« Върни се назад Публикувано на 04.06.2013 / 20:05

ЦВЕТАНОВ & ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ ПОТУЛВАТ ПРОВЕРКА НА „ИНСПЕКТОРАТ” НА МВР ЗА НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА ДЕЙНОСТ НА ФИРМА „БМВ”

Името на фирмата „БМВ” нашумя при прокурорската проверка за незаконното подслушване. Три години бившият министър Цветанов и замът му Димитър Георгиев покриват справка, която АФЕРА публикува, в която пише: „Дейността на ТД „БМВ“ ЕООД относно обработването на лични данни в пунктовете на ОПП е незаконосъобразна…Таксите, които се събират от гражданите на територията на звената за регистрация на ППС са определени в ценоразпис на “БМВ” ЕООД и се отчитат единствено в приход на дружеството…Единствената регламентация за начина на тяхното формиране и разходване се съдържа в т.6, изр.2 от заповед на Главния секретар на МВР от 2000г., която е незаконосъобразна… Организацията на работата по регистрация на ПС е създадена по такъв начин, че в едно помещение са настанени и извършват дейност както служители на МВР, така и служители на ТД „БМВ“ ЕООД, върху които не може да бъде упражнен контрол в пълен обем.“

На 11 май 2010 година бившият вътрешен министър Цветан Цветанов получава справка с рег. №2537, издадена от Дирекция „Инспекторат” на МВР. Справката е относно „извършена частична проверка в отдел „Пътна полиция” – СДВР. Проверката касае регистрация на автомобилите, обработка на документите по регистрация, както и реда и организацията.

Констатациите и предложенията от страна на проверяващите са 14 на брой.

ТРИ ГОДИНИ ПО ДОКЛАДА НА „ИНСПЕКТОРАТА” НА МВР НЕ Е НАПРАВЕНО НИЩО, А ТОЙ ПОТЪВА ПОТУЛЕН ОТ ЗАМ-МИНИСТЪРЪТ НА МВР ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ, ОЧЕВИДНО СЛЕД УМИШЛЕНО МЪЛЧАНИЕ И БЕЗДЕЙСТВИЕ НА ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ.

А УМИШЛЕНОТО БЕЗДЕЙСТВИЕ НА ЦВЕТАНОВ И ЗАМЪТ МУ ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ Е ЗАРАДИ ФИРМАТА „БМВ” ЕООД, ЧИЕТО ИМЕ НАШУМЯ ПО ПРОВЕРКАТА ЗА НЕЗАКОННО ПОДСЛУШВАНЕ.

Ето какво установяват проверяващите от „Инспекторат” на МВР още през 2010 година:

„На територията на звената „Пътна полиция”, към Областните дирекции на МВР в страната служители на ТД “БМВ” ЕООД изпълняват редица дейности, някои от които: въвеждане на данни в заявленията за регистрация, предварителна проверка на документи, монтаж и демонтаж на регистрационни табели, за които събират такси по тарифа, определена еднолично от управителя на дружеството, както и събиране на застрахователни премии от застраховки и продуктови такси (екотакси), дължими по чл. 36 от ЗУО.

 Дейностите по издаване на заявления и за монтаж на регистрационни табели в техническите пунктове в страната е както следва: служители, които  подготвят данни и попълват заявления за регистрация на ППС и на длъжност “механик на технически контрол на МПС” – извършващи монтаж и демонтаж на регистрационни табели.  

         Дружеството е регистрирано по ТЗ, но се подчинява и на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, тъй като едноличен собственик на капитала е министъра на вътрешните работи.

Дружеството, въпреки, че не е орган, който по закон изпълнява дейности по регистрация на МПС, работи по  Наредба № І-45/2000 г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторните превозни средства и ремаркета теглени от тях и едновременно с таксите по Тарифа № 4 за таксите, които се събират в МВР по Закона за държавните такси, събира и собствени такси за предоставяните услуги.  

ТД “БМВ” ЕООД разполага с налична документация по изработката и патентоването на контролен болт, който се поставя от служители на дружеството върху задната регистрационна табела на ППС, като модела е вписан  в Патентното ведомство с Патент за изобретение № 64306/12.10.2004г., който касае контролен болт, чийто патентопритежател е ТД“БМВ” ЕООД. За ползването на патента винаги е необходимо съгласие на изобретателите – 4 физически лица: Веселин Л. Нинов – бивш управител на “БМВ” ООД; Алекси П. Кесяков – бивш началник на направление “Пътна полиция” – ДНСП, сега служител в ДКИАД-МВР; Димитър Д. Киров – бивш началник на сектор 02 в направление “Пътна полиция” – ДНСП, и бивш началник на отдел “Пътна полиция”- ГДОП, от 2011г. пенсионер и Бисер И. Бъчваров – бивш началник на сектор 03 в направление “Пътна полиция” – ДНСП.

Съгласно чл.19, ал.1 от Закона за патентите и регистрацията на полезните модели (ЗПРПМ), изключителното право върху изобретението, което включва правото на ползване, може да бъде използвано със съгласието на патентопритежателя. Тъй като документите по вписания патент се пазят в “БМВ”, което отказва да ги предостави,  не може да се направи анализ на редица въпроси, свързани с:

Приложимостта на Закона за патентите и регистрацията на полезните модели (ЗПРПМ) (загл. изм. – ДВ, бр. 64 от 2006 г., в сила от 09.11.2006 г.);

Началната дата на подаване на заявлението (с оглед изтичане на срока на патента), датата на регистрация, датата на публикация в бюлетина, с оглед действието на разпоредбата на чл.1, ал.3 от ЗПРПМ (в сила от 24.02.2003г.), изключваща отношенията, възникващи при създаване и използване на изобретения или полезни модели, свързани с изпълнение на специфични дейности на органите на Министерството на вътрешните работи;

Точното заглавие на изобретението и свързано ли е то с изпълнение на специфични дейности на органите на МВР;

Налице ли е служебно изобретение по смисъла на чл.15 от ЗПРПМ;

Налице ли е договор за възлагане на изобретението;

Налице ли е вписан в регистъра на Патентното ведомство лицензионен договор;

Налице ли е договор, уреждащ отношенията по създаването и използването на предложение с полезен ефект, ако те не са поставени под специалната закрила;

Правото на предявяване на иск от изобретателите, респ. патентопритежателя във връзка нарушени патентни права.

Не е без значение, че изработката на болта се осъществява от “БМВ” ЕООД. В българското и европейското законодателство няма правна регламентация, както на поставянето на контролен болт на задна регистрационна табела на ППС, така и за вписване на неговия номер в свидетелството за регистрация.

Същият се отразява и в АИС-КАТ.  Съгласно чл. 10, ал. 6 от  Наредба № І-45/2000 г., табелите с регистрационен номер следва да се закрепват по начин, непозволяващ неправомерното им демонтиране. Тази правна норма създава изискване за начина на закрепване, но на двете табели, а контролен болт се поставя само на задната табела. Определянето на средството и начинът за закрепване на двете табели, следва да бъде оставено на преценката на компетентните органи. Наличието на патент от страна на „БМВ“ ЕООД за този контролен болт и неговото регламентиране в наредбата би означавало обвързване на МВР с доставката на болта единствено от дружеството, заплащане на патентни такси и др.

Имайки предвид, че договора за изработка и доставка на табели изтича през 2012 г., включването на болта в наредбата би означавало и всеки следващ доставчик да осигурява такъв болт. Патентованото от “БМВ” ЕООД изобретение може да бъде предмет на лицензионен договор, съгласно чл. 31, ал.1 от ЗПРПМ, като чрез него може да се предостави изключителна, неизключителна, пълна или ограничена лицензия. Договорът за лицензия по чл. 587, ал.1 от Търговския закон е винаги възмезден и с него носителят на право върху изобретение, полезен модел, промишлен дизайн, марка, топология на интегрална схема или производствен опит – лицензодател, отстъпва изцяло или отчасти на лицензополучателя ползването му, т.е. за поставянето на всеки контролен болт, изобретателите или търговското дружество взема съответно възнаграждение.

Таксите, които се събират от гражданите на територията на звената за регистрация на ППС са определени в ценоразпис на “БМВ” ЕООД и се отчитат единствено в приход на дружеството.

Таксите включват попълване на заявления за: зачисляване на автомобил- 4,00 лв.; за спиране от движение- 3,00 лв.; за издаване на транзитни номера- 2,00 лв.;  за първа регистрация- 5,00 лв.; за промяна на собственост- 3,00 лв.;  за промяна на данни, конструкция, цвят и др.- 3,00 лв.; за промяна на ДК номер- 3,00 лв.;  за дубликат на свидетелство за регистрация- 3,00 лв.;  за бракуване- 3,00лв.; за пускане в движение- 3,00 лв.;  за издаване на временен талон- 3,00 лв.; за възстановяване след прекратена регистрация- 3,00 лв.; молба за издаване удостоверение за собственост- 3,00 лв.; молба за издаване удостоверение за предишна собственост- 3,00 лв.

         Единствената регламентация за начина на тяхното формиране и разходване се съдържа в т.6, изр.2 от заповед на Главния секретар на МВР от 2000г., която е незаконосъобразна.    

          При първоначална регистрация в отделите “Пътна полиция” към съответните ОДМВР/СДВР, освен изискуемите документи, се представят и  документи по чл.3 от Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци (НОРРЗПТПУОМРО). В случая документите са различни и е предоставено право на изборност при набавянето им, в зависимост от лицата, които пускат на пазара МПС.

На територията на “Пътна полиция” дейността по събиране на продуктови такси се извършва и от служители на ТД “БМВ” ЕООД, по силата на сключени договори за посредничество с някои от организациите по оползотворяване на отпадъци.

Така служители на “БМВ” ЕООД, работещи в пунктовете на “Пътна полиция”, издават удостоверителни документи от името и за сметка на организациите, ползвайки фирмените данни, разрешения, касови апарати и печати срещу определена комисионна, ползвайки издадените им лицензи. 

Неразрешеното извършване на подобни дейности е основание за прилагането на принудителни административни мерки по реда на чл. 100-102 от Закона за управление на отпадъците или реализирането на административно-наказателна отговорност по чл. 104 и следващите ЗУО от компетентни длъжностни лица.

В същият закон са предвидени и основания за отнемане на издаденото разрешение, а едно от тях е грубо или системно нарушаване на ЗУО, на подзаконовите нормативни актове по прилагането му или на условията, определени в разрешението (чл. 68 ЗУО).

От казаното по – горе става ясно че се нарушава и чл.2, ал.2 от Наредбата, съгласно който продуктовата такса се заплаща “в отдел/и “Пътна полиция” (ООП) на Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР) или на съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР)”. По този начин не може да се осъществи пълен контрол от страна на МВР върху общия приход от продуктовата такса, за да може да се изчисли и процента на вземането по чл.2, ал.8 от Наредбата.

В по – голямата си част, издадените удостоверения са предварително подпечатани с печата и подписа на организацията по оползотворяване на отпадъци, като са вписани данните на лицето (фирмата), представящо превозното средство на пазара. Сумата за издаденото удостоверение, необходимо за приемане на заявлението за регистрация на ППС се заплаща от заявителя (частно лице) на автомобила, но фактурата и касовата бележка се издава на името на фирмата – първоначален вносител.

По този начин се създават условия за нарушения на Закона за данък върху добавената стойност, получателят на фактурата има възможност да  отчита несъществуващи разходи, като освобождава заплатеното от частното лице ДДС.

         Информацията, която постъпва в ИАОС не се използва за контрол върху колективните организации и тези които действат индивидуално,тъй като не се обработва по електронен път, не е ясно как се обработва и дали същата се засича между Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Агенция „Митници“, НАП и др., както и дали организациите по оползотворяване на отпадъци внасят дължимия ДДС.

         Невъзможността да бъде проследено и контролирано количеството и обема на заплатените продуктови такси създава предпоставки за невнасяне на ДДС от страна на организациите по оползотворяване и възможност да бъдат извършени престъпления против данъчната и кредитната система.

         Не е без значение, че в бюджета на МВР трябва да постъпват част от таксите по чл. 2, ал. 8 от Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци (НОРРЗПТПУОМРО), определени в размер на 3% от приходите от продуктови такси за МПС, постъпили по сметката на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) и от дължимата такса от индивидуално изпълняващите задълженията си, както и 3 % от приходите, постъпили в организациите по оползотворяване на отпадъци от МПС от техните членове. Приходите се ползват по предназначение – за административно обслужване на дейността.

Организацията на работата по регистрация на ПС е създадена по такъв начин, че в едно помещение са настанени и извършват дейност както служители на МВР, така и служители на ТД „БМВ“ ЕООД, върху които не може да бъде упражнен контрол в пълен обем. Служителите от ТД „БМВ“ ЕООД установяват самоличността на заявителя, въвеждат данни в заявлението за регистрация на ППС, които автоматично се четат от регистъра на моторните превозни средства при вписването на ЕГН. Единствената корекция, която би могла да се въведе от служител на „БМВ“ е тази по адреса на заявителя или собственика.

В този смисъл най-често констатираните нарушения са, че заявителя може да не се яви лично, а друго лице да представи личните му данни, като се създават предпоставки за злоупотреба.

Създаденият технологичен ред в звената „Пътна полиция” води до дублиране функциите на държавните служители на МВР (ЛРТП) и служителите на търговското дружество „БВМ“, което затруднява и допълнително натоварва работата на служителите на МВР.

С това се създава впечатление, че административното обслужване на граждани от страна на МВР не е организирано на необходимото ниво.

При обслужването, гражданите не могат да направят ясно разграничение за качеството на предоставените услуги от МВР и „БМВ“, тъй като обслужването е общо, а служителите на „БМВ“ не носят отличителни знаци (баджове), които да ги отличават от държавните служители. По този начин отдел „Пътна полиция“, в частност МВР като цяло приемат негативите на гражданите при получаване на некачествени услуги.

Наред с това, на работните места обслужвани от служители на „БМВ“, разположени на територията на ОПП – СДВР се извършва нерегламентирана рекламна и друга дейност, която е предпоставка за създаване на корупционна среда (поставени табели на застрахователни и други дружества с рекламна цел).

Дейността на ТД „БМВ“ ЕООД относно обработването на лични данни в пунктовете на ОПП е незаконосъобразна.

Дружеството притежава удостоверение от Комисията за защита на личните данни за вписване на регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри. Дейността на служителите на „БМВ“ при административното обслужване на гражданите включва ползване и обработка на данни, събрани в АИФ МВР – „АИС- КАТ“ – Регистрация пътен контрол, което е в нарушение на Закона за защита на личните данни, тъй като събирането и обработката на лични данни е една от основните дейности.на МВР. Съгласно чл. (163, ал.1 от ЗМВР, администратор на лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни е министърът на вътрешните работи, който възлага обработката на лични данни на определени от него длъжностни лица, а редът за обработка на лични данни се определя с инструкция, издадена от него. Съгласно Инструкция рег.І-381/10.03.2009г. за реда за обработка на лични данни в МВР (обн., ДВ, бр.23/2009г.), достъп до лични данни в информационните фондове на МВР, какъвто безспорно е „АИС -КАТ“ имат само служители на МВР, но не и трети лица, каквито се явяват служителите на „БМВ“.

Едновременно с това са нарушени императивните разпоредби на чл.16, ал.2 от Закона за държавната собственост, тъй като “БМВ” ЕООД не е настанено в държавния имот за извършване на дейност по събиране на екотакси или присъединяване към колективни системи за управление на отпадъци, а по силата на изтеклия договор за наем на държавен имот, може да извършва единствено предварителна подготовка на документи за регистрация на МПС и монтаж на регистрационни табели. 

Към момента за “ БМВ” ЕООД, не са налице основания за заемане на имот- публична държавна собственост, тъй като между МВР и “ БМВ” ЕООД няма валидно сключен договор за наем. 

По силата на цитирания договор за наем, сключен между ДМТОСО като наемодател и “БМВ” ЕООД като наемател, са предоставени за временно и възмездно ползване помещения с обща площ от 3280 кв.м., находящи се на териториите на 28 областни дирекции на МВР, за срок от 3 години. Като основание за сключването му е посочена заповед на Главния секретар на МВР, за поетапно внедряване на нови технологии в изпълнение на Програмата “Въвеждане на нови документи и технология за регистрация, идентификация, маркиране и отчет на МПС. Договорът е изтекъл на 28.12.2007г. Договорът е сключен без да е проведен законоустановения към момента на сключването му конкурс по реда на ЗДС. След този период дружеството не е плащало наем, нито обезщетение за ползване на държавните имоти, като за наемния период не е заплащало и всички консумативи за електричество и вода. Точно обратното, дружеството има насрещни претенции за заплащане от страна на МВР на обезщетения в полза на „БМВ”, поради предприети действия, свързани с регистрацията на превозни средства.

         Към момента дружеството извършва, както дейностите по предварителна подготовка на документите за регистрация и монтажа на регистрационните табели, така и други невъзложени с нормативен акт дейности по: присъединяване към колективни системи за управление на отпадъци и събиране на таксите за тях и застрахователна дейност.

В тази връзка са констатирани нарушения на Закона за защита на личните данни, тъй като служители на „БМВ” ЕООД имат достъп до автоматизираната информационна система на МВР; на Закона за управление на отпадъци, тъй като се издават удостоверителни документи за присъединяване към колективни системи за управление на отпадъци от търговско дружество без надлежно разрешение.

Установени са и нарушения на Закона за защита на конкуренцията, който налага забрана за въвеждането в заблуждение относно съществени свойства на услугите или относно начина на предоставянето им, като е констатирано наличие на заблуждаваща реклама, препращащи към нарушения по Закона за защита на потребителите по отношение нелоялна, заблуждаваща и агресивна търговска практика по смисъла на същия закон, извършвана на територията на ПП.”

Afera.bg

 

 

«