« Върни се назад Публикувано на 26.06.2008 / 19:04

Пълно безхаберие при търсенето на изчезналия моряк от “Норден”, брат му – убит е!

 

 

Операцията по търсене и спасяване на старши помощник-капитана на кораба "Норден" Димитър Михайлов, който изчезна в началото на юни по време на плаване към Мариупол, е трябвало да бъде координирана от българския Морски спасително-координационен център. Това обявиха днес от доброволческата организация за хуманитарно търсене и спасяване БУЛСАР и показаха с карти, слайдове и извлечения на данни от апаратурата, с която разполагат, че инцидентът е станал в българския отговорен район, обявен в Международната морска организация и подписан от министър-председателя, а не в румънския, както се твърдеше във всички официални съобщения на пресцентъра на Министерството на транспорта.

Абсурдно е МСКЦ – Варна, да предлага съдействие на Румъния, както се твърди в същите съобщения, при условие, че търсенето и спасяването в район с такива координати е негов ангажимент, посочи шефът на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев.

Той заяви и че МСКЦ – Констанца, изобщо не е поемал ръководството и координацията на операцията, тъй като не му е задължение. В директен разговор с румънския център в присъствието на двама свидетели е изяснено, че от Констанца само са предупредили за провеждащата се операция преминаващите кораби и са дали препоръки за търсене и спасяване. Едва 44 – 46 часа след инцидента от българска страна са изпратени координатите на препоръчителния район, в който поисканите от Украйна хеликоптери и самолети да търсят човек, за когото шансовете за оцеляване вече са били нищожни, посочи кап. Герчев.
Той показа и схема на абсолютно хаотичното движение на кораба "Норден" след инцидента, напомнящо по думите му за 3-дневна разходка, а не за операция, координирана от какъвто и да е спасителен център. Трите кораба, които се споменават в официалните съобщения на МТ по случая като участвали в издирването, просто са преминавали през района, сочат графиките, които днес бяха показани публично пред представители на Граничната полиция, Варненската окръжна прокуратура и медиите.
Районът за търсене действително бе на дистанция, пределна за вертолетите, с които България разполага. В Изпълнителна агенция "Морска администрация" обаче от миналата година знаят, че БУЛСАР разполага със самолет LZ-ABP, който може да достигне на мястото за 70 мин., да издирва, като се спусне ниско, до 150 мин., да се върне за още 70 и да има резерв от гориво за още 70 мин., посочи кап. Герчев. Независимо от това и въпреки писменото уверение на оператора на кораба – варненската фирма "Ахилеос меритайм ентърпрайз", че ще поеме всички необходими разходи по операцията, помощ не е търсена в България. Заради безхаберието на наши чиновници се е наложило от фирмата оператор дори да пишат писмо до украински министър, което определено не е им е работа, стана ясно от документи, с които разполагат в БУЛСАР.
В случая българската морска администрация не е изпълнила международни задължения на правителството по редица конвенции – OSC-58, SOLAS, SAR-79, UNCLOS-82, за което ще сезираме прокуратурата, заяви кап. Герчев. Той допълни, че работа на компетентните органи е да решат има ли виновни в случая и кой трябва да понесе отговорност.

“Димитър е бил убит от своите колеги, защото е отказал да участва в контрабандна схема”, смята неговият брат Петър Михайлов.

На фаталната дата в 14:30 часа двамата братя се чуват по мобилните си телефони. Тогава Димитър заявява, че негов колега го е заплашил с убийство и му е казал, че няма да слезе жив от кораба. След първоначалния разговор Петър разбира, че брат му е в опасност. През целия ден те се чуват многократно по телефона, но Димитър не назовава конкретно за какво и кой иска да му отнеме живота. Последният разговор между братята е проведен в 21:00 часа. Тогава Димитър оставя телефона си отворен за 4 минути. На отсрещната страна на слушалката Петър ясно чува звука на телевизор, както и три мъжки гласа, които крещят на брат му, и назовават конкретната контрабандна схема, в която трябва да участва, както и откъде Димитър ще си получи после парите на сушата.

На другата сутрин Петър разбира, че Димитър е безследно изчезнал от борда на кораба и екипажът не знае къде е. Роднините на Димитър веднага уведомяват полицията.

Инцидентът с 41-годишния Димитър Михайлов стана по време на вахта на 3 юни, когато словашкият кораб „Норден” се е намирал на румънски териториални води, на около 130 мили североизточно от Варна. Двудневното издирване завърши без резултат.

“Норден” е плавал от Варна за украинското пристанище Мариупол. На борда му е имало и други българи. Словашкият кораб е оперирал с българската фирма “Ахилеас”, собственост на Рубин Коцев, скандално известен с това, че бе отвлечен и за него бе платен откуп от 500 000.

Агенция “Черно море”

Afera.bg

«