« Върни се назад Публикувано на 25.05.2013 / 15:42

САМО В АФЕРА!: УНИКАЛНИ КАДРИ И ПРИЧИНИ ЗА АВАРИРАЛИЯ САМОЛЕТ!

Във връзка с вчерашния инцидент със самолет на Ер Виа на варненското летище: имало е вятър, но не е бил толкова силен. Става дума за порив. Ето ви информация от http://www.ourairports.com/airports/LBWN/pilot-info.html и за вчерашният ден прогнозата беше: (LBWN 240433Z 2406/2506 27007MPS 9999 SCT040 TEMPO 2406/2412 VRB07G15MPS 4000 TSRA SCT033CB BECMG 2418/2420 VRB02MPS CAVOK) Имам много добри познания за пилотирането и въздухоплаването и относно вчерашният инцидент мога да направя следният коментар:

Най- вероятно е грешно решение от страна на пилота, защото захода за кацане се извършва срещу вятъра. В този случай кацането е извършено по посока на вятъра.

Самолета е AIRBUS – A 320. Номинална скорост за кацане при 500ft/Alt/on-lnd около 15 метра височина над пистата е 127 knots или 235 km/h. В зависимост от наличният товар-тегло може и с малко по – малка скорост, около 105-110 възела.

Когато се извършва кацане по посока на вятъра скороста се увеличава заради увличането. Спрямо вчерашният инцидент скоростта е била около 150-160 възела – приблизително 290 км/ч.

И за да не съм голословен ще ви кажа че заредих на Flight Симулатор вчерашните данни, избрах Летище Варна за кацане, самолет А320, приземявах се по посока на вятъра, разиграх около 20 подобни сценария сумарно 32 кацания и познайте какво се получи: 9 приземявания завършиха с тотално разбиване на самолета, 13 приземявания със значителни щети и жертви съответно, следващите 7 приземявания завършиха далеч след оградата като щетите бяха счупен преден колесник и ударени двигатели, което предполага нарушена цялост на крилата, които са и резервоари плюс горещи двигатели, съответно равно на пожар.

Само три от кацанията завършиха в рамката на пистата без щети.

Още нещо: при почти всички опити кацането бе около или малко след средата на пистата заради вятъра, който постоянно ме избутваше напред. Нормално е, че не ми стигна дължина.

Втората и по-малко вероятна причина е, пилотът да е получил грешни данни за посока на кацане от кулата. Това е лесно да се провери и няма как да се скрие.

Като заключение мога да ви кажа, че пилотът въпреки всичко се е справил, меко казано, перфектно. Двете пострадали жени са получили нараняванията си от спускането по пързалката. Така че приземяването се счита без пострадали.

Стефан Василев

«