« Върни се назад Публикувано на 31.10.2013 / 12:39

НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА НАКАЖЕ СРЕДЕН ПРЪСТ, РАЗМАХАН ОТ БИЛБОРД НА ПРЕДАВАНЕ НА БНТ

 

Здравейте, изпращам ви рекламен билборд на БНТ, който е с много „странно послание“. Получих решение от етичната комисия, но тя се оказа, че няма наказателна функция.Надявам се чрез вашата медия на публичност и съдействие. Решението може да се види и в сайта на „НАЦИОНАЛЕН СЪВЕТ ЗА САМОРЕГУЛАЦИЯ“, написа до редакцията на АФЕРА Цветан Попов.

Оказва се, че никой няма хабер или се прави на безхаберен по отношение на билборда, включително и БНТ. И никой няма наказателни функции.

 Национален съвет за саморегулация

Етична комисия

РЕШЕНИЕ

№ 149 на ЕК от 19.09.2013 (Жалба относно външна реклама на телевизионно предаване „Денис и приятели“)

         София, 19.09.2013 година

 Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) в закрито заседание на деветнадесети септември  2013 г. в състав:

Председател: Румяна Карлова                                 Членове: Василиса Младенова

  Виолета Манолова

  Даниела Узунова

  Десислава Димова

  Калина Петрова

  Красимир Папазов

  Кристияна Чакърова

  Мария Гергова

  Маша Гавраилова

  Мехти Меликов

  Петя Стоянова

и с участието на секретар Ели Михайлова, изслуша преписка, образувана по Жалба № 12444от 07.08.2013 г. относно външна реклама на телевизионно предаване „Денис и приятели“. 

Жалба

На 7 август  септември 2013 г. в НСС постъпва жалба от Ц.П. относно външна реклама на телевизионно предаване „Денис и приятели“.   На основание чл.12.4 от Правилника за приложение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България, Председателят на Етичната комисия (ЕК) е определил за докладчик по преписката Кристияна Чакърова.  

Жалбата се отнася до рекламен билборд на предаването „Денис и приятели”, поставен на „Околовръстен път” гр. София. Жалбоподателят счита, че съдържанието му е неприлично, предвид потока от коли на мястото и факта, че голяма част от пътуващите са деца. Жалбоподателят изразява съмнение относно начина, по който телевизията „майка” възпитава бъдещото поколение.

Според жалбоподателя рекламата нарушава нормите за морал и благоприличие.

Като доказателство жалбоподателят е приложил снимки на рекламната кампания.

Процедура

 Жалбата относно външна реклама на телевизионно предаване „Денис и приятели“ е допустима по смисъла на Правилника за приложение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

 На 07.08.2013г. е открита процедура, регистрирана под № 179. На същата дата е поискано становище от Българска национална телевизия, чието лого фигурира на рекламната визия, продуцентската фирма на предаването, както и от подизпълнителя на предаването„Харбър Айлънд”.

 Становище на ответната страна

На 7.08.2013 г. е поискано становище от Българска Национална Телевизия. От БНТ уточняват, че телевизията не е страна по жалбата, тъй като рекламната визия на билборда не е съгласувана или одобрявана от тях. В допълнение, в БНТ е постъпила жалба за рекламната кампания на предаването от същия жалбоподател. В резултат на това, от БНТ е изпратено писмо до продуцента, с искане всички билборди с тази рекламна визия да бъдат премахнати.

 На 7.08.2013 г. е поискано становище от компанията „Адвертайзинг фактори“, която продуцира предването „Денис и приятели“ като външна продукция. Компанията отговаря, че като продуцент на предаването не е поръчвала, изпълнявала и поставяла билбордове, свързани с предаването през последната една година. От „Адвертайзинг фактори“ насочват да се потърси становище от фирма „Харбър Айлънд”, която е подизпълнител на предаването.

На 9.8.2013 и 16.8.2103 е поискано становище от „Харбър Айлънд”, но такова не постъпва в НСС.

 Решение

 Етичната комисия намира жалбата на Ц.П. относно външна реклама на телевизионно предаване „Денис и приятели“ за основателна по отношение на нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

          Мотиви

Етичната комисия е на мнение, че процесната търговска комуникация е в нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

В официалния сайт на Българска Национална Телевизия (http://bnt.bg), в секция „БНТ продукции” фигурира следната информация за предаването „Денис и приятели”: „И този сезон забавлението за възрастни е по БНТ1 всяка вечер – от понеделник до четвъртък, от 23.00 до 00.00 часа. Това е запазеното време за нощното шоу за лайфстайл, удоволствия и музика. Кой е водещ на първото по рода си късно ток шоу? Това може да е само Денис Ризов. Музиката на живо е гарантирана от легендарните музиканти от група Ахат. Към екипа на предаването премина адреналинката Ваня Георгиева, която ще се преквалифицира в ново амплоа – на „меланхолинка“. Освен нея, в студиото на Денис Ризов ще дебютират още две красиви момичета – „Мълчаливото момиче котка ” Кристин и мистериозната блондинка Аделина. Знаковата роля на новата котка Денис повери на балерината Кристин Илиева, която ще асистира на водещия през третия сезон на „Денис и приятели“. Нови и любопитни рубрики, сред които и образователните минутки „Историята според нас“, ще забавляват и разнообразяват аудиторията в късните часове. „Денис и приятели“ е шоу за свободомислещите мъже и жени. Това е тяхното време за темите от градския живот, приятелите, забавленията, кариерата, спорта, музиката, интернет и много други. Зрителите на БНТ 1 имат възможност да участват активно в подготовката на шоуто чрез уебстраница на предаването. В нея има много материали, форуми, блогове и други интерактивни елементи, които забавляват всеки.”

В процесния билборд млада жена в близък кадър показва среден пръст. В ляво от нея се намира логото на предаването „Денис и приятели”, а в дясно – логото на БНТ. Рекламният носител не предполага ограничение в достъпа в зависимост от аудитория или времето на излъчване и рекламната визия може да бъде видяна от всякакви възрастови групи, включително и деца, по всяко време.

Жалбоподателят посочва, че жалбата му е насочена към морала и благоприличието на комуникацията.

Според Етичната комисия процесната реклама би следвало да се разглежда с оглед потенциално  нарушение на следните членове от ЕК:

Чл.1.1. Всяка търговска комуникация трябва да бъде изготвена с чувство на отговорност към потребителя и обществото;

Чл.2. Благоприличие

Търговската комуникация не трябва да съдържа твърдения или аудио или визуални продукти, които да нарушават добрите нрави или да могат да се определят като вулгарни или отблъскващи, според общоприетите морални норми в съответната държава и култура;

Член 4
Социална отговорност

4.1. Търговската комуникация трябва да уважава всички аспекти на човешкото достойнство.

4.9. Търговската комуникация не трябва да показва прекалена еротика и да промотира прекалена податливост на сексуалността чрез изобразяване на насърчаване и готовност за секс, разголване на човешкото тяло по неподходящ начин и не трябва да представя продукта като средство за отстраняване на сексуални бариери. Човешкото тяло може да се показва само при зачитане на правата на личността и човешкото достойнство.

Член 17
Деца и подрастващи

Чл. 17.5. Търговската комуникация не трябва да съдържа никакви твърдения или визуално представяне, които биха могли да предизвикат психическа, морална или физическа вреда у деца или подрастващи;

В много култури показването на среден пръст се счита за обиден и непристоен жест. Той може да се тълкува както като недвусмислена демонстрация на несъгласие и пренебрежение, целящ обида към индивида или аудиторията, към която е насочен. Във всеки случай, в контекста на широко разпространеното схващане, той се счита за обиден и накърняващ достойнството на човека, към който е насочен по каквато и да е причина. Използването на подобен жест в търговска комуникация, която е свободно достъпна за широк кръг от аудитория, включително деца и подрастващи, както е в рекламата на предаването „Денис и приятели”, насочва към внушението, че той е напълно нормален и естествен, което е в разрез с общественото схващане за благоприличие и морал.

Характерът на предаването „Денис и приятели” и часовият пояс, в който се излъчва предполагат, че евентуалната му реклама следва да е насочена единствено към възрастна аудитория. В същото време, билбордът е разположен на оживен път, което налага извод, че възприятието на рекламната визия не може да бъде ограничено до конкретна целева аудитория, а е свободно и безпрепятствено достъпно за всички, минаващи покрай него лица. Това обстоятелството не позволява процесната реклама да се оцени от гледна точка на познанията, опита и селективната способност на точно определена таргет група, а въздейства върху най-широк кръг лица, включително малолетни и подрастващи. В случаите, когато рекламното послание е насочено към неограничен кръг лица, отрицателно влияние върху детската психика може да има всяка комуникация, а не само тази, насочена изключително към деца. В тази връзка, не е необходимо една реклама да е пряко насочена към деца, за да са налице условия за настъпване на вреда за детската психика. Достатъчно е визуалното представяне да е достъпно за тях.

           Въз основа на изложените аргументи Етичната комисия постанови настоящото решение, с което установява нарушение на разпоредбата на на чл. 1.1, чл. 2 и чл. 17.5. от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.
 
Етичната комисия отправя принципна препоръка към всички рекламодатели и рекламни агенции да се възползват активно от възможността за Copy Advice, доколкото основната цел на НСС не е санкционна, а превантивна и е насочена не само към своевременно и ефективно отстраняване от пазара на всякакви форми на нарушения, но и към недопускане на такива.
Етичната комисия препоръчва на Българска национална телевизия и „Адвертайзинг фактори“, независимо че не са конкретни поръчители, както и на   „Харбър Айлънд” търговската комуникация да бъде приведена в съответствие с нормите на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България в определения срок, а при невъзможност за това, да преустанови разпространението й.

Срокът за изпълнение на решението на Етичната комисия е 5 работни дни от датата на получаване на решението, освен ако в самото решение не е постановено друго. В посочения срок в Националния съвет за саморегулация следва да се представят доказателства за изпълнение на решението на Етичната комисия. 

 Съгласно чл.17.5. от Правилника за приложение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България, решението с мотивите следва да се изпрати на заинтересованите страни. 

Решението подлежи на обжалване при реда и условията на чл.18.1 от Правилника за приложение на  Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ЕТИЧНАТА КОМИСИЯ:

(п) Румяна Карлова

 

«