ТОДОР И МАРТИН БАТКОВИ ЛАПВАТ ПАРИТЕ ЗА РЕКЛАМА НА ПРОГРАМАТА ЗА СЕЛСКИ РАЙОНИ
Първите печеливши от рекламата на европрограмите в новото правителство са Тодор и Мартин Баткови. Единственият нов контракт за последните шест месеца е подписан на 3 октомври 2013 с обединението „ПРСР Гарант“ в Министерство на земеделието и храните. Дружеството, в което участват „Грейн адвъртайзинг“ на Мартин Батков и „Мастър Пи Ар“ на 26-годишната Деяна Петрова (близка до Тодор Батков), ще получи 1 137 847 лв. без ДДС, за да популяризира възможностите, предоставяни от гаранционната схема към Програмата за развитие на селските райони.
Странното в случая е, че самата обществена поръчка е обявена още миналата есен, когато тръгва и Гаранционният фонд, но до възлагането й се стига едва сега.
Така рекламирането на инструмента, който разчитаме да спаси част от европейските пари, ще започне година и половина след старта му.
Европейската комисия и ОЛАФ трябва да проверят тази процедура и нейната необходимост, тъй като министерството възнамерява да закрива гаранционния фонд, твърдят агро експерти. Отделно консорциумът какво ще рекламира след като няма прием на проекти по програмата и нейния ресурс е почти изчерпан. „Тове е точене на европейски пари и Брюксел и ОЛАФ трябва да се самосезират“, твърдят експерти от земеделското министерство.
Гаранционната схема тръгна през януари, но не върви с особен успех. Целта й е да облекчи земеделските производители с вече одобрени проекти по три от мерките по ПРСР. За целта МЗХ отдели 240 млн. лв. в специален гаранционен фонд. Към края на септември 2013 г. обаче усвоените средства бяха едва 10% и министерството тръгна да връща 100 млн. лв. обратно към ПРСР. Сега, на десетия месец от началото на схемата, министерството най-накрая избра на кого да даде над милион лева за популяризиране на инструмента. ПРСР е има най-голям бюджет за реклама – общо 36 млн. лв. за програмния период. За шестте години до края на 2012 г. от министерството използваха едва 18 млн. лв., а още толкова останаха за разпределяне за тази година.
Началото на тази обществена поръчка е още в края на 2012 г. Офертите бяха събрани и отворени около Коледа, но изпълнителят е избран едва в края на август. „Нямам представа защо е забавен конкурсът, но ние тепърва започваме работа по поръчката“, коментира пред „Капитал“ Мартин Батков. Той уточнява, че офертата на неговия консорциум е била с около 300 хил. лв. по-ниска от тези на конкурентите му. Цената на „ПРСР гарант“ е доста по-ниска и от прогнозната стойност от 1.5 млн. лв. без ДДС.
Срещу 1 137 847 лв. от МЗХ традиционно изискват не толкова стратегия зад комуникацията, колкото свръхконкретни дейности. Победителят ще трябва да организира минимум по едно събитие в 28-те области на страната с най-малко 30 участници; пресконференции в шестте планови региона; информационно събитие в София; минимум две социологически проучвания; публична дискусия в София след приключването на схемата; публикации в пет национални и 15 регионални медии.
„Грейн адвъртайзинг“ е една от агенциите, които често работят с МЗХ. Отново в обединение с „Мастър Пи Ар“, но тогава под името „Грейн Мастър“, тя печели поръчка за популяризиране на мерки 112, 121, 142, 214 и 213 по ПРСР за 938 хил. лв. Самостоятелно има спечелени други два конкурса за реклама на ПРСР за по 671 хил. лв., стана ясно от публикувана от МС по-рано през годината справка. Така общата сума на бизнеса на агенцията с министерството засега е около 2.3 млн. лв. В дружеството на Петрова акционер преди това е бил и самият Батков, а фирмените регистри показват няколко нейни връзки с в. „Стандарт“ – като „Мастър стандарт“ ДЗЗД, където фирмата й е съсобственик, а единият управляващ е главният редактор на вестника Славка Бозукова според ДАКСИ.
Сумата на спечелените поръчки от Мартин и Тодор Баткови в земеделското министерство нараства и с третата близка до тях ПР агенция – „Прайм тайм“, с която често влизат в консорциуми. Тя също е изпълнявала поръчки на агроминистерството. Освен това прави впечатление, че работи предимно с държавни структури като Банката за развитие. Какъв публичен образ и какви ПР дейности са проведени за нея, не е ясно, но е сигурно, че усвоените държавни пари по тази линия, не са малко. Агенцията й обслужва и няколко министерства, а също и Здравната каса – „сладки“ клиенти, както биха ги определили някои запознати с подобен тип ПР договори.
Агенцията има „опит“ и с политически кампании, когато през 2007 г. БСП обяви конкурс, на който се явиха 6-7 фирми, казаха от предизборния щаб на социалистите. Спечелила „Прайм тайм“, която се ръководи от Марияна Цуцекова.
„Зелен октопод”