« Върни се назад Публикувано на 26.06.2025 / 16:13

НЕ „НАРЕДБА ЗА ПЪТУВАНЕ В ОБЩЕСТВЕНИЯ ТРАНСПОРТ“ ВЪВ ВАРНА, А ВЪВЕЖДАНЕ НА ПОЛИЦЕЙСКИ И ПРАВЕН ПРОИЗВОЛ, ПОЛИЦЕЙСКА ИНСТРУКЦИЯ, СПОРЕД КОЯТО ВСЕКИ ПЪТНИК Е ЗАПОДОЗРЯН, А КАРТИТЕ СА „ОПАСНИ ПРЕДМЕТИ! ТОВА БЕЗУМИЕ Е ТВОРЕНИЕ НА ГЕОРГИ КИРЯКОВ „БАГАЖНИКА“, НАБУТАН ЗА ШЕФ НА „ТАСРУД“ ОТ ПП НЕДОРАЗУМЕНИЕТО КМЕТ БЛАГОМИР КОЦЕВ

Уважаема госпожо Томова,

АФЕРА е единствената медия, която администрацията на Община Варна чете със страхопочитание, а общинските съветници с напрежение.

Затова се обръщам към Вас  с молба да публикувате моето становище относно безумните и опасни предложения внесени от кмета на община Варна – Благомир Коцев и изготвени от ОП „ТАСРУД“, ръководено от бивш полицай – Георги Киряков с прякор – „Багажника“, който е без никаква експертиза в областта на транспорта.

Това не е просто „Наредба“, а опит за въвеждане на полицейски произвол и правен произвол върху гражданите, чрез бъдеща „нова билетна система“, която все още не е факт, както и незаконни, дискриминационни текстове. Този проект не е просто некомпетентен – той е и социално вреден.

Публикуването на становището ми в АФЕРА ще даде възможност  на варненци и гости на града да разберат, какво им готви общинската администрация зад кулисите и да се противопоставят, преди градският транспорт да се превърне  в инструмент за санкции, дискриминация и репресия.

А кой е Георги Киряков?

Известен е още като „Георги – Багажника“, а в общинските кръгове и като „Георги – Хлебарката“. Бивш разследващ полицай, назначен от Благомир Коцев за директор на общинско предприятие „ТАСРУД“ и едновременно  на предприятието за дезинфекция. Без техническа квалификация, без транспортен или административен опит, той ръководи системата, която следва да управлява електронното таксуване на стотици хиляди пътници.

Тук въпросът не е в личността, а в абсурда – човек без никаква експертиза изготвя регламент, с който ще се глобяват, контролират и „разследват“ пътници  в автобусите и тролеите на Варна.

СТАНОВИЩЕ

от инж. Биляна Якова

Относно: Внесено предложение от кмета на община Варна с Рег. № РД25011175ВН/30.04.2025 г. за проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата на ОбС – Варна за реда и условията за пътуване в обществения транспорт на Община Варна – Приложение 1 (Параграфи 1–17)

Представеният проект за изменение и допълнение на Наредбата за пътуване в обществения транспорт в Община Варна, обхващащ параграфи от §1 до §17, е документ с дълбоки структурни, правни и морални дефекти. Той е разработен от ръководството на ОП „ТАСРУД“ – общинското предприятие, оглавявано от Георги Киряков – бивш полицай, без никакъв професионален опит в областта на транспортните системи. Резултатът от това е налице: нормативен акт, който превръща транспортната услуга в механизъм за административна репресия и полицейски произвол.

Проектът на Георги Киряков предлага множество нови дефиниции и промени, без реална оценка на въздействието, а в случая  – формална, без реална финансова или социална обосновка и без дори формално придружаваща сравнителна таблица, изисквана по Закона за нормативните актове.

Още в §4 е налице абсурд: изисква се електронният билет да бъде закупен преди превозното средство да достигне „следващата маршрутна спирка“. В градски условия – където спирките може да са на разстояние от 400 метра и да се преминават за 40 секунди – това създава технически неизпълнимо условие. Как дете с колело или пътник с багаж ще отключи приложение, ще зареди QR код и ще валидира билет, преди автобусът да мине едно кръстовище?

В § 5 се споменава за „Повреден билет“ и неистински билет“. Как и на какво основание контрольорът ще реши, че даден превозен документ е „повреден“ или „неистински“. Това е субективно, опасно и лесно за злоупотреба. Ако електронната карта е с леко счупено или прегънато ъгълче, това означава ли, че е „Повреден билет“?

В §6 проектът допуска контрольорите да отнемат персонализирани карти с изтекъл срок. Това е в пряко противоречие с чл. 17 от Конституцията, който защитава правото на собственост, както и с чл. 216 от Наказателния кодекс, касаещ неправомерното отнемане на чужда вещ. Контрольорите не са административни органи с правомощия по изземване. Това е правен абсурд, който подменя законността с произвол. Контрольорът може да състави акт, но няма никакво право да отнема лични вещи, дори и с изтекла валидност. Всяко отнемане без съдебна санкция е незаконосъобразно и подлежи на съдебно оспорване. Това е форма на самоуправство.

В § 8 и §9  има дефиниции за „колички“, велосипеди, скейтборд и др. Това е предпоставка за създаване на хаос и непоследователност. Едни предмети са безплатни, други не – без обективен критерий. Значи контрольорите ще тълкуват  на място какво е дълго 120 см. и какво не…

Следващият абсурд е в §9 въвежда изискване количка без дете или лице с увреждане да се таксува. Значи ако дете е свалено от количката и стои до нея – майката трябва да плати. Това ли е социалната чувствителност, която Варна трябва да демонстрира?

§13 и §14 предвиждат, че хората с право на безплатно пътуване ще могат да го упражняват само по една междуселищна линия. Това не е просто ограничение – това е изолация и дискриминация. Това е лишаване на възрастни хора, хора с увреждания, деца от възможността да стигнат до аптека, болница, социална услуга. Така жител на с. Каменар може да дойде до Варна, но да не може да отиде до Очна клиника – защото втората линия вече не му се полага и трябва да си купи превозен документ. Това е социална изолация под претекст за оптимизация.

В §5 и §16 на контрольорите се възлага не само продажба на билети и проверка, но и изземване на документи, принудително слизане на пътници, съставяне на актове.  „Пътникът слиза“ – санкция по команда. Контрольорът казва „Слизай“. Това е полицейски подход без съдебна или административна процедура. Противозаконно и унизително за гражданина. Т.е. контрольорите, се превъръщат  в квазиполицейска структура без никакъв надзор.

§ 12 до § 15 – Преференции. Децата от 7 до 14 г. са третирани отделно, с допълнителна административна тежест. Чужденците без дългосрочно пребиваване са изключени, това е явна дискриминация. Наредбата позволява преференции само на лица с дългосрочно пребиваване, което противоречи на чл. 4, ал.1  от ЗЗДискр – пряка дискриминация по гражданство.

§17  – Допълнителни разпоредби. Контрольорите вече са почти полицейски служители, с правомощия да извършват проверка, отнемане, санкциониране, писане на актове , но без реален контрол.

В този проект на Наредбата са нарушени редица Закони, а именно:

 Конституцията на Република България (чл. 6, чл. 17) – равноправие, собственост;

Наказателен кодекс (чл. 216) – неправомерно отнемане;

ЗАНН (чл. 6) – презумпция за невиновност;

ЗЗДискр (чл. 4) – дискриминация по гражданство, възраст, местоживеене;

ЗНА (чл. 26, 28) – липса на реална оценка на въздействие, сравнителна таблица; Европейска харта за основните права (чл. 20, 21) – достъп до услуги, недискриминация.

Предоставеният проект на Наредбата е юридическо недоразумение, превърнато в нормативен акт. Той не предлага дигитализация, а репресивен капан. Контрольорите не стават администратори, а улични надзиратели. Пътниците не са ползватели на услуга, а заподозрени, до доказване на противното.

Моля,  общински съвет  – Варна да отхвърли изцяло това предложение.  Това не е Наредба,  това е бюрократичен превод на полицейска инструкция, в която всеки е заподозрян, гражданите потенциални нарушители, а картите „опасни предмети“, които трябва да се отнемат.

Да изиска първо да бъде въведена предстоящата „нова електронна билетна система“ (Все още няма склюен договор с изпълнител. Как така се предлагат изменения без реална правна и техническа основа…?) Издаването на нормативен акт в очакване  на хипотетична система е противоправна практика по смисъла на АПК, който изисква подзаконов нормативен акт да се издава във основа на факти, а не на предположения и едва тогава:

Да възложи създаването на нов проект от експертен екип  от юристи, транспортни експерти и граждански представители, които да изготвят реална, законосъобразна, приложима и етично издържана Наредба.

Да защити правата на пътниците, а не да създава наказуеми капани и  да не позволи нормативният акт, да се превръща в механизъм за административна репресия и полицейски произвол, в градския транспорт на Варна.

С уважение,

 инж. Биляна Якова

«