Скандална корупционна схема в Община – София: в дъното „Котараците”, „Елиа” и довереник на Цветанов
Закупени трамваи втора употреба – на нереално високи цени и на повече от 30 години – една от корупционните схеми на Столична община
На 21 Юли 2009 година общинската фирма „Столичен Електротранспорт“ ЕАД обявява обществена поръчка за доставка на до 30 броя трамвайни мотриси с междурелсие 1000 mm (1009 mm) втора употреба, както и до 30 броя прикачни вагони за междурелсие 1000 mm (1009 mm) за нуждите на София.
На конкурса се явяват три фирми, една от които „ЕЛИА” АД (ЕИК: 831818341), в която мажоритарен акционер и представляващ е Симеон Зарев , който беше залят с киселина през 2008 година, собственик на скандално приватизираното „НИПРОРУДА“, приближен на г-н Цоло Вутов и бивш дребен акционер в „ГЕОТЕХМИН“ АД.
До тук няма нищо необичайно, ако зад уреждането на самата сделка не седяха сина на г-н Зарев – Симеон Зарев-младши и неговия съдружник в една от фирмите им – Николай Арнаудов.
Зад Зарев-младши и Арнаудов пък прозира връзката с добрия им приятел Валентин Моллов(тримата са съдружници в „МАКСТРЕЙД МЕДИКЪЛ“ ООД с ЕИК: 200674531, в което Моллов участва чрез "АКОМБ ГЛОБЪЛ КОРПОРЕЙШЪН БЪЛГАРИЯ" ЕООД, ЕИК 201036243), който явно след огромния скандал с БДЖ се крие зад „ЕЛИА“ АД.
За г-н Арнаудов пък не се знае много, освен за близките му отношения със скандално известния Александър Петров (бивш високопоставен служител на бившата НСС, „дясна ръка“ на Румен Петков, началник на кабинета му докато е министър, бивш представител на държавата в надзорния съвет на БДЖ, както и дългогодишен несменяем представител на БСП в ЦИК), официално назначен по трудов договор след оставката на Румен Петков за служител на „ЕЛИА“ АД, както и с г-н Валентин Моллов и участието на Арнаудов косвено в печално известната сделка с рециклирани спални вагони за БДЖ, за която все още се водят съдебни дела.
Сделката с трамваите е направена по същия сценарий, както сделката с вагоните за БДЖ.
Брат на Николай Арнаудов е Петър Арнаудов, който дълги години е сътрудник и приятел на Александър Сталийски . Също така чрез фирмата на Петър Арнаудов „ГЕОСТРОЙ ЕЛЕКТРО“ ЕИК 175441892, която няма никаква дейност от началото на регистрацията си през 2007год., дори има регистрирана загуба, но всъщност тя участва в търга в Германия и купува за около 880 000 евро трамваите, като интересен е произхода на тези средства, и дали след като префактурира трамваите на „ЕЛИА“ АД и реализира огромна разлика като печалба няма да бъде прехвърлена по добре познатата схема на някой клошар, за да се избегне плащане към фиска. Към дата 15.07.2011г. има информация, че на територията на Германия е започнала проверка от компетентните органи за законосъобразността на проведения през месец Януари 2011г. в гр. Хале търг за въпросните трамваи, евентуални корупционни практики между управителя на немската фирма г-н Блуменал и българската „ГЕОСТРОЙ ЕЛЕКТРО“ (спечелила наддаването), както и използването от българска страна на фалшиви документи за доказване на необходимия финансов ресурс , обороти и референции за дейността си. Петър Арнаудов (брат на Николай Арнаудов) е управител и съсобственик на „ГЕОСТРОЙ ЕЛЕКТРО“. Той е и управител на една от фирмите на „котарака“ Александър Сталийски , както и проформа собственик на къщата му в Бояна.
Тази група от хора има нужда от силовите групировки за ураждане на на друг вид взаимоотношения.
За тяхното спокойствие се грижи човек на име Васил – управител и съдружник във „ Ви Ти Ай Секюрити“- охранителната фирма на братя Маринови, по известни като Маргините. С негова помощ и съдействие Симеон Зарев, сина му, Николай Арнаудов и други хора от техния кръг дълги години и до настоящият момент управляват необезпокоявани от полицията нови луксозни автомобили от най-висок клас , за които е известно, че са с пренабити номера, но може би добрите им отношения с Андрей Иванов им осигуряват чадър от ведомството на Цветан Цветанов.
Близките отношения на Зарев-младши и Арнаудов с друго лице с двойно гражданство – българско и германско – г-н Робърт Трейн, довеждат от части до печеленето на въпросния конкурс с трамваи в Германия .Г-н Трейн е в близки отношения с един от директорите на “Трамвайно Депо Хаваг“ в гр.Хале, Германия, а именно г-н Блуменал.
По случайност или не, една от служителките на Симеон Зарев – младши и Николай Арнаудов във фирмата им за лекарства е близка роднина на Андрей Иванов – председателя на СОС и понастоящем председател на ГЕРБ София.
Другите фирми – участници в конкурса ( една от които – немската „МАН – ФЕРОЩАЛ“) са отсранени от процедурата неоснователно, с предварителното одобрение и разпореждане на г-н Андрей Иванов , и остава само „ЕЛИА“ АД , с която предварително има договорки и от немска и от българска страна.
От името на фирма „ЕЛИА“ АД чрез официалните пълномощници Николай Арнаудов и Симеон Зарев-младши са водени предварителни разговори и консултации по сделката със скандалния бивш директор на завода за ремонт на трамваи, осъден за присвояване на крупна сума – Христоско Вретенаров, с директора на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД Евгений Ганчев и зам. директора Василев за подготовката на процедурата, така че да не могат другите участници да спечелят. Освен нерегламентираната вътрешна подкрепа от комисията, „ЕЛИА“ АД предоставя фалшиви референции от немска фирма, че е търгувала с трамваи и участвала в ремонтирането им (едно от основните изисквания в конкурса), за което Общината и „Столичен Електротранспорт“ , след като са уведомени с официални писма от германците за фалшификата ( вх. № 01- 1077/ 27.07.2011г.) би трябвало веднага да поиска чрез съда прекратяване на договора и да поискат неустойки.
Комисията, разглеждаща офертите, обявява фирма „ЕЛИА“ АД за печеливша за доставка на 22 бр. трамвайни мотриси и 20 бр. прикачни трамвайни вагони, чешко производство, марка „ТАТРА“, модели „B4D-C“ и „T4D-C“ произведени между 1981 год. и 1985 год. . Единият от останалите участници – „МАН – ФЕРОЩАЛ“ , която е водеща фирма в тази област в Европа, месец след конкурса е обявила изтеглянето си от България и закриване на представителството си, като нейни служители са заявили, че този конкурс е капката, която е преляла чашата на разочарованието от българската корупционна действителност в обществения сектор.
Чрез мутрите на „Ви Ти Ай Секюрити“ другият участник – също немска фирма, неофициално и заплашително са предупредени да не обжалват.
Първоначално от „ЕЛИА“ АД са искали да предложат трамваи, произведени през 1979г.,защото тях направо биха им ги продали в Германия на цена за скраб, но г-н Василев ( зам. директор на „Столичен Електротранспорт“ ) им казва, че ще стане много нахално, тъй като не отговарят изобщо на изискванията .
Конкурса е спечелен, обжалвания няма, но се оказва че и трамваи няма. В последствие се разбира, че същите трамваи, с чиято техническа документация „ЕЛИА“ АД участва и печели , се намират на доизживяване в бившата Източна Германия – в гр. Хале, и тепърва предстои конкурс по документи за продажбата им след шест месеца. Въпреки многото възражения на бившия вече финансист на общината Минко Герджиков да не се чакат процедури, за които не е ясно кой ще спечели, а общинската фирма да участва директно в покупката от Германия, всичко остава така както е замислено, а Герджиков – уволнен. И за да бъде всичко изпипано и до най малкия детайл, от фирма „Трамвайно Депо Хаваг“, гр. Хале, Германия, идва писмо с покана до Столична община и „Столичен Електротранспорт“ , ако имат желание да участват. Директорите на „Столичен Електротранспорт“ г-н Ганчев и г-н Василев са много притеснени, защото носят отговорност и са длъжни да участват на търга в Германия, но Николай Арнаудов, използвайки дадения му от Андрей Иванов картбланш пред служителите, ги успокоява, че всичко е под контрол и ще се справи с проблема.Така и става – в гр. Хале,г-н Блуменал отваря тайно,минути преди крайния срок да изтече, офертите на всички участници там, вижда цените и заедно с Робърт Трейн попълват офертата на „ГЕОСТРОЙ ЕЛЕКТРО“ на място с най-високо предложение(само с 5 000 Евро повече), след като знае цените на всички други и макар и малко късно, печели. Няма проблем – от „Столичен Електротранспорт“ , които също са подали проформа оферта за закупуване на излезлите от употреба трамваи на немската фирма, но за по-ниска цена , губят в наддаването .
Но г-н Робърт Трейн си е свършил работата перфектно – срещу 200 000 евро в брой, осигурени от приятелите му Зарев-младши и Арнаудов , и много скъп марков часовник дори в Германия много врати са отворени.
Финансовото изражение на договора : фирма „ЕЛИА“ АД купува с общински пари чрез подставената „ГЕОСТРОЙ ЕЛЕКТРО“ от Германия 66 броя мотриси и 39 броя трамвайни вагони за цена общо 880 000 евро, а продва на Столична община 22 броя мотриси и 20 броя вагончета или общо 20 трамвайни композиции за цена от почти 3 000 000 лв. без ДДС. По най груба и осреднена сметка единичната цена на „ЕЛИА“ АД за брой е средно 8000 евро в Германия, а за Община София – 68 000лв за брой. През месец Април и Май 2011год. от “Столичен електротранспорт“ са командировани няколко работници в Германия, чиято основна задача е да напудрят (китосване и боядисване ) външно излязлата на места ръжда по корпусите на трамваите , като в германското депо дори не си правят труда да инспектират техническото състояние, а само констатират приемането им с протоколи. Договора за доставка, сключен в София, е за 20 бр. трамвайни мотриси и 20 бр. прикачни вагони, а двете бройки в повече се дават „безплатно“ на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД заради гаранционните условия, за да няма ангажимент „ЕЛИА“ АД, ако нещо се повреди, а пък в договора има и клауза за доставка на резервни части за десет години – съответно от там ще се реализират също добри печалби за „ЕЛИА“ АД.
Към днешна дата вече са доставени две партиди трамваи по спечеления конкурс, първата – 16 бр. мотриси , втората – 16 бр. мотриси и вагони , които се намират в депото на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД, като предстои доставката до края на Септември 2011г. на всичките по конкурса, а за останалите , които до края на 2011 год. „ГЕОСТРОЙ ЕЛЕКТРО“ има задължение да изтегли от Германия, има обещание (в т.ч. и проведена официална кореспонденция между „Столичен Електротранспорт“ и „ЕЛИА“) от страна на Андрей Иванов към кръга „ЕЛИА“ всеки момент да бъде организиран нов манипулиран конкурс с „правилните“ необходими технически изисквания, така че „ЕЛИА“ АД да продаде на „Столичен Електротранспорт“ и тях.
Има още две фрапиращи закононарушения :
едното касае проведения конкурс в София и с установяването му би следвало Столична Община веднага да поиска развалянето на договора за доставка на трамваите и то е, че конкурса е спечелен с условие да бъдат доставени мотриси и вагони със одобрените от комисията серийни инвентарни номера както следва : трамвайни мотриси с №: 1201, 1202, 1191, 1147, 1160, 1198, 1177, 1194, 1156, 1176, 1169, 1208, 1214, 1199, 1161, 1155, 1181, 1187, 1182, 1183, 1209, 1221, 1153, 1154 ;
и прикачни вагони с №: 185, 180, 195, 204, 197, 222, 219, 205, 221, 233, 218, 212, 217, 206, 216, 207, 224, 214, 220, 189 ;
Ако бъде направена проверка на тези номера с реално доставените, то ще бъде установено, че почти половината се различават, а тези които липсват, са още в депото в гр. Хале, Германия, което доказва умисъла за подготвяния втори конкурс за останалите ;
второто касае техническата подготовка на доставените вече трамваи за нашите условия и е свързана с разликата от 9мм. междурелсие (1000 mm – 1009 mm) , за което „Столичен Електротранспорт“ ще усвои средства от Общината за преработката им, като това е официалната причина все още да не са пуснати в експлоатация , но според ръководството релсовият път в София е толкова амортизиран, че някакви си 9 мм изобщо нямало да се усетят , така че нямат никакво намерение да го правят ; СИГУРНОСТТА НА ПЪТНИЦИТЕ Е НЯКЪДЕ НА ЗАДЕН ПЛАН .
От дотук описаната съвсем накратко схема излиза, че :
През 2010 г. „Столичен Електротранспорт“ ЕАД обявява спечелването на конкурса за доставка на 22 бр. трамвайни композиции на стойност почти 3 000 000 лв. без ДДС от „ЕЛИА“ АД ;
Няколко месеца по-късно общинската фирма е поканена официално от Германия да участва в наддаването за продажба на излизащи от употреба(със същите серийни номера, за които е конкурса в София) 66 броя мотриси и 39 броя трамвайни вагони, но търга е манипулиран криминално и договора за закупуване е спечелен от свързаната с „ЕЛИА“ АД – „ГЕОСТРОЙ ЕЛЕКТРО“ ООД на цена 880 000 евро за всичките.
С парите на данъкоплатците от първия конкурс в София кръгът „ЕЛИА“ вече е платила всичките трамваи в Германия, като очаква обявяване всеки момент на предизвестен втори конкурс, за да и бъдат заплатени и останалите.
От сделките кръгът „ЕЛИА“ ще се облагодетелства с няколко милиона евро сигурна печалба, която ще бъде разпределена между :
Андрей Иванов – Председател на СОС – принципал на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД ;
Евгений Ганчев – Директор на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД ;
г-н Василев – Зам. Директор на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД ;
Кръгът „ЕЛИА“ : Симеон Зарев, Симеон Зарев-младши, Николай Арнаудов, Петър Арнаудов , Христоско Вретенаров;
Кръгът „Котараците“ в лицето на премиерския приятел Александър Сталийски;
Г-н Блуменал – директор на “ Трамвайно Депо Хаваг“ , гр. Хале, Германия ;
Нямаме претенции за прецизността на цифрите в настоящата информация, както не можем да твърдим дали така наречените „кръгове“ – „ЕЛИА“ и „КОТАРАЦИТЕ“ не са просто сдружения с комерсиални интереси, но поради участието в схемата на висши общински чиновници, криминално проявени лица и мастити „бизнесмени“ смеем да кажем, че ако компетентните институции и органи в България и Германия с техните законови задължения и възможности проверят всички факти и подробности около тези сделки, ще лъсне нелицеприятната истина, че България успешно прокарва своя „челен опит“ в корумпирането на чиновници , в източването на обществени фондове и в Европа . А и в тези безскрупулни сделки нито една страна не се интересува от сигурността на обществения транспорт и заплахата от инциденти с над трийсетгодишната техника. Кражбата на парите във все по-големи размери е на първо място.
А дали това не е истинското лице на мафията,
и дали настоящият, и кандидат за нов мандат кмет на София – миловидната Йорданка Фандъкова има дори и най-бегла представа за тази и още други корупционни многомилионни афери на реално управляващия всички апетитни поръчки и процеси „малоимотен“ бивш полицай, доверено лице на Цветан Цветанов, Председател на ГЕРБ – София и Председател на СОС Андрей Иванов ?
Ако компетентните органи в лицето на ДАНС, БОРКОР, Прокуратура, МВР, Следствие и НАП наистина работят без никакво чадъросване над определени хора, много лесно биха установили освен описаните факти, истинността на приложените тук документи и твърдения, както и биха принудили Столична Община да поиска разваляне на сделката, плащане на неустойки , наказателно преследване на нарушителите и възстановяване парите на софиянци, както и биха изтрили срама от лицето на общината отново от Европа да идват данните за грубо погазване на законите и криминално усвояване на средства, което неминуемо ще се случи, тъй като в Германия вече разследването набира скорост, а както знаем, там не е като у нас и престъпилите закона своевременно биват наказвани.
Дано нещата се променят и в България.
Николай Зарев