« Върни се назад Публикувано на 10.06.2008 / 19:05

Накъде върви МВР

 

 

Всъщност, не върви, а тъпче на едно място. Същите хора, със същите ръководни кадри и със същите правила. Иначе не може и да бъде. Да, сменят се имена. Но на какъв принцип? Никой не казва. Дори министърът говори, че прави реформа. Каква реформа? С кого е обсъждал това и кога? Нещо не съм чувал Миков преди това да говори, че е необходима реформа. Смяната на министрите стана толкова бързо и неохотно, че не мога да си представя, че някой среди в БСП са мислили за реформа на МВР. Доколкото си спомням големият спец по МВР при БСП Цвятко Цветков само поиска смяната на Румен Петков. Но за реформа и дума не е казал. Миков също не е обелвал дума за реформа. Изобщо, ако Миков разбира нещо от МВР то най-много да знае, че КАТ глобява при превишена скорост и неправилно паркиране. За структурата, задачите, нормативната база и кадрите на МВР нищо не е знаел. Не е знаел и какво да прави с всички служби, които са в МВР и това пролича от първите му хаотични приказки. За няколко дни ДОТИ и ДОИ ставаха ту агенция към МС, ту към МВР. За останалите служби изобщо не е говорено. Започнаха и персонални смени без да се обясни принципите, на които трябва да отговарят новите ръководни кадри и концепцията, която са подготвили за да я изпълнят, ако станат началници. Не се знаеше и какво ще стане с ГДБОП. За каква реформа говорим тогава?

Но аз имам и няколко въпроса, които новият министър и неговите стари съветници не са поставяли и не са решавали. Ето някои от тях:

1.Защо служба „Противопожарна опасност” е в МВР? Там ли е пожарът, та да го гасят? Пожарите, доколкото ми е известно стават по места. Не в МВР и при Емел Етем, която също точи зъби за нея. При това положение за какво са кметовете? Ами ако министърът на вътрешните работи им заповяда да не гасят, какво ще стане? И как министърът от София ще види къде е най необходимо да се дежури и какво да се гаси? Неизвестно. Но закупуването на техника и консумативи минават през МВР. Ето, това е най-сериозния аргумент. Срещу него аз съм безсилен. А иначе, ако стане природно бедствие не представлява никакъв проблем Противопожарната охрана да бъде на подчинение на щаба на гражданска защита, където по задължение е и кмета на общината. Лошото е, че общината ще определя конкурсите, а Общинският съвет ще следи да няма далавера. 

2.Същото се отнася и за охранителната полиция. Защо е необходимо реда и дребните нарушения да бъдат направлявани от София? Нима министърът в София познава по-добре спецификата на всичките 264 общини? Едва ли. Просто министърът е българин и съветниците около него вероятно също са българи. Най-вероятно със съветска закалка. А тази комбинация твърдо смята, че колкото по-голяма войска води, толкова е по-силен. А това съвсем не е така. Дори е точно обратното. Колкото по-оперативно и ефективно е едно звено, толкова по-добре се справя с работата. Ще дам пример с Министерството на земеделието. По щат, там трябва да работят 290 души. На практика работят около 380. И какъв е резултата? Много лош. Ако там работеха /но наистина да работят/ 80 човека, министерството щеше да е отличник. Само дето самочувствието на министъра щеше да бъде като на ръководител на средноголяма фирма. И така стигаме до манталитета на българските „политици”. Те не искат да се свърши работата бързо и качествено. Те искат да УПРАВЛЯВЯТ! Същото се отнася и до МВР. С какво ще пострада качеството на вътрешните работи, ако МВР се разтовари от излишните служби? Напротив, тогава ще се концентрира върху важните работи и ще намали задълженията се. В същото време кметовете ще трябва да отговарят за реда и спокойствието в общините, а не както сега да се оправдават, че от тях това не зависи. Просто и ясно.

3. А защо нищо не се каза за подготовката и контрола на служителите? Сега се освободи СДП от ген Румен Стоянов под предлог, че нямал необходимото образование. Бил старшина. Чудя се как министър Миков не е поискал от Васил Левски диплом за завършена школата в Симеоново и след като не я получи да го уволни от българската история. Или да поиска магистърската степен на Яворов от института „Горки” в Москва. Уверявам го, че Яворов е писал прекрасните си стихове без диплома и ако някой това го дразни, ще го посъветвам да си изпие лекарството и да се завие с одеялото в Карлуково. Бих повярвал на Миков, че е принципен и последователен, ако беше поискал дипломата на Тодор Живков или поне тази на Пенчо Кубадински за завършено образование. Но той не ги поиска навремето и това ме кара да съмнявам в неговите искрени подбуди. Всъщност единствения критерий за каквото и да е трябва да бъде оперативност и ефективност. Ако има някакви други подбуди за смяната нека ги каже или поне да намекне, за да не изпада в трудна ситуация като тази сега. Както казва Конфуции: „ Няма значение какъв цвят е котката-бял или черен. Важното е да лови мишки!” В службите трябва да има наистина професионалисти, които на всичко отгоре имат близки колегиални отношения с колегите си от европейските страни. Младите служители, показали възможности трябва да бъдат изпращани в полицейски школи на страните от ЕС, за да могат да специализират не само езика, но и методите и техниките на колегите си. От това вътрешните работи на страната ни само ще се заздравят.

4. Една институция изобщо не се споменава нито преди, нито сега. Става дума за т. нар. Институт по психология при МВР. Там се намират професионалните психолози и полиграфите /детектори на лъжата/. С какво ще се занимава този институт не е ясно. Досега основно се занимаваше с освобождаване „по непригодност” на недоволните служители, които не желаят да влизат в схемите на мафията. Всъщност, те трябва да бъдат основен инструмент на отдел „Вътрешни разследвания”, който трябва периодично да проверява служителите за лоялност към закона и институцията. На Цвятко Цветков, обаче, това не му отърва да го предложи, защото той си знае към коя столица и кое посолство е ориентирана неговата лоялност.

5. Относно обучението на всички служители от МВР мога да предложа един евтин и много ефективен начин за обучение на всички видове служители: катаджии, дознатели, жандармеристи, криминалисти и т.н. Има една интернет телевизия в България. Тя разполага със сто канала, които срещу дребна сума се наемат и могат да провеждат непрекъснато обучение от професионални преподаватели он лайн. Просто служителят  в определено  време сяда пред компютъра, набира паролата и слуша и гледа преподавателя и съответните помагала. В същото време има възможност да зададе въпроси към преподавателя, който му отговаря веднага. Ако се съберат няколко подобни въпроси се групират и получават общ отговор. Ако не ме лъже паметта телевизията се казва web.bg   

Тази статия можеше и да не бъде написана. Можеше да бъде реализирана като разговор между мен и Миков. Но от приемната на министъра ми отговориха, че не могат да ме запишат за среща с министъра, защото нямат инструкции от него как да организират срещи. Това означава, че откакто министър е Миков, те просто не работят. Секретарката на министъра, към която се обърнах след това оптимистично ми заяви, че министърът е толкова зает, че никога няма да може да се види с мен. Затова бях принуден да разговарям с него чрез посредник. А можех да му кажа, че ние, 42 неправителствени организации създадохме сдружение „Антикорупционна мрежа”, която може да помогне на МВР и прокуратурата изключително много. Но и той, както и главния прокурор при встъпването си в длъжност, отказаха да разговарят с нас. От което на нас ни стана ясно, че за тях е без значение ефективността на работата им. Всъщност, горенаписаното е само въведение към  следващите мои статии и първата от тях ще бъде защо уволниха Румен Стоянов, но оставиха шефа на ОДП – Смолян Никола Михайлов.

 

Николай Колев – Босия

 

 

 

 

«