ПРОДЪЛЖАВА НАТИСКА КЪМ РИОСВ -ВАРНА ЗА ОДОБРЯВАНЕ ФИРМИ НА ВАЛЕНТИН ЗЛАТЕВ ДА ГОРЯТ БОКЛУК!
Във връзка с ваша статия публикувана на 19.12.2019 г. в сайта АФЕРА:
Предлагаме ма вашето внимание следната информация.
В РИОСВ Варна има постъпили две инвестиционни предложение за дейности с отпадъци от две фирми „Он Енерджи” ЕООД и „Еко Сейф” ООД, гр.София.
И двете фирми са свързани с Валентин Златев.
1. В имот намиращ се в землището на гр. Девня е ситуирана мобилна инсталация за термична преработка на отпадъци Inciner8 18-1000, модел CEINCINERATOR18-1000C/WEcoFlamBurners собственост на „Еко Сейф” ООД. Има издадено Решение по оценка на въздействието върху околната среда №ВА-7/2018г. за мобилна инсталация за термична преработка на отпадъци с максимален капацитет до 8 тона на денонощие, или 2920т годишно. Съгласно посоченото в Решение №ВА-7/2018г и по технически данни на производителят (прилагаме описание на инсинератора) максималният капацитет на модел I8-1000 е до 500 кг отпадъци на час.
Оперативни характеристики на инсталацията за термична преработка на отпадъци, посочени в Доклада по ОВОС по данни на производителя:
Обем на горивната камера 8.70м3
Размер на зареждане до 500 кг
Скорост на горене на отпадъка до 500 кг/ч
Среден разход на гориво (след предварително загряване) 45л/ч
Оперативна температура 850 – 1300 ºС
Задържане на газ във вторичната камера 2 сек.
Мониторинг на температурата Да
Среден остатък (пепел) 3 %
Термостатно устройство Да
При просто изчисление, става ясно че общият максимален капацитет на мобилната инсталация е до 8т. отпадъци на денонощие, т.е технически невъзможно е мобилната инсталация Inciner8 18-1000, модел CEINCINERATOR18-1000C/WEcoFlamBurners да постигне по – голям капацитет на изгаряне от 8 тона отпадъци на денонощие.
На 25.10.2019г. обаче е подадено уведомление за ИП (инвестиционно предложение) „Увеличаване на капацитета на предвидените за изгаряне в инсталацията за термично третиране на опасни (ОО) и неопасни (НО) отпадъци, включване на нови кодове отпадъци.” Възложителят „Еко Сейф” ООД предвижда да приема за изгаряне в същата инсталация:
· Опасни отпадъци – 8 тона/денонощие, или 0,5 тона/час;
· Неопасни отпадъци – до 40тона/денонощие, или 2 тона на час.
Възложителят първо е представил неточна информация относно капацитета на изгаряне на неопасните отпадъци, тъй като 40тона на ден при 16 часов експлоатационен режим на работа на инсталацията е 2,5 тона на час.
Видно е че възложителят предвижда да приема отпадък в количества, които технически могат да бъдат термично обработени от 5 на брой мобилни инсталации от този тип.
В същото време обосновава възможността за увеличаване на капацитета на инсталацията от до 8 тона на денонощие или 2920т годишно на 40тона на денонощие или 14600т/годишно единствено с „организиране по-голяма гъвкавост при работа”, което е неоснователно и не отговаря на техническите характеристики на инсталацията.
Във връзка с гореизложеното е видно, че осъществяването на ИП „Увеличаване на капацитета на предвидените за изгаряне в инсталацията за термично третиране на опасни (ОО) и неопасни (НО) отпадъци, включване на нови кодове отпадъци” с възложител „Еко Сейф” ООД, гр.София е технически невъзможно и необосновано и неговото одобряване по реда на ЗООС би било незаконосъобразно.
2. Второто инвестиционно предложение е за „Площадка за временно съхранение, преопаковане и прегрупиране на неопасни отпадъци преди предаване за оползотворяване” в имот край с. Падина, община Девня с възложител „Он Енерджи” ЕООД. Възложителят възнамерява да извършва дейности по съхранение, преопаковане и прегрупиране на 350 000 тона отпадъци годишно. Предвижда в имота да се приемат 166 вида отпадъци. Основна част от отпадъците са течни утайки от пречистване на отпадъчни води от различни производства, както и органични отпадъци, включително отпадъци от животински тъкани, леш и изрезки от кожи, отпадъци от алкохолна дистилерия, хранителни мазнини, биоразградими отпадъци от пазари, от кухни, зелени отпадъци.
Предвижда се тези течни и органични отпадъци да се прегрупират и съхраняват в съдове на открито. Съхранението на тези отпадъци предполага отделяне на силни миризми и течности от процеси на гниене пред вид органичния им характер. Възложителя не предвижда никакви мерки за ограничаване на замърсяването от дейността.
Имота, в който се предвижда това ИП се намира на 1,4 км от с. Падина, община Девня и на 3,8км с. Разделна, община Белослав. Разпространението на миризми от разтоварване, товарене и съхраняването на тези силно миришещ отпадъци до населените места е много вероятно пред вид малкото разстояние.
Не ясно къде ще изтичат площадковите води и какво ще е пречистването им.
Района е силно антропогенно повлиян. В близост до ИП са разположени две депа за промишлени отпадъци: депо за фосфогипс и пиритни угарки на „Аграполихим” АД и шламоотвал Падина,собственост на Соловей соди АД. Част от земеделските земи в района са вече екологично замърсени. Освен замърсяване на почвите и водите, е налице замърсяване на въздуха от ТЕЦ „Девен”, гр.Девня, „Агрополихим” АД, гр.Девня, „Соловей Соди” АД, гр.Девня и „Девня Цимент” АД, гр.Девня.
В същото време Възложителят не доказва по никакъв начин необходимостта от осъществяване на инвестиционното намерение.
Твърдението на Възложителя, че с осъществяване на ИП ще се постига намаляване и оползотворяване на отпадъците при източника на образуване и ще доведе до намаляване на количествата на депонираните отпадъци е напълно неоснователно, безпочвено и в пълно несъответствие с основните екологични принципи на Закона за управление на отпадъците.
С дейности по временно съхранение и прегрупиране на отпадъци до тяхното предаване за последващо оползотворяване и/или обезвреждане по никакъв начин не се постига намаляване и оползотворяване на отпадъците при източника на образуване и не води до намаляване на количествата на депонираните отпадъци.
Напротив, екологосъобразното управление на отпадъците предвижда генерираните отпадъци директно да се предават от генератора за крайно оползотворяване или обезвреждане, за да се ограничи максимално тяхното отрицателно въздействие върху околната среда.
Транспортирането от една площадка на друга и натрупването на 350 000 тона годишно отпадъци, без да е ясно какво ще е тяхното по нататъшно управление – кога и на кого ще бъдат предадени предполага замърсяване на въздуха с миризми и замърсяване на почвите, което допълнително ще влоши екологичното състояние на района.
От горепосочената информация става ясно, че продължава да се оказва натиск към РИОСВ – Варна за одобряване на инвестиционни предложения, които не само, че не са екологосъобразни, но напротив тяхното реализиране е само в ущърб на околната среда и е в директно противоречие със Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и Закона за опазване на околната среда (ЗООС). На практика ще бъдат усвоявани средства без да се третират отпадъците, като по-голямата част от тях най-вероятно ще бъдат отвеждани на депо.
С уважение,
Григор Григоров