« Върни се назад Публикувано на 05.05.2010 / 9:37

Нона Караджова прикрива интереси за 1.020 млн лв зад смокиновото листо на обществена поръчка

Да се справят с „отговорната задача” са се кандидатирали 15 компании. Началникът на кабинета на Нона Караджова Владимир Стратиев на пресконференция уточни, че победителят трябва да предложи до средата на следващата година необходимите нормативни промени. Обяснението се наложи след публикация на Bulgaria News за скандалната обществена поръчка за 850 000 лева плюс ДДС.

Фирмата ще трябва да подготви и краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план как България да управлява водните си ресурси, базиран на климатичните сценарии. Стратегията ще се отнася поне за 15 години, не пропусна да се похвали Стратиев. Той дори даде обещание в началото на май министерството на екологията да обяви участниците в апетитната поръчка, която възлиза на 1 020 000 лв. На въпрос кога обявяването на списъка ще стане факт, но от пресцентъра на ведомството заявиха, че не знаят.

Бивши кадри на екоминистерството обвиниха в интервю за Bulgaria News новото ръководство, че ще пръсне твърде голяма сума за документ, който съществува и се нуждае само от актуализация. Според Закона за водите, министерството на околната среда е задължено да направи такава стратегия и през 2004 г. Тя е написана, но така и не е внесена в парламента.

Според Стратиев документът вече е безнадеждно остарял и не отразява промените в сектора, свързани с членството в ЕС. На въпрос защо държавни експерти не напишат стратегията, началникът на кабината на Нона Караджова отговори, че министерството иска да намери мотивиран екип, който срещу „достатъчно добро заплащане да свърши достатъчно добре работата”.

„В отговор на критиките към нас ще кажа само, че за четирите плана за управление на речните басейни (одобрени тази година от ведомството – бел.ред.), които са 5-годишни и не са стратегически документи, са били изхарчени 36 млн. лв.”, коментира Стратиев.

„Това е абсолютна лъжа и опит за манипулация на общественото мнение”,
обяви пред Bulgaria News бившият заместник-министър на екологията и водите Любка Качакова.

Първо тези документи са изработени от експертите на четирите басейнови дирекции и с огромната помощ на нашите френски колеги по един европейски проект. Второ, именно плановете за управление на речните басейни са основните документи за управление на водите като ресурс. И това е свършено в предишния мандат без грам помощ от външни консултанти. Нещо повече, най-тежките законодателни промени в Закона за водите също бяха направени и през 2006 г., и през 2009 г. от МОСВ без нито лев да бъде платен на външни консултанти.

Всички наредби към Закона за водите също бяха направени от експертите в МОСВ. Наистина къртовски труд, но това е работата на администрацията – да провежда политики и да изготвя необходимата нормативна база. Иначе- да закриваме министерствата и всичко да се възлага на външни консултанти. Както полу-на-шега, полу-на-сериозно си говорехме, няма само да издаваме разрешителни и да тормозим бизнеса, трябва и малко черна работа да свършим.“

Любка Качакова припомни, че към плановете за управление на речните басейни и направените праз 2006 промени няма забележки от Брюксел.

„Трябва сериозно да се замислим след като екологичното министерство има потенциал да се справи успешно с такива тежки задачи, защо трябва да възлагаме на изработването на водна стратегия на външен консултант”, риторично попита Качакова.

Тя припомни, че още през 2004 г. е изготвена Национална стратегия за развитие на водния сектор 2005-2015 г. В нея ясно са посочени задачите пред всички ведомства, които имат отношение към водния сектор, както и какво трябва да се направи по отношение стопанисването на комплексните и значими язовири.

Така че по отношение на собствеността и стопанисването нещата са кристално ясни. Що се отнася до самото управление на водите като ресурс това е изцяло и единствено от компетенциите на МОСВ. Но и по този въпрос има стратегия и то дългосрочна, изготвена от тесен кръг топ-експерти миналата година. Г-н Стратиев знае за нея.

Дори и да приемем, че сме богата страна и можем да преглътнем този харч в момента, малко лековато е да се възлага на външен консултант да изготвя стратегия която касае управлението на водите, които са стратегически ресурс. И в този случай от една страна ще имаме плановете за управление на речните басейни вече изпратени в Брюксел и от които няма мърдане, а от друга стратегията на външния консултант.”

Кой ще гарантира, че това, което ще предложи консултантът е най-доброто? Да не стане като прословутата „стратегия за българския туризъм”, за която европейските данъкоплатци платиха по програма „Фар” 1 360 000 евро на консорциум, доминиран от гръцка фирма?! Тази „стратегия” беше обявена от туристическия бизнес и медиите за учебникарско съчинение и захвърлена да отлежава в някой кашон из мазето на бившата Държавна агенция по туризъм.

„Владимир Стратиев не е прав, че управлението на водитее разпръснато в пет министерства.
Това винаги е било в прерогативите единствено на Министерството на околната среда и водите, припомня Любка Качакова. Тя отбелязва, че ако се погледне структурата на министерство ясно ще се види, че за целта има и нарочна дирекция. „Владимир Стратиев дойде в екологичното министерство като експерт от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и отлично знае, че разликата между управление на водите като ресурс и управление на водната инфраструктура-язовири, каскади и т.н. е голяма колкото разликата между водорода и кислорода.

Приетата през 2004 г. стратегия не е остаряла, защото тя касае собствеността и стопанисването на съоръженията, които нямат нищо общо с рамковата директива по водите.

Стратегията 2005 -2015 година е отличен документ. Трябваше само да се актуализират сроковете и да се пристъпи към нейното изпълнение. А може би и това обяснява огромният интерес към тази обществена поръчка- няма много работа за вършене, а парите са страааашно много!”

С решение на Министерския съвет от 3 юни 2004 г. е приета Стратегия за развитие и управление на водния сектор до 2015 г. По този начин изискването на чл. 151 от Закона за водите е изпълнено. Интересно е защо правителството на ГЕРБ не внесе промени в нея, а обявява нов конкурс във време на тежка криза и всекидневно прокламирани икономии.

Журналистическо проучване показа, че тази стратегия не е била възлагана на външен консултант. Членове на комисията по околна среда и водите в парламента потвърдиха, че промените в Закона за водите и отпадъците последните 8 години са правени по предложения на работни групи, оглавявани от ресорните заместник-министри в предишните две правителства.

Депутати потвърдиха пред Bulgaria News очевидното: изготвянето на стратегии, на които се възлага задачата за провеждане на държавна политика в екологията, трябва да се възлага на чиновници от ведомството.
Много от експертите от години участват в европейски форуми и поддържат контакти с ресорните си европейски колеги. По тази причина са наясно с тенденциите на политиките на ЕС в околната среда.

Източници на Bulgaria News посочиха, че отново се появява „кръгът на Ева Радева”,
която е съпруга на особено близкия до новия министър за еврофондовете Томислав Дончев – адвокат Андрей Горанов, който ръководи и фирма за разработване на европейски проекти.

Според тях проектът за водния цикъл на Габрово, който беше основният мотив на премиера Бойко Борисов да вземе в правителството си Томислав Дончев, е спечелен с помощта на бившата съдружничка на Ева Радева – Клементина Денева. Източниците твърдят, че това е станало благодарение на факта, че е главен секретар на Министерството на околната среда и водите.

„Кръгът Ева Радева” се състои от около 11 фирми, заявиха за Bulgaria News пожелали анонимност бюрократи.
Според тях идеята за стратегия е добра, защото такъв документ има и „изпълнителят” просто ще го освежи с малко нови статистически данни и нескопосан превод на изследвания на британски и австрийски експерти, които се считат за водещи в сектора. И да не забравяме „черешката” – 1,020 милиона лева.

Венци Михайлов
Bulgaria news

«