« Върни се назад Публикувано на 13.02.2009 / 19:14

“Мега” прокурорка прецака стотици милиони източване от БМФ

 

 

Пред в. “Стандарт” един от собствениците на Български морски флот Кирил Домусчиев на въпрос “През годините преди приватизацията публично се коментираха множеството пробойни, през които от БМФ бяха източвани милиони долари, като например чрез задгранични дружества като това в Хъл, Англия. Успяхте ли да ги запълните?”, отговаря така:

“Опитахме се да запушим всички пробойни. Големите успяхме, част от малките – също. Картинката беше отчайваща. И ние, и германските ни партньори се хванахме за главите. По счетоводни данни заварихме среднодневен разход на кораб 11 хил. долара – за снабдяване, за екипажи, за масло, други консумативи и пр. При нас той беше свален на под 5 хил. долара – колкото е международната практика. Сметнете: 50 кораба по 6000 долара – са 300 хил. долара на ден, 9 млн. на месец или над 100 млн. за година. 100 млн. долара, които са изчезвали в различни посоки и които биха били печалба на БМФ, ако ние го бяхме мениджирали. Плюс малката печалба, която беше отчитана за последните години. Тази сума ясно показва колко дупки е имало в БМФ. А съкращаването на 100 млн. долара разходи не става само с освобождаване на 400 души със заплата 1000 лв. – капка в морето.

Може би затова беше забавена приватизацията на БМФ 10 години след първоначалното обявяване?
– Вие го казвате, но не е далече от логиката. Имайте предвид, че свалихме разходите на корабите, но не намалихме разходите за екипажи. Напротив. През ноември увеличихме средно с 15% командировъчните, а от Нова година – между 15 и 20% заплатите. Така че с чиста съвест мога да заявя, че ако ние не бяхме влезли през август 2008 г., БМФ вече щеше да фалира. Със запушването на пробойните си създадохме много врагове, тъй като засегнахме много интереси. Затова и каква ли не помия се изля и продължава да се излива върху нас. Работата, която свършихме, е огромна, но ни създава невероятна опозиция. Говоря и за медийните изяви на един малък синдикат, който без никакви правни аргументи бълва змии и гущери срещу нас. Ако са прави, нека заведат дела срещу някое решение. Но досега няма и едно дело, защото аргументите им няма да издържат в съда и затова те предпочитат да си общуваме чрез медиите.
– Откъде изтичаха най-много средства?
– От доставката на всичко за корабите – бои, масла и пр. неща, които сега купуване на цени до 50% по-ниски отпреди година. Сключихме застраховката чрез най-големия брокер в света – "Уилис", Лондон. При положение, че тенденцията е към увеличаване на застрахователните премии, ние платихме 2,4 млн. премия, с 5 млн. по-малко от платената за 2008 г., и то за една и съща застрахователна сума от 550 млн. долара.
– Прекратихте ли неизгодни таймчартърни договори?
– Хванахме няколко човека, сключвали такива. А един, сключил договор с руска компания през офшорка, го даваме на прокуратурата. Изобщо доста хора са си имали някаква схемичка за източване, но не искам да коментирам, преди прокуратурата да си свърши работата.”

Години наред ровя в темата за шикиращото ограбване и източване на БМФ – още от времето на Иван Костов и неговия човек във Варна – тогавашният областен управител Добрин Митев, по-късно преминало в осиращо крадене при управлението на НДСВ.

Само през 2003-2005 година от подобни неизгодни таймчартърни договори БМФ и съответно държавата губи по 200 000 долара на ден, а общата сума е към 250 000 000 долара!

По източването на държавният ни морски превозвач с тайм-чартъри договори бе образувана прокурорска проверка. Прокурор по нея бе варненската окръжна прокурорка Стефка Якимова, която към настоящия момент се прочу като “мега”прокурорката на морската столица. Години наред при всяко запитване към прокурор Якимова докъде е стигнала проверката за ограбването на стотици милиони от БМФ, “мега звездата” на варненската прокуратура дежурно отвръщаше – “работи се”.

От тогава до днес са изминали пет години. Преди две години малко преди приватизацията на БМФ, тогавашният шеф на БОП – Варна Емил Михайлов коментира пред мен, че се очакват арести на държавни служители от БМФ заради далавери с договори и офшорки. Бопаджията твърдеше, че всичко било под контрол, но се чакали поискани сведения от Интерпол, а те се бавели. Ексантимафиот №1 на Варна, който впоследствие стана ясно, че има проблеми с психозаболявания, и който бе един от полицейските “гурута” на прокурорката Стефка Якимова сигурно още чака Интерпол да му прати вест.

Пак преди две години предоставих лично на шефът на БОП – Варна конкретен сигнал, свързан с чиста далавера, свързана с кораб, собственост на тогавашния директор на БМФ кап. Христо Донев и сегашен член на управителния съвет на фирмата. БОП изобщо не реагира.

Емил Михайлов обаче тогава в прав текст призна, че прокуратурата не си е свършила докрай работата, тъй като цели две години проверките за източването на БМФ са преседели в нечие височайшо чекмедже. Едва след идването на власт на прокурор №1 Борис Велчев, според него, който изнесе данни за затлачване на стотици прокурорски проверки, варненската окръжна прокуратура се е размърдала по темата БМФ.

Размърдването на прокурор Стефка Якимова очевидно е траело секунди, тъй като и до този момент – години по-късно НИЩО не бе направено по тази проверка.

Само докато БМФ беше в процедура на приватизация два кораба бяха продадени на търг . Сделката беше ненормална, тъй като държавният ни морски превозвач бе в процедура на приватизация и всяка промяна в активите щеше отблъсне сериозните инвеститори. Продадени са били корабите “Созопол” за 1,5 милиона лева при първоначална цена 1,3 млн. и “Чумерна” за 2,75 млн. лева. “Созопол” е продаден на офшорна компания, като негов оператор ще е фирмата “Борд Марин”. “Чумерна” пък купува варненската фирма “Триимпекс Юнион”, собственост на Стоян Щърбаков. Източването на БМФ продължава царедворската традиция и с пускането на вода през юни на кораб “Стара планина”, който само седмица след това е отдаден под наем на половин цена.
Схемата с източването чрез неизгодни таймчартъри тече от години и бумът и бе по времето на управлението на НДСВ. БМФ сключва договор с офшорка за дълъг период от време и на цени много по-ниски от международните. Така наемателят преотдава кораба на реални цени и печели от разликата, която стига до 300%. Сделката се осъществява от брокер от различна офшорна фирма, която обаче е в тесни връзки с първата офшорка. Има случаи, в които офшорките са на един и същи адрес на езкотични острови. На всичкото отгоре офшорките прибират и комисионна от БМФ от 3,75%.
Огромните източени пари се разпределят между джобовете от властови кръг, близък до царедворците. БМФ е и един от основните политически и предизборни донори на НДСВ.

Днес БМФ вече е частна компания и самите собственицип признават, че са се хванали за главите какво са заварили.

Единствено варненската прокуратура ПРОСПА умишлено голямото крадене.

Поредният провал на “мега”прокурорката Стефка Якимова.

Веселина Томова

«