникът както е известно не обича да го крадат и ще си търси до дупка всеки присвоен цент.

Отсега някои среди в и около БМФ губят разположение на духа. Защото преяждането води до повръщане.

Веселина Томова

«