« Върни се назад Публикувано на 03.09.2022 / 10:55

КАК “ПРОДЪЛЖАВАМЕ ПРОМЯНАТА“ ЩЕ МАНИПУЛИРАТ ПРЕЗ BTV

Течът на информация от  PR- eкипа на “Продължаваме промяната” е тема номер 1 за разговор сред тясното партийно ръководство в последните часове. Лидерите на формацията усилено търсят откъде са изтекли поверителните документи с опорки за участия в публични изяви, както и таблицата с лицата, които са в основата на кампанията на Кирил Петков и Асен Василев. Според първоначалните версии, течът идва от средите на “Демократична България”, с които формално Промяната не се явява на изборите, но организират заедно протести и други масови акции. Източници от ДБ коментират, че в коалицията, меко казано, са охладнели към бившите си партньори в управлението, но се стараят да не го декларират публично.

Другата версия е, че течът идва след разкритието, че македонският  PR-специалист Драгиша Живковоич е получил един милион лева, за да движи в сянка кампанията на бившите управляващи. Структурите на “Продължаваме промяната” са побеснели от този факт, след като на самите тях им е заявено, че имат по 3 000 лв  за област от централния бюджет на кампанията.

Петков, Василев и Калина Константинова са притеснени, защото част от изнесените имена са бивши журналисти, които изрично са пожелали да бъдат в сянка, надявайки се след време отново да се върнат на мениджърски позиции в националните телевизии.

Такъв е примерът с бившият главен редактор на  bTV Новините Гена Трайкова. Формално тя е разпределена в основния екип, който трябва да тренира кандидатите на “Продължаваме промяната” за публично говорене и медийно поведение. Трайкова обаче е заявила, че може да прокарва влияние и през двойката водещи на новините Иван Георгиев и Лиляна Боянова.

Георгиев е интимен приятел на Гена Трайкова и е основен информатор за случващото се в нюзруума на bTV. Той вече е саботирал изборно студио през миналата година под давлението на Трайкова. Бившата шефка на новините твърдяла, че има влияние и сред Лиляна Боянова, която едно време “спасила” от ТВ 7 и лично се погрижила да не бъде линчувана от “правилните” медии. Трайкова твърди, че водещата й е задължена, защото знаела, че я е върната обратно в  bTV само за да може Иван Георгиев да има партньор в новините.

Трайкова смята да прокарва влияние през гостите и интервютата, които водещите провеждат във втората част на централната новинарска емисия. Бившата шефка в bTV се надявала чрез тях да получава редовно и актуални социологически данни, тъй като в изборния ден именно Георгиев и Боянова съобщават резултатите.

Опорките към останалите в bTV ще се пускат и от Анна Кастрева – бивш журналист от “Дневник”, която години наред бе мениджър “Корпоративни комуникации и PR” в bTV. Кастрева има и собствена фирма “Типинг пойнт стратеджис”, чието име удивително напомня за кръга, в който влизат Иво Прокопиев, Цветелина Бориславова, Светльо Божилов и Иван Кръстев.

Кастрева, заедно с друга бивша PR-шефка в bTV – Константина Маркова, са и в основния ресорен екип, който трябва да осигурява подкрепа от лидери на мнение в сферата на политиката и бизнеса. С други думи – те ще диктуват кои политолози да се канят в телевизионните студия и ще ги подготвят какви тези да развиват, за да са в подкрепа на “Продължаваме промяната”.

За това ще бъдат подпомагани от т.нар. “Екип за бързо реагиране”, в който влизат бившият новинар от bTV Радио Стефан Хранов и журналиста, продуцент и бивш оператор на кореспондента на bTV в Париж Найо Тицин. Към тях в екипа се присъединява и компанията “Сенсика”, зад която стои приближеният до Калина Константинова Васил Величков.

Целта на компанията е чрез обработка на големи бази данни и следене на потребители в интернет да идентифицира бързо кои теми придобиват интерес, как се движат лицата на “Продължаваме промяната” и как може информацията, тиражирана от националните телевизии, да се мултиплицира максимално по сайтове и периферни медии.

Групата от бивши служители на bTV е гарантирала на Петков, Василев и македонският PR Драгиша Живкович, че в следващия месец, както и в изборната нощ в цялата медийна група няма да има пробив, който да застраши интересите на “Продължаваме промяната”. По думите им дори Антон Хекимян и Жени Марчева (шеф на новините в радиостанциите на bTV) могат да бъдат прескочени и заобиколени, ако се опитат да осигурят баланс или да помогнат на друга политическа сила.

Желанието на екс-bTV групата обаче е било да останат в сянка, а само Константина Маркова да бъде официализирана. Целта е била бившите служители по-лесно да прокарват целите си сред колегите в нюзруума, а някои от тях – да се върнат отново в медията.

Остава неизяснен въпросът дали разкритията за PR-схемата по оста bTV-“Продължаваме промяната” ще доведат до пренареждане на водещите в медията и как bTV ще отговори на тази имиджов проблем. Осветляването на списъка идва в момент, в който медията промотира апликацията “Аз, репортерът”, която събира граждански сигнали, но в кампания може да бъде използвана срещу кметове и политици. Освен това  bTV още понася репутационни щети и заради системата за гласуване Holler, която се оказа недостатъчно прозрачна и технически изпипана. За капак – данните се събират по метода на отзовалите се или с други думи – не са представителни. Анкетите с QR-кодове също могат да се атакуват от щабове на партии по време на кампанията, а “Продължаваме промяната” са отделили сериозен ресурс и в тази сфера.

Андрей Червенков

 

«