« Върни се назад Публикувано на 23.04.2018 / 16:46

КОЙ ИЗНАСИЛВА БЪЛГАРСКОТО КИНО. ГЕШЕВ И КПКОНПИ, ХАБЕРЛИИ ЛИ СТЕ?

Миналата седмица станахме свидетели на абсурден фарс – залавянето на кметицата на Младост в центъра на София, представен ни като риалити криминален екшън – блокбъстър, а всъщност е поредният епизод от блудкава българска мелодрама със слаб сценарий от КПКОНПИ и пошли артисти.

В главната роля в лицето на Гешефта – образ изживяващ се като нашенския Хорейшио Кейн, тряснат от късен пубертет, вихрещ се  в кабинета си с оловни фигурки и окачени саби, мечове и ятагани, носещ очила в стил „младия Сийгъл“ и запасал патлаче 22 калибър от Джъмбо, светещо на ултравиолет…

Маститият продуцент на риалитито е Дон Балон – в очакване на голямата международна кинонаграда за цялостен принос „Магнитский“, с неговата вярна ко-водеща ъ-ъъ-ъ говорителка с костюмче с якичка и face на София Лорен през лето господне “62.

Затова и АФЕРА реши да продуцира един документален сериал с разследване за това:

Кой изнасилва българското кино?

И докато статистите с черни качулки “фърчат” с буркани из центъра на София, само на няколкостотин метра от там –  на бул. „Дондуков“ 2А, българското кино преживява своето поредно падение и обяздване:

Там се намира Изпълнителна агенция НАЦИОНАЛЕН ФИЛМОВ ЦЕНТЪР /ИА НФЦ/ като правоприемник на Национален филмов център, като изпълнителен орган за прилагане на Закона за филмовата индустрия.

Основните функции на Агенцията са посочени в Устройствения правилник на ИА НФЦ: подпомагане и координация на филмопроизводството, кинопродуцентството, филморазпространителската дейност и кинопоказа; финансиране създаването, разпространението и представянето на български филми в страната и в чужбина, стимулиране развитието на филмовата култура.

НАЦИОНАЛНИЯТ ФИЛМОВ ЦЕНТЪР трябва да осъществява държавната подкрепа на българското кино, като държавно финансиране се предоставя за създаване на сценарии за игрални и документални филми и развитие на филмови проекти, за производството и разпространението на пълнометражни и късометражни игрални, документални и анимационни филми.

Дълго време, в продължение на няколко години, Националният филмов център е без титулярно ръководство – до 2017 година, когато само за няколко месеца са направени 3 конкурсни процедури и е избран „правилният човек“ – Жана Караиванова.

ЖАНА КАРАИВАНОВА

На първия от трите конкурса за длъжност „изпълнителен директор“ Жана Караиванова е недопусната поради липса на документи и доказателства за стаж и опит според изискванията на Закона за филмовата индустрия.

НАЦИОНАЛЕН ФИЛМОВ ЦЕНТЪР ЖАНА КАРАИВАНОВА

На втория конкурс e допусната, но пък не е класирана, на третия конкурс проведен на 25.10.2017 година вече е допусната и класирана на първо място.

Със заповед от 27.10.2017 година назначена за изпълнителен директор на ИА НФЦ.

Към момента на назначаването и на 27.10.2017 година Жана Караиванова е едноличен собственик на Юнайтед продакшън ЕООД, ЕИК 175138023, и Сюблим Ивентс ЕООД, ЕИК 202168340 и председател на Фондация „Българска куртура в чужбина” Булстат 1301636.

На 02.11.2017 година с договор за продажба на дружествени дялове Жана Караиванова прехвърля дяловете си от двете търговски дружества на дъщеря си Вела Петрова. Промяната в Търговския регистър е извършена на 16.11.2017 година.

И към настоящия момент по публични данни Жана Караиванова е председател на Фондация „Българска култура в чужбина”, заедно с небеизвестния Соломон Паси и Дионисиев.

Виж тук:FIRMI

И тук идва интересното:

Според Закона за филмовата индустрия изпълнителен директор не може да бъде лице, което:

Чл. 7. (4) (Изм. – ДВ, бр. 98 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г., изм. – ДВ, бр. 42 от 2009 г.) Изпълнителният директор не може да:

1. заема друга държавна длъжност;

2. упражнява търговска дейност или да е управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик;

3. е член на орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел, търговско дружество или кооперация;

Видно от текста на закона, дори да се приемe, че има „гратисен период” за съобразяване с изискванията му, то към момента на назначаването на Жана Караиванова на длъжността са налице две отрицателни предпоставки за заемане на длъжността по чл.7, ал.4, т.2 и т.3 ЗФИ.

По точка 2 са отпаднали към 16.11.2017 (20 дни след назначeнието), но по т.3 и към момента е налице пречка за заемане на длъжността.

Отделно от това дружествените дялове от двете търговски дружества Юнайтед продакшън ЕООД и Сюблим Ивентс ЕООД са прехвърлени на свързано лице по смисъла на §1 от ТЗ – това и дъщеря и Вела Петрова.

На страницата на Министерство на културата „удобно” към момента не са налични списъка на комисиите провеждащи конкурсните процедури, както и списъка на допуснатите участници и резултатите от проведените конкурси

Предистория

На обявената първа редовна конкурсна сесия за проекти за игрални филми през 2017  година Жана Караиванова още в качеството си на продуцент с фирма „Юнайтед продакшън” ЕООД кандидатства за финансиране на проект № 17И108 „Не влизай в пререкание с персонала на банята” – режисьор и сценарист Иван Черкелов. Проектът е оценен и класиран на 8 място и не е определен за финансиране от изпълнителния директор на ИА НФЦ.

На тази сесия кандидатства и проект № 17И068 „Февруари” с продуцент „Уотърфронт” ЕООД собственост на Камен Калев – класира на 6 място – не е определен за финансиране

Участник  в комисия за провеждане на трети конкурс за 2017 година на който е избрана Жана Караиванова – Камен Калев (продуцент), Иван Павлов (продуцент и председател на Съюз на българските филмови дейци СБФД)

Резултатите от оценката на комисията са отразени в протокол № 2/26.06.2017 от Заседание на Национална художествена комисия по игрално кино – качен на интернет страницата на ИА НФЦ. На същата страница е обявена и заповед №72/29.06.2017 в която са описани двата проекта, като недопуснати до финансиране.

Виж тук – протокол: PROTOKOL KINO

След назначението на Жана Караиванова

Какво става обаче на втората редовна конкурсна сесия за проекти за игрални филми за 2017 година – проведен на 27.11.2017 година (един месец, след като Жана Караиванова е назначена за изпълнителен директор), същите два проекта (които са кандидаствали и на втора сесия), след извършване на експертна оценка от Национална художествена комисия в същия състав, като от първата сесия, са класирани съответно проект № 17И108 „Не влизай в пререкание с персонала на банята” – режисьор и сценарист Иван Черкелов на 2 място и на 3 място проект № 17И068 „Февруари” с продуцент „Уотърфронт” ЕООД собственост на Камен Калев и двата проекта са определени за финансиране със Заповед № 132/28.11.2017.

Публична „тайна” са близките отношения на Жана Караиванова с Иван Черкелов, както и факта, че на първа сесия през 2017 година лично тя внася неговия проект за финансиране. По отношение на Камен Калев може да се смята, че е налице „благодарност” в качеството му на член на комисията по избор на изпълнителен директор на третия конкурс в Министерство на културата за 2017 година.

Важен е факта, че и двата проекта се внасят в един и същ вид (няма никакви изменения в сценарии, бюджети и други важни елементи на проектите) и се разглеждат от един и същи състав (едни и същи хора) на националната художествена комисия по игрално кино, като оценките във втората сесия са променени, а мотивите за поставянето им не!

След назначението изпълнителния директор Жана Караиванова разпорежда отпускането на финансови средства на проект № 15И076 „Вълците идват” с продуцент Костадин Бонев (член на комисията по избор на изпълнителен директор на ИА НФЦ на втория обявен конкурс за 2017), които се осъществяват в края на месец ноември 2017 година. Интересен факт – дъщерята на Жана Караиванова – Вела Петрова е ангажирана за участие в проекта като актриса и й е платен хонорар, като част от получената безвъзмездна държавна помощ от ИА НФЦ предоставена от майка й Жана Караиванова.

Жана Караиванова в качеството й на собственик и управител на „Юнайдет продакшън” ЕООД и на основание договор с ИА НФЦ от 2017 година е получила безвъзмездна държавна помощ в размер на 20 000 лева за огранизирането на 13-ти фестивал на българското кино в Ню Йорк през месец декември 2017 година. Парите са получени преди назначението й за изпълнителен директор. След назначението й и прехвърлянето на дружествените дялове на дъщеря й Вела Петрова следва тя като изпълнителен директор на ИА НФЦ да следи и контролира изпълнението и отчитането на средствата по договора.

Важен факт – в качеството си на изпълнителен директор на ИА НФЦ и за сметка на ИА НФЦ Жана Караиванова е командирована и присъства на откриването и провеждането на  13-ти фестивал на българското кино в Ню Йорк, като до този момент изпълнителен директор на агенцията не е присъствал или участвал в провеждането на този фестивал. Поради ограничените възможности в България изпълнителните директори са присъствали само на големи и значими фестивали от категорията на фестивали в Кан, Франция и Берлин, Германия, не и на частни фестивали какъвто се явява SO INDEPENDENT – New York.

И така шепа хора в Изпълнителна агенция НАЦИОНАЛЕН ФИЛМОВ ЦЕНТЪР под шапката на Министерство на културата, тихо и кротко отмъкват милиони и обезчестяват проектите за качественото българско кино, под благия поглед на Боил Банов и за сметка на това пълнят своите джобове.

Но за това пък Гешефта и неговия продуцент Дон Балон са слепи и глухи – докога? Ще видим…

Марина Андреева

«