Странна секта се активизира
Сдружение с идеална цел “Емануил” в Сливо поле извършва странни религиозни обреди, сигнализираха сливополчани. Присъствали на сбирките коментираха, че икони на Христос, Богородица и православни светии създавали впечатлението за православност, но пък надписите на кирилица били неразбираеми за българскоговорящите, защото всъщност били турски думи. А някои правят асоциация с названията и се питат дали “Емануил” всъщност не е лице на забраненото в България и в чужбина вероизповедание "Еммануил”.
Сбирките на сдружението ставали в дома на шефа му Сезгин Айваз, който е бил общински съветник в миналия местен парламент на градчето. Той оборудвал в приземния етаж на луксозната си за сливополския стандарт къща молитвен храм. За съществуването на молитвен дом в дома на Айваз говорят всички в Сливо поле. За наличието му обаче не знаят в общината, а също и секретарят на общината Пламен Георгиев. “При нас няма регистрация на религиозна общност или вероизповедание под името “Еммануил”, каза Георгиев. Началникът на Районното управление към ОД на МВР в Сливо поле Валери Иванов беше категоричен: “Полицията не може да посяга на религиозните свободи, които са защитени от конституцията”. Иванов твърди, че в полицейското управление няма писмени или устни сигнали за религиозна дейност, извършвана от сдружението. “Събират се у Сезгин, молят се, казват, че са християни, гледаме ги добре облачени, ходят повече цигани, казват, че им дават пари и им обещават работа.” Така в Сливо поле обясняват “службите”. Според граждани, немалко млади хора ходят на богослуженията. “Децата после стават затворени, не искат да говорят, не знаем какво става там”, казват хората.
„Да, правим служби, молим се на Господ в къщата ми, в това няма нищо лошо, заповядайте, можете да снимате.” Така Сезгин Айваз покани екипа ни, когато му се обадихме по телефона. Ден след поканата на телефона на бившия старейшина отговаряше само съпругата му, която каза: “Каквото правим, правим, Господ вижда и разбира, вие си пишете, каквото искате”.
В клиповете присъства и образът на Христос, като в едното си изображение той е с крила, което според члена на комисията по вероизповедания в НС и специалист по сектите Павел Чернев, е препратка към сатанизма.
В началото на март миналата година на входа на Сливо поле до бензиностанция „Васил Русев” синът на Сезгин Айваз, 19-годишният Гьокхан, се врязва със семейния „Опел” в движещо се с висока скорост „БМВ”. Умира на място. Цяло Сливо поле говори, че това е била поредната гонка с коли. Следва дело и присъда на шофьора на „БМВ”-то, която Русенската окръжна прокуратура обжалва в Апелативния съд във Велико Търново. Свидетели на катастрофата и на последните минути на Гьокхан твърдят, че преди да седне в автомобила, момчето е избутало пред хора спътниците си от колата. Дълго време преди катастрофата пред свои съученици е казвал, че през 2008-а Христос ще го прибере. Качил е в интернет, където стоят досега, негови клипчета с авторски религиозни песни на турски език. В едната Гьокхан пее “Моля ти се, Господи, отърви ме от проблемите ми, само ти си човекът, който може да ме отърве от това!” Посланието “Отърви ме, вземи ме!” е водещо и в трите клипа. Голяма част от клиповете са снимани в молитвения дом в къщата, казват хора, които са ходили на службите. Присъства и образът на Христос, като в едното си изображение той е с крила. Членът на комисията по вероизповедания в НС и специалист по сектите Павел Чернев е категоричен, че подобно изображение е свързано със сатанизъм. “Много е вероятно сектата “Еммануил” да действа под прикритието на сдружението в Русенско. Тя е от малкото, на която през 90-те години й беше отказана регистрация. Още тогава, след като бяха изгонени от София, където имаха свое училище на площад “Славейков”, и от Пловдив, предупредих, че ще се скрият в малки населени места”, обясни независимият депутат пред репортера ни.
Друг спец по сектантските въпроси – доц. д-р Бончо Асенов, припомни, че отказът за регистрация на “Еммануил“ през 90-те е свързан и със заключението на Клиниката по психология при Медицинския университет в Пловдив. В него се казва: “Екстремният характер на проповедите и строгите изисквания към последователите водят тези, които са с по-лабилна психика, до първични психични разстройства”.
Докато готвех материала и чаках Сезгин Айваз да се срещне с мен, стана ясно, че последователи на регистрираното сдружение “Емануил” правят молитвени сбирки и в русенски къщи, и в домове в Голямо Враново. Айваз пък обясни по телефона, че членовете на сдружението ще заминават да работят в чужбина. “Имам още три деца, трябва да ги изхранвам, обясни той, но отказа да каже за къде се стягат. Според близки до движението, той ще отиде в Германия. Докато обмисля дестинацията, Айваз и съратниците му са проучвали и как като сдружение с идеална цел могат да кандидатстват по европейски програми. Това не е изключено, поне по две оперативни програми на ЕС движението може да си докара пари, смята Чернев. Той разясни, че “Еммануил” по принцип изпирала пари от чужбина. Вратички в нашето законодателство позволяват вероизповедания да се прикрият като НПО, така те получават пари и “зарибяват” елегантно, казват юристи. Секти и особено “Еммануил” изпират, благодарение на несъвършенствата в Закона за вероизповеданията, “мръсни” пари от дрога, проституция и оръжие, разясни Чернев. Парите идват като дарения, искането е единствено НПО-то или вероизповеданието да има дарителска книга, парите излизат чисти и отиват за социални дейности. След сигнала за “Емануил”, депутатът обеща да следи случая в Сливо поле и да го повдигне в Комисията по вероизповедания. Още повече, че ЕС и Европейският парламент искат от нас по-строги мерки спрямо опасните вероизповедания, категоричен е Чернев.
www.obshtestvo.net