РЕЦИДИВ НА ДАЛАВЕРИ В АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА
От момента, в който стана министър на правосъдието Атанас Славов имаше задачи с огромен обществен интерес, които да решава, като отстраняването на главния прокурор, конституционна реформа, стартиране на Централния регистър на особените залози.
И докато министъра решаваше задачи от подобно естество буквално под носа му, за изпълнителната директорка на Агенция по вписванията Даниела Митева важен и таен приоритет са обществените поръчки. Както е казал народът: „Риба в мътна вода се лови“.
Даниела Митева е изпълнителен директор от юни 2021 г. По – малко от година на нейното управление (през март 2022 г.) инспектората на министерство на правосъдието излезе с доклад за множество нарушения по отношение на персонала и на обществените поръчки. Доклада на инспектората с констатации за цели групи нарушения в агенция по вписванията потъна. Никой от министрите не предприе каквито и да е действия спрямо директорката, защото същата постоянно се хвали, че е покровителствана от ПП, ДБ и от служебните правителства на президента.
Митева изгрява по време на тройната коалиция, когато нейния ментор я изтласква нагоре към властта като заместник изпълнителен директор на Агенция по вписванията без никакъв опит, или както впоследствие нашумя израза „калинка във властта“, спусната директно на шефския стол.
След кратко управление същата е освободена от поста и разследвана от прокуратурата за злоупотреби и нарушения.
12 години по – късно, през което време Митева не е заема държавни постове и не е била на експертна длъжност в администрацията, отново „кацна“ като изпълнителен директор на Агенция по вписванията.
Ако министрите на правосъдието заради нейните връзки с ДБ и служебните кабинети не посмяха да и нарушат спокойствието, то прокуратурата вече разследва поръчки в агенцията и служители – настоящи и бивши вече са викани на разпит. Без никакво притеснение Митева заплашва, обижда, директно казвала коя фирма трябва да е печелившата. Същата се държи със служителите вътре като от групировка през 90-те години. Персонално заради нея масово напускат служителите в централния офис на агенцията. Заплашва служители да пишат и подписват (от цели дирекции) в нейна защита каквото им нареди. Много служители са напуснали заради обиди, с които ги е наричала – гниди, михлюзи и то на експерти с над 15 г. стаж в агенцията. Заради постоянните крясъци, заплахи и скандали в централата на агенцията почти няма служители. Ръководните постове се заемат по два от един служител, на експертните всеки месец служителите напускат, а нови не идват заради имиджа за много лоша работна среда. Заплахи от рода на: „подписваш до 5 мин. или си подаваш молба за напускане“, няма дори в частните фирми.
В Агенцията по вписвания има множество договори на пряко договаряне, които дублират функции на служители. При публичните процедури масово и безскрупулно се отстраняват изкуствено фирми, за да се стигне до подходящата.
Пресен пример е ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА ЗА ИНЖЕНЕРИНГ – ПРОЕКТИРАНЕ И СМР
СМР – инженеринг за Плевен, Силистра, Видин, Кърджали, Троян
Уникален номер на поръчката в АОП (nnnnn-yyyy-xxxx):00447-2022-0009
Прогнозна стойност 2 008 093,31 без ДДС. Процедурата е обявена на 18.11.2022г.
Инженеринг за покриви на офиси в градовете Плевен и Силистра.
Само по себе си това е интересен избор на процедура. Независимо, че има проект и КСС, изготвено от кмета на общината, за ремонт, който да е за 11 935 лв.; на 09.12.2022 г. Агенция по вписванията сключва договор за 52 920 лв. – т.е с 40 000 лв. по – скъпо от предвижданията на общината.
Освен покривите, голямата далавера всъщност е в останалите 3 града.
Нуждите са основно за освежителен ремонт. Самите служители на място споделят, че цената, която е публикувана на сайта на АОП е завишена с поне 10 пъти. Във Видин например службата е спретната и чиста, но Даниела Митева, която лично ръководи ремонтните процеси иска, да бута ненужно стени, полуетажи и какво ли още не, само за да обоснове високи стойности на ремонтите.
За да изглеждат нещата професионално, сключва договор с външен изпълнител за изготвяне на количествено-стойностни сметки за ремонтите работи / независимо, че в АВ има цял отдел, в който служителите по длъжностни характеристики трябва да правят това и както досега е правено – от служители/.
Процедурата за Видин, Кърджали, Троян е обявена на 18.11.2022г. С обособени позиции:
1. Офис на АВ в гр. Видин, Адрес: гр. Видин, пл. „Бдинци“ №1
Брой помещения: 12
Обща площ: 255 кв. м.
Прогнозната стойност е образувана от изготвеното КСС от външно за АВ лице по сключен договор и е 660 403 лв. без ДДС; в АОП е обявена прогнозна стойност 764 669 лв. без ДДС, което води до неправилно подаване на оферти и завишаване на цената с повече от 100 000 лв. Отделно от това при справка в обяви за луксозен ремонт с включените параметри, цената на кв.м. възлиза на 200 – 250 лв. с ДДС, дори да се заложи двойна цена, отново за 255 кв. м. няма да надвиши цена от 100 000 лв.
Подали оферти са 3 фирми
БУРГСТРОЙ ООД BGN 761 500,00 без ДДС
ПЕРФЕТОСТРОЙ ЕООД BGN 664 400,00 без ДДС
МЕАЦА ЕООД BGN 745 369,06 без ДДС
2. Кърджали, Адрес: гр. Кърджали, ул. „Васил Априлов“ № 6А
Брой помещения: 3 бр.
Обща площ: 98,00 кв. м.
Прогнозната стойност е образувана от изготвеното КСС от външния консултанти е 642 062 лв. без ДДС; в АОП е обявена прогнозна стойност 744 337 лв. без ДДС, което води до неправилно подаване на оферти и завишаване на цената с повече от 100 000 лв.
Отделно от това при справка в обяви за луксозен ремонт с включените параметри, цената на кв.м. възлиза на 200 – 250 лв. с ДДС. Дори да се заложи двойна цена, отново за по – малко от 100 кв. м. няма да надвиши цена от 80 000 лв.
Подали оферти 2 фирми:
БУРГСТРОЙ ООД BGN 743 500,00 без ДДС
МЕАЦА ЕООД BGN 714 498,14 без ДДС
3. Троян, Адрес: ул. „ Генерал Карцов “ № 120
Брой помещения:5
Обща площ: 144 кв. м.
Прогнозната стойност е образувана от изготвеното КСС от външния консултант и е 431 064 лв. без ДДС; в АОП е обявена прогнозна стойност 499 087 лв. без ДДС, което води до неправилно подаване на оферти и завишаване на цената с почти 70 000 лв.
Отделно от това при справка в обяви за луксозен ремонт с включените параметри, цената на кв.м. възлиза на 200 – 250 лв. с ДДС. Дори да се заложи двойна цена, отново за по – малко от 100 кв. м. няма да надвиши цена от 80 000 лв.
Подали оферти 3 фирми
БУРГСТРОЙ ООД BGN 498 500,00 без ДДС
ПЕРФЕТОСТРОЙ ЕООД BGN 433 900,00 без ДДС
МЕАЦА ЕООД BGN 478 840,09 без ДДС.
Видим е абсурдът за ремонти, за който (и то не в София, където ново строителство би струвало по – малко в най – скъпите райони) се очаква агенция по вписванията под вещото ръководство на изпълнителната директорка да похарчи:
– за Видин за 255 кв. м. около 700 000 лв. без ДДС и над 800 000 лв. с ДДС;
– за Кърджали за 98 кв. м. около 700 000 лв. без ДДС и над 800 000 лв. с ДДС;
– за Троян за 144 кв. м. около 500 000 без ДДС и 600 000 с ДДС.
При реални нужди, които не надвишават 400 000 лв. без ДДС.
ИЛИ В ОБОБЩЕНИЕ: „ДОБРОТО“ РАЗХОДВАНЕ НА ДЪРЖАВНИ ПАРИ ПРИ 2 400 000 ЛВ. С ДДС, ПЛАНИРАН ХАРЧ И 400 000 ЛВ. С ДДС РЕАЛНО НЕОБХОДИМ – ВОДИ ДО ЗАГУБАТА ЗА БЮДЖЕТА ОТ 2 000 000 МЛН.ЛВ.
НЕКА МИНИСТЪРА, КОЙТО СЕ ОБЯВЯВА БЕЗСПИРНО ЗА БОРБА СРЕЩУ КОРУПЦИЯТА ДА ПОПИТА ПОДОПЕЧНАТА СИ ДИРЕКТОРКА КЪДЕ ОТИВАТ ТЕЗИ СРЕДСТВА ??? ОТ ЕДНА ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА.
Друг интересен факт е, че стартирала още през ноември 2022 г. процедура още не е приключила независимо, че кандидатите за нея са много малко.
Оказва се, че служителите участници в процеса или напускат, или боледуват, само и само да не бъдат в подобна схема. Голямото текучество на служители в отделите, които се занимават с обществени поръчки говори много за модела на ръководене в Агенцията. Свързахме се с вече бивши служители, които подробно разказаха за натиска и обидите, които Митева оказва върху всеки, за да подписват фрапиращи неща. Явно никой не иска да е в комисия или да е възложител (директорката е сменила почти 10 възложители за 2 г.) под ръководството на Митева, и трябва да се избира между това да работиш и подписваш послушно неща като горните или се спасяваш като напускаш.
Как успява да върши далавери? – като насочва фокуса върху важни за дейността на агенцията задачи и ескалира излишни напрежения. По този начин на заден план си обезпечава обществените поръчки. На външни за структурата хора Митева показва обратно лице на отзивчив, мил човек – фалш, който всички разбират на по – късен етап. Същата не спира да гърми на срещи със служителите, че само и единствено тя може да управлява тази агенция. Както обаче знаем незаменими хора няма. Явно обаче директорката силово и умело се справя.
На ход е Славов!
Прилагане на Конституцията – първо в собствения му двор.
Дойдохте с мотото да се борите с корупцията, а точно тези проблеми, които не виждате или не искате да видите са в подведомствена на Вас структура.
В цялост един от големите проблеми в Агенцията по вписванията са обществените поръчки.
Тази, която е коментирана по-горе, освен че е на завишени цени, нарушава и други основни правила като забраната за използване на външни изпълнители, които биха дублирали дейности на звена в съответната администрация.
Количествено – стойностните сметки трябва да бъдат извършени от дирекция „Управление на собствеността в АВ“, а в случая е нает външен оценител, който е завишил многократно, сметките на „Управление на собствеността“.
Друга проблемна поръчка, например е за монтаж на климатици. В нея участниците са двама. От протокола на комисията (в сайта на АОП може да се намери всичко) се вижда, че участникът с по-ниската цена е отстранен за несъответствия и след това е сключен договор с участника с по-високата цена. Но от техническото предложение на спечелилата фирма се вижда, че и тя не отговаря на техническата спецификация на Възложителя. В крайна сметка поръчката е трябвало да бъде прекратена, а не да се сключва договор.
https://app.eop.bg/today/248956
– климатици
Следваща проблемна поръчка е за медицинските прегледи на служителите. Тук пък поръчката е от началото на годината. Има протокол за избор на изпълнител от март, но договорът е сключен чак на 01.08.2023 и съответно служителите са нямали месеци осигурена тази услуга.
https://app.eop.bg/today/248758
– медицински прегледи
Видно от сайта на АОП е, че Агенцията по Вписванията има малко поръчки обявени по реда на ЗОП. Просто е практика да се сключват договори с пряко договаряне, което само по себе си води до съмнения за нередности.
Андрей Червенков