« Върни се назад Публикувано на 09.10.2017 / 14:10

ПРЕДИ 10 ГОДИНИ „АФЕРА“ РАЗКОСТИ ТОТАЛНИЯ ГРАБЕЖ В БМФ! ТОГАВА ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ И „ПИКЛЬОВЦИ ЖУРНАЛИСТИ“ МЪЛЧАХА ГРОБОВНО! САМО ЗА 2 ГОДИНИ, ПРИ УПРАВЛЕНИЕТО НА НДСВ, ОТ БМФ БЯХА ИЗТОЧЕНИ 250 000 000 ДОЛАРА!

бмфПонеже сега лицето Валери Симеонов го играе „спасител“ на БМФ и громящ онова, което се случвало там, и понеже „пикльовци журналисти“ му пригласят контролирано с тъпоумни заглавия от типа на: „Заглушаване! Коректната журналистика ще търси ли Домусчиев за яхтата му и ще разследва ли нарушенията му след разкритията на Валери Симеонов и прокурорската проверка“, длъжни сме да уточним, заради слугинската „пиклива журналистика“, че когато от преди 10 години разкоствах и громях наглия грабеж и корупция в държавната още БМФ, всички те мълчаха гробовно.

Ако ги питате и сега – хабер нямат даже какво се случи в БМФ и как БМФ бе източено! Впрочем с по това време главен секретар на МВР – Бойко Борисов!

Преди да създам сайта АФЕРА, издавах седмичен вестник „167 часа Варна“, в който публикувах десетки скандални и фактологични разследвания за източването на БМФ.

Никой не си мръдна пръста. Ако още тогава имаше прокуратура на място и служби на място, последващата приватизация от страна на Кирил Домусчиев едва ли щеше да се случи точно така, както се проведе.

Припомняме много мъничка част от написаното, вече в сайта АФЕРА, през 2008 и 2009 година. Защото ако е имало „заглушаване“, мили ми „пикливи журналисти“, то беше още от тогава, когато и Валери Симеонов , като „медиен бос“ мълчеше по темата. Защо точно сега се активира, е отделен въпрос:

„АФЕРА, 2008 година:

Как бе източвано БМФ?

Данните за драстични далавери с договорите за тайм-чартърите, впрочем черно на бяло удостоверени с доклад, подписан от предишния министър на транспорта Николай Василев стигат и до бюрото на премиера Сергей Станишев. В същото време транспортният министър Петър Мутафчиев се гъне, че е натиснат от жълтите, тъй като са коалиционни партньори. Обществена тайна е, че източването на БМФ започна още при правителството на Иван Костов, но продължи със завидни темпове и при управлението на НДСВ, които счупиха всички рекорди.

Месеци наред същият доклад на Николай Василев „виси” Окръжна прокуратура – Варна. Като стане реч за БМФ прокурорите изпадат очевидно в транс или медитация. Иначе всичко, което се случва в БМФ става с помоща на един варненски депутат от НДСВ “морски специалист” в предишния парламент.

Ето какво пише дословно в доклада на Министерстството на транспорта, подписан от Николай Василев: „Считаме че степента на отговорност (съотношението междунепрофесионализъми злонамереност) нелоялност към дружествотона съответните длъжностни лицаследва да бъде установена от компетентните органи. Следва да се създадат механизмина прозрачност при отдаванетопод наем на кораби,както и условия за реална конкуренция предвид постигане на оптимални договорни условия (цена,комисионни и други).В тази връзка следва да се създадат нови вътрешниправила,касаещипреддоговорните отношения и самото сключванена договорите за тайм-чартър и анексите към тях.При липса на съответно решениена Съвета на директорите в тази насока в 30 дневен срок от датата на извеждане на настоящия доклад от деловодството на Министерство на транспорта и съобщенията, препоръчваме да бъдат освободени сега действащите членове на Съвета на директорите на Параходство “Български Морски Флот” ЕАД ,включително и изпълнителния директор .Необходими сакадрови промени в ръководството на дружеството ,конкретно е необходимо незабавно да бъде отстранен от длъжност директора на дирекция “Трампово плаване”-капитан Атанас Атанасов,който носи пряка отговорност за договарянетои сключването на договори за тайм-чартър,както и други служители от неговата дирекция.Препоръчваме да бъде потърсена съответната отговорност от виновнитедлъжностни лица по съответния ред от компетентните органи.В изпълнение на исканията на Окръжна прокуратура-гр.Варна с писма вх. Номера:09-00-46/09.04.2004;09-00-46/22.04.2004 и09-00-46/09.06.2004., предлагаме копие от доклада да бъде изпратен по компетентност на разпореждане. Препоръчваме членовете на Съвета на директорите на Параходство “БМФ”ЕАД управлявали в периода на сключване на договорите за тайм-чартър и продължаващи да изпълняват същите функции и до настоящия момент, да бъдат освободени незабавно като членовете на Съвета на директорите.В тази връзка препоръчваме всички членове на Съвета на директорите да не бъдат освобождавани от отговорност за 2002г.и2003 г. Препоръчваме организационна промяна на структурата на Параходство “Български Морски Флот” ЕАД ,която да доведе до засилване на функциите на звената на вътрешен контрол,на финансовия директор и на юристите на дружеството.”

След всичко това същият варненски депутат “морски специалист” грубо намесвайки се в кадровата политика на Министерството на транспорта, заплашвайки министъраи дори министър –председателя, че ще отцепи варненските депутати от НДСВуспява да запазидиректора на Трампово плаване – Атанас Атанасов, с който са били в една фирма .

По-късно Атанас Атанасов най-после е освободен от БМФ.

Нито една институция, призвана да сече корупцията и далаверата не си мръдна пръста да потърси отговорност за източването на БМФ.

Преди няколко месеца висш източник от “Борба с организираната престъпност” коментира пред afera.bg , че се очакват арести на държавни служители от БМФ заради далавери с договори и офшорки. Бопаджията твърдеше, че всичко било под контрол, но се чакали поискани сведения от Интерпол, а те се бавели. Тогава afera.bg предостави на висшия спецполицай актуални данни и факти, свързани с чиста далавера, свързана с кораб, собственост на сегашния директор на БМФ кап. Христо Донев. БОП и до този момент не дават признаци на живот по случая.Според спецченгето обаче прокуратурата не си е свършила докрай работата, тъй като цели две години проверките за източването на БМФ са преседели в нечие височайшо чекмедже. Едва след идването на власт на прокурор №1 Борис Велчев, който изнесе данни за затлачване на стотици прокурорски проверки, варненската окръжна прокуратура се е размърдала по темата БМФ.

Тук е мястото и да уточним нещо много важно. И при вай-голямото желание на антимафиотите да разгромят корупцията в БМФ, това няма как да се случи, тъй като с БМФ се занимава Транспортна полиция, а не ОДП – Варна. Именно Транспортна полиция е тази, която би трябвало да рови в източването на БМФ. Друг е въпроса защо тя не си свърши работата, за която неминуемо е имала информация.

По времето на процедурата по приватизацията на морския ни превозвач, два кораба от БМФ са били продадени на търгна 18 август миналата година.

Тази сделка е ненормална, той като държавният ни морски превозвач е в процедура на приватизация и и всяка промяна в активите ще отблъсне сериозните инвеститори. Продадени са били корабите “Созопол”за 1,5 милиона лева при първоначална цена 1,3 млн. и “Чумерна” за 2,75 млн. лева. “Созопол” е продаден на офшорна компания, като негов оператор ще е фирмата “Борд Марин”. “Чумерна” пък купува варненската фирма “Триимпекс Юнион”, собственост на Стоян Щърбаков. Източването на БМФ продължава жълтата традиция и с пускането на вода през юни на кораб “Стара планина”, който само седмица след това е отдаден под наем на половин цена. Подготвя се и продажба на още два кораба “Огражден” и “Лудогорец”.

Схемата с източването чрез неизгодни таймчартъритече от години и бумът и бе по времето на управлението на НДСВ.

БМФ сключва договор с офшорка за дълъг период от време и на цени много по-ниски от международните. Така наемателят преотдава кораба на реални цени и печели от разликата, която стига до 300%. Сделката се осъществява от брокер от различна офшорна фирма, която обаче е в тесни връзки с първата офшорка. Има случаи, в които офшорките са на един и същи адрес на езкотични острови. На всичкото отгоре офшорките прибират и комисионна от БМФ от 3,75%.

Само през 2003-2005 година от подобни неизгодни таймчартърни договори БМФ и съответно държавата губи по 200 000 долара на ден, а общата сума е към 250 000 000 долара!

Тези огромни пари се разпределят между джобовете от властови кръг, близък до царедворците. БМФ е и един от основните пполитически и предизборни донори на НДСВ.

Докато Транспортна полиция и прокурорите проспаха тоталното крадене на БМФ, дойде момента, в който то влиза в частни ръце.

А частникът както е известно не обича да го крадат и ще си търси до дупка всеки присвоен цент.

Отсега някои среди в и около БМФ губят разположение на духа. Защото преяждането води до повръщане.

…..

АФЕРА: Публикувано на 13.02.2009

“Мега” прокурорка прецака стотици милиони източване от БМФ

Пред в. “Стандарт” един от собствениците на Български морски флот Кирил Домусчиев на въпрос “През годините преди приватизацията публично се коментираха множеството пробойни, през които от БМФ бяха източвани милиони долари, като например чрез задгранични дружества като това в Хъл, Англия. Успяхте ли да ги запълните?”, отговаря така:

“Опитахме се да запушим всички пробойни. Големите успяхме, част от малките – също. Картинката беше отчайваща. И ние, и германските ни партньори се хванахме за главите. По счетоводни данни заварихме среднодневен разход на кораб 11 хил. долара – за снабдяване, за екипажи, за масло, други консумативи и пр. При нас той беше свален на под 5 хил. долара – колкото е международната практика. Сметнете: 50 кораба по 6000 долара – са 300 хил. долара на ден, 9 млн. на месец или над 100 млн. за година. 100 млн. долара, които са изчезвали в различни посоки и които биха били печалба на БМФ, ако ние го бяхме мениджирали. Плюс малката печалба, която беше отчитана за последните години. Тази сума ясно показва колко дупки е имало в БМФ. А съкращаването на 100 млн. долара разходи не става само с освобождаване на 400 души със заплата 1000 лв. – капка в морето.

Може би затова беше забавена приватизацията на БМФ 10 години след първоначалното обявяване?

– Вие го казвате, но не е далече от логиката. Имайте предвид, че свалихме разходите на корабите, но не намалихме разходите за екипажи. Напротив. През ноември увеличихме средно с 15% командировъчните, а от Нова година – между 15 и 20% заплатите. Така че с чиста съвест мога да заявя, че ако ние не бяхме влезли през август 2008 г., БМФ вече щеше да фалира. Със запушването на пробойните си създадохме много врагове, тъй като засегнахме много интереси. Затова и каква ли не помия се изля и продължава да се излива върху нас. Работата, която свършихме, е огромна, но ни създава невероятна опозиция. Говоря и за медийните изяви на един малък синдикат, който без никакви правни аргументи бълва змии и гущери срещу нас. Ако са прави, нека заведат дела срещу някое решение. Но досега няма и едно дело, защото аргументите им няма да издържат в съда и затова те предпочитат да си общуваме чрез медиите.

– Откъде изтичаха най-много средства?

– От доставката на всичко за корабите – бои, масла и пр. неща, които сега купуване на цени до 50% по-ниски отпреди година. Сключихме застраховката чрез най-големия брокер в света – „Уилис“, Лондон. При положение, че тенденцията е към увеличаване на застрахователните премии, ние платихме 2,4 млн. премия, с 5 млн. по-малко от платената за 2008 г., и то за една и съща застрахователна сума от 550 млн. долара.

– Прекратихте ли неизгодни таймчартърни договори?

– Хванахме няколко човека, сключвали такива. А един, сключил договор с руска компания през офшорка, го даваме на прокуратурата. Изобщо доста хора са си имали някаква схемичка за източване, но не искам да коментирам, преди прокуратурата да си свърши работата.”

Години наред ровя в темата за шикиращото ограбване и източване на БМФ – още от времето на Иван Костов и неговия човек във Варна – тогавашният областен управител Добрин Митев, по-късно преминало в осиращо крадене при управлението на НДСВ.

Само през 2003-2005 година от подобни неизгодни таймчартърни договори БМФ и съответно държавата губи по 200 000 долара на ден, а общата сума е към 250 000 000 долара!

По източването на държавният ни морски превозвач с тайм-чартъри договори бе образувана прокурорска проверка. Прокурор по нея бе варненската окръжна прокурорка Стефка Якимова, която към настоящия момент се прочу като “мега”прокурорката на морската столица. Години наред при всяко запитване към прокурор Якимова докъде е стигнала проверката за ограбването на стотици милиони от БМФ, “мега звездата” на варненската прокуратура дежурно отвръщаше – “работи се”.

От тогава до днес са изминали пет години.

Преди две години, малко преди приватизацията на БМФ, тогавашният шеф на БОП – Варна Емил Михайлов коментира пред мен, че се очакват арести на държавни служители от БМФ заради далавери с договори и офшорки. Бопаджията твърдеше, че всичко било под контрол, но се чакали поискани сведения от Интерпол, а те се бавели. Ексантимафиот №1 на Варна, който бе един от полицейските “гурута” на прокурорката Стефка Якимова, сигурно още чака Интерпол да му прати вест.

Пак преди две години предоставих лично на шефът на БОП – Варна конкретен сигнал, свързан с чиста далавера, свързана с кораб, собственост на тогавашния директор на БМФ кап. Христо Донев и сегашен член на управителния съвет на фирмата. БОП изобщо не реагира.

Емил Михайлов обаче тогава в прав текст призна, че прокуратурата не си е свършила докрай работата, тъй като цели две години проверките за източването на БМФ са преседели в нечие височайшо чекмедже. Едва след идването на власт на прокурор №1 Борис Велчев, според него, който изнесе данни за затлачване на стотици прокурорски проверки, варненската окръжна прокуратура се е размърдала по темата БМФ.

Размърдването на прокурор Стефка Якимова очевидно е траело секунди, тъй като и до този момент – години по-късно НИЩО не бе направено по тази проверка.

Само докато БМФ беше в процедура на приватизация два кораба бяха продадени на търг . Сделката беше ненормална, тъй като държавният ни морски превозвач бе в процедура на приватизация и всяка промяна в активите щеше отблъсне сериозните инвеститори. Продадени са били корабите “Созопол” за 1,5 милиона лева при първоначална цена 1,3 млн. и “Чумерна” за 2,75 млн. лева. “Созопол” е продаден на офшорна компания, като негов оператор ще е фирмата “Борд Марин”. “Чумерна” пък купува варненската фирма “Триимпекс Юнион”, собственост на Стоян Щърбаков. Източването на БМФ продължава царедворската традиция и с пускането на вода през юни на кораб “Стара планина”, който само седмица след това е отдаден под наем на половин цена.

Схемата с източването чрез неизгодни таймчартъри тече от години и бумът и бе по времето на управлението на НДСВ. БМФ сключва договор с офшорка за дълъг период от време и на цени много по-ниски от международните. Така наемателят преотдава кораба на реални цени и печели от разликата, която стига до 300%. Сделката се осъществява от брокер от различна офшорна фирма, която обаче е в тесни връзки с първата офшорка. Има случаи, в които офшорките са на един и същи адрес на езкотични острови. На всичкото отгоре офшорките прибират и комисионна от БМФ от 3,75%.

Огромните източени пари се разпределят между джобовете от властови кръг, близък до царедворците. БМФ е и един от основните политически и предизборни донори на НДСВ.

Днес БМФ вече е частна компания и самите собственицип признават, че са се хванали за главите какво са заварили.

Единствено варненската прокуратура ПРОСПА умишлено голямото крадене.

Поредният провал на “мега”прокурорката Стефка Якимова.“

Веселина Томова

«