КАРИЕРИСТ И САМОЗВАНЕЦ Е НА ПЪТ ДА ЗАТРИЕ ВЪЗМОЖНОСТТА ДА ИМАМЕ МЕДИЦИНСКИ ХЕЛИКОПТЕРИ
Марян Боновски пробутвал своите негодни хеликоптери за спасителни цели, цели се за ръководния пост на „Хели Мед Сървиз“
Вчерашната тежка катастрофа край Велико Търново и изпратените от Румъния 5 медицински хеликоптера за прибиране на ранените отново напомни положението с липсата на авиолинейки у нас. Миналия месец правителството учреди еднолично акционерно дружество заради медицинските хеликоптери. То ще се казва „Хели Мед Сървиз“ – София и ще извършва полети за спешна медицинска помощ по въздух, включително за медицински доставки на оборудване, кръв, органи, лекарства, както и на болни или ранени хора. За да се финансира, ще се дадат на Министерството на транспорта и съобщенията за 2022 г. 3 000 000 лв. Това е част от мерките за изграждане на система за оказване на спешна медицинска помощ по въздух, заложени в Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България. Сертифицирането на всички процеси по създаването на „Системата за медицинско обслужване по въздух“ (HEMS) е под надзора на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА).
В момента, в който здравните власти пуснаха поръчката за купуването на 6 хеликоптера, в медиите отново излезе лицето Марян Боновски – дежурен коментатор по темата медицински и спасителни хеликоптери. В качеството си на „експерт“ и „член на системата HEMS“ Боновски като последна инстанция прави констатации, определя какви хеликоптери могат и какви не могат да изпълняват медицински цели, определя кой може и кой не може да бъде пилот.
Оказва се обаче, че Мариян Боновски е изградил чрез медиите един лъжлив образ за себе си, а съответно и за реалното състояние на медицинската авиация у нас. Дори от бърз преглед в сайта на HEMS е видно, че български фирми не членуват в организацията. Въпреки това Боновски се представя в медиите за член на HEMS, макар че там не членуват физически лица. Така самозванецът Боновски спекулира с членство в тази престижна организация, заблуждавайки медии и институции и изказва мнения, които защитават преди всичко неговите лични бизнес интереси в спасителната авиация.
BIG5 научи, че „експертът“ Марян Боновски чрез неговата фирма „Петромар“ АД е бил посредник в схема пред 2012-13 г. за предоставяне на еднодвигателни хеликоптери Enstrom 480 от авиационния оператор „Фортуна Ер“ на Планинската спасителна служба (БЧК), за извършване на планински спасителни дейности. Сделката е направена в нарушение на нормативната база, която забранява превоз на спасявани лица и спасители с еднодвигателни хеликоптери при мисии за спасяване, още повече, че полетите са провеждани в планински условия.
От страна на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА) е наложена забрана за превоз на хора и е разрешено превоз само на спасително оборудване от хеликоптерите Enstrom 480. Дейностите са извършвани само няколко месеца, след което програмата се разпада поради непригодността на хеликоптерите за спасителни цели и крайно непрофесионалния подход на „Петромар“ АД на Боновски.
Да припомним, че може би не е случайна „експертизата“ на Боновски, че хеликоптерите „Кугър “ не могат да извършват медицински задания сходно на хеликоптерите коли за спешна помощ. Това съобщи той миналата година в предаването “ Лице в лица “ по БТВ, представяйки се за специалист и член на HEMS, въпреки че от HEMS и представа нямат кой е Мариян Боновски.
Не само в медиите, обаче, Боновски се представя за експерт и член на ЕHAC (European HEMS and Air Ambulance Committee). Досегът му до международната организация всъщност е косвен, преди години, чрез фирма „Петромар“, когато „Хели Ер“ бяха членове на HEMS, но сега компанията не си плаща членски внос и не е авиационен оператор, извършващ дейности по HEMS. Въпреки това, Боновски упорито продължава да се представя за такъв пред българските медии и институции.
Боновски се представя за член на HEMS, въпреки че в организацията не членуват български фирми, още по-малко физически лица.
www.big5.bg