„ПРАС – ПРЕС“: ЗАПОЧВАМЕ ВОЙНА С ПЕЕВСКИ. АКО СИ МИСЛЯТ, ЧЕ НИЕ СМЕ НЕДЕЛКО, МНОГО СЕ ЛЪЖАТ!
На пресконференция издателите на вестник „Прас – прес“ Иван Бакалов, Чавдар Николов, Христо Комарницки и Чавдар Георгиев заявиха, че на 1 март вестникът е излязъл в 10 100 броя тираж. 10 000 са отишли във фирма „Национална дистрибуция“.
„Установихме, че на възлови места, където има висок оборот на вестници в пунктове за продажба, вестникът или въобще не е доставен или са доставени по един-два броя“, заяви Иван Бакалов. Той даде примери с читатели, които споделили, че вестникът не е бил доставен в подлеза на СУ, а в подлеза на „Плиска“ бил доставен един брой. До вечерта на 1 март издателите на „Прас прес“ получили съобщения и от други градове в страната, че новият вестник не се продава.
Според издателите „над девет десети от тиража на вестника е скрит някъде“.
Иван Бакалов: И това, ако не е скандал, какво е? Единственият начин да скрият, е да ни платят тиража, без да го разпространяват. За да ни уредят някакво тиражче от 5000, трябва да си мълчим и да сме добри. Тази фирма може да реши с какъв тираж може да бъде едно издание. Питат ни защо сте дали на тази фирма, като знаете какво ще случи. Защото няма друга фирма, която да покрива тираж в страната. Още повече, че тази фирма продава вестници на вражеския Иво Прокопиев, продава Галерия. Сметнахме, че такова брутално посегателство няма да се състои.
Чавдар Николов: Това, което се случва е емблематичен пример как в тази страна, как в най-различни области действат в синхрон – бизнеса се задушава, свободата на словото се задушава. И ако институциите не реагират на проблема, какви са ни изводите?
Иван Бакалов каза още, че „прокуратурата ще каже, че това е частно-правен въпрос. Консултираме се обаче с юристи дали да сезираме главния прокурор, като наказателен казус. За това посегателство над свободата на словото ще сезираме и всички възможни международни институции и организации, които наблюдават свободата на словото по света“.
Бакалов написа във Фейсбук:
1. Толкова ли сме прости, че да го издаваме на хартия, в кой век живеем, защо не го пуснем в интернет да заобиколим ембаргото на Пеевски?
– Прости сме, но не чак толкова. Ние искаме да продаваме вестник, стока на пазара, за 1 лев. За когото иска, да си я купи. Не я раздаваме безплатно. При 10 000 продаден тираж, приходите са към 6000 лева. Вестник в интернет няма да донесе почти нищо. От 10 години се занимавам с интернет, приходите от реклама са жалки, при посещения около 10 хил. в делник и общо 260-330 хил. месечно.
Има хора, които не четат в интернет. Други предпочитат на хартия, затова и фирми пълнят пощенските кутии с дипляни и рекламни брошури (в кой век живеят, що си дават парите?).
А и на карикатурата на хартия й е мястото.
2. Защо сме дали на Пеевски да разпространява вестника, толкова ли сме прости, какво сме очаквали?
– Прости сме, но не чак толкова. Фирмата на Пеевски „Национална дистрибуция” е монополист на пазара. Тя разпространява и вражески на Пеевски издания като „Капитал”, и неудобни като „Галерия” и др. конкурентни на Пеевски. Оказа се, че „Прас прес” е най-опасното, най-цензурирано издание, въпреки първоначалните уверения от шефовете на фирмата, че няма да има проблеми.
Няма друга „алтернативна” система за разпространение извън тази мрежа. Има само дребни фирми, абонамент (никога не може да осигури достатъчно тираж) и партизански методи.
„Национална дистрибуция” доставя за веригата „Лафка”, която е пак на Пеевски. „Лафките” са над 1100 – най-голямата мрежа за продажби. Освен на тях „Национална дистрибуция” доставя и на множество по-малки фирми за другите пунктове за продажба основните издания на пазара. Генерален дистрибутор е на най-оборотните издания и всички взимат от него по строго определена схема и проценти. Когато някой се осмели да играе самостоятелно, монополистът може да спред да го снабдява с някои издания, да му даде неизгодни проценти отстъпка. Извън схемите на Пеевски има съвсем малко фирми, които не могат да покрият пазара и са застрашени, ако монополистът реши да ги цака с доставките.
Идеите за доброволци, студенти вестникопродавци и др. са любителски. Една стока трябва да има редовни доставки навсякъде на пазара. На ентусиасти днес или утре, тази или онази седмица, не може да се разчита за редовни продажби, на точно определени количества.
За българите в чужбина го пуснахме на PDF формат на цена 2 евро за първи брой, който стана много проблемен и сигурно ще ни стоварят загуби. Всеки следващ брой ще е за 1 евро. Но от тези продажби не може да се издържа вестник. Ще поемем ангажимент да изработим първоначално 12 броя, за които ще обявим абонамент за 9 евро в интернет, после ще видим резултата и ще решим дали да продължим.
Много хора дават съвети, мислят че е много лесно, а са далеч от този бранш и не знаят нищо за пазара.
Започваме война с Пеевски. Той ще бъде и момичето на броя в следващия брой. Ако си мислят, че ние сме Неделко с неговия вестник „Ретро“, много се лъжат“, написа Иван Бакалов във Фейсбук.
Вестник „Прас –прес“ може да бъде четен онлайн тук:
Пресконференцията на издателите на „Прас – прес“ вижте тук:
http://www.bta.bg/bg/live/show/id/0_0b34nrda
afera.bg