« Върни се назад Публикувано на 11.03.2009 / 20:26

Застрахователна афера за милиони смуче моряци

 

 

На 18 септември 2006 година генералният секретар на Моряшкия синдикат Пламен Симов пише сигнал до Инспектората на Върховна касационна прокуратура, до главния прокурор, до Национална служба полиция относно данни за корупционна замисимост на министъра на труда и социалните грижи от чужда застрахователна група.

В сигнала пише:

„В Моряшки синдикат „България” постъпи информация от чуждестранни източници,че известната като застрахо вателна група „ПИ ЕНД АЙ КЛУБ” /P & I /,със седалище гр.Лондон е изплатила пряко или косвено, крупен подкуп на министър Масларова с цел – чрез държавна протекция да и бъде осигурен МОНОПОЛ в застраховките „болест,злополука и смърт” при наемането на български моряци под чужд флаг! ТВЪРДИ СЕ,че сумата е изплатена,чрез представител на българските посредници /менинг агенти/ за чиято престъпна дейност по наемането, Прокуратурата е сезирана многократно от Синдиката и Дирекция на полицията! Не е случайно посочването на конкретно име на посредник – Борис Халачев – собственик на фирма „ТРАНС- ЕКСИМ”- София, която е представител на пасажерска компания „ЛУИЗ КРУИЗ”- Кипър. За престъпната дейност на това лице,с отнети права да наема моряци,е сезирана Районна прокуратура – гр.София още м.септември 2005 год., но по образуваната прок.преписка № 48480/05 год. не е образувано досъдебно производство, нито е постановен отказ,за да бъде обжалван по надлежния ред! По данни на наши членове от офицерския състав, г-н Халачев, като бивш генерален директор на държавна фирма „ТРАНСИМПЕКС” е част от „обръча” от фирми на генералското движение в БСП! ВЪЗМОЖНАТА ДОСТОВЕРНОСТ на получената конкретна информация,заедно с документираните по рано Сигнали и от Дирекция на полицията и реалните констатации,че Прокуратурата продължава да осуетява наказателното преследване на организирано престъпление във висшите етажи на властта,се потвърждава от следните факти:

1. По предложение на министъра на труда, Министерския съвет издава Постановление №144 от 15 юни 2006 год.,за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за извършване на посредническа дейност!

В чл.35,ал.3,т.5 е разпоредено ИМПЕРАТИВНО,че Работодателя /Корабопритежател/,при наемането на моряците,сключва ЗАДЪЛЖИТЕЛНО посочените горе застраховки с Клуба „ПИ ЕНД АЙ”! Въпросният Клуб е частна организация на Корабособственици и се издържа от техния членски внос! Неговите цели са юридическа защита на членовете му от съдебни искове и елиминиране на синдикалната защита от наетите екипажи при трудови конфликти!В случаи на стачки,поради неизплатени трудови възнаграждения от Корабособственика или нетърпими условия на труд,водещи до травми или опасност за живота,Клубът не изплаща предявените искове! Постановлението ЗАДЪЛЖАВА всички Корабособственици,които не са членове на Клуба,при наемане то на български моряци,да се откажат от традиционните си застрахователи и да сключват принудително застраховки с Клуба,тъй като съобразно Постановлението,това е условие за наемането „ПРЕДИ ТЯХНОТО ЗАМИНАВА НЕ ОТ Р БЪЛГАРИЯ!”

Неоспоримо е,че министър Масларова превръща Държавата в частна, застрахователна брокерска агенция! При повече от 10,000 моряци, работещи под чужд флаг,тя следва да е избрана за почетен член на въпросния Клуб. Необходимо е също да припомня,че комисионните за важните брокери надвишават 20%!

2. В писмо до Комисарят по разширението на ЕС и до Вас лично от 6.07.2006 год.бяха изложени скандални факти за „Продължаваща корупционна политика на Правителството,по наемането на български моряци под чужд флаг,чрез противозаконен административен акт – Наредба,която е „дообогатена” с Постановление № 144 на МС!

Независимо от безспорно установеното,незаконно обогатяване на Посредниците за сметка на моряшкия труд и социално осигуряване,няма образувано досъдебно производство! Прокурорът от СГП, Паличева е разпоредила на ГДНСП да събере данни за настроението на моряците на пасажерски кораби /6,000/,ДАЛИ СА ДОВОЛНИ ОТ 50 /петдесет/ доларовите месечни заплати!!! Очевидно,присвояваните от и чрез Посредниците 450 щ.долари МЕСЕЧНО от всяка моряшка заплата не вълнуват младши прокурор Паличева!

3. Със Сигнал от 3 октомври 2005 год.,зам.главният прокурор Митьо Марков е сезиран за криминогенното действие на приетата от МС Наредба с, която се суспендират контролните права и задължения на Моряшкия синдикат определени императивно от Кодекса на труда – чл.52 и чл.402,ал.3! Конституционното задължение на Прокуратурата по чл.127,т.3 – „да се предприемат действия за отмяна на незаконосъобразния акт” не е изпълнено!

Като резултат от осигурената безнаказаност на министъра на труда,Наредбата е допълнена с принудителни МОНОПОЛНИ застраховки от частна група,посочена от същия министър,като вносител на допълненията в Министерския съвет!

УВАЖАЕМИ Г-Н ГЛАВЕН ПРОКУРОР,

Не е трудно да си представим,каква ще бъде Вашата реакция, ако ВСС постанови,че едно от задължителните условия за назначение на магистратите е застраховането им, например в „БУЛИНС”!

От подадените до Вас протести и сигнали относно умишленото бездействие на Прокуратурата с цел осуетяване наказателното преследване на висши чиновници и магистрати,извършили тежки престъпления,из – минаха 6 месеца! Независимо от приложените документи,факти и доказателства,достатъчни за прилагането на чл.211 от НПК,към настоящия момент няма образувано досъдебно производство срещу известните извършители! Съобразно Закона за съдебната власт и НПК,сезираната Прокуратура следва да отговори на сигналите,като мотивира с Постановление всеки евентуален отказ от прилагане на чл.211 от НПК! Вярвам,че времето на безкрайните,извънпроцесуални прокурорски проверки почл.119 от ЗСВ,които предпазваха от разследване корумпирания висш чиновнически апарат,симулирайки правозащитни действия е изтекло,заедно с мандата на Никола Филчев!Вярвам също,че неговото раболепно,безлично и некомпетентно кадрово наследство,което Ви обкръжава,няма да просаботира искрените Ви намерения за европеизиране на правозащитните органи!”

Сигналът обаче остава и до този момент глас в прокурорска пустиня.

Днес, с дата 11 март 2009 години, три години по-късно, шефът на Моряшкия синдикат Пламен Симов отново пише – този път до Върховния административен съд, до Европейската комисия, до Константин Пенчен – председател на ВАС и член на Висшия съдебен съвет.

Искането му е свързано с оспорване на въпросната наредба за условията и реда за извършване на посредническата дейнсот по наемане на работа, приета с постановление № 107 от 2003 година, и изменена и допълнена през 2006 година в частта си „Моряци”

Главното основание за оспорването на тази наредба от Моряшкия синдикат „България” е въвеждането на ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ЗАСТРАХОВАНЕ И то с посочване на императивно на ЧАСТНА КОМПАНИЯ като монополен изпълнител, която няма права да издава застрахователни полици за „болест, злополука и смърт”. Другото основяние е, че има суспендиране на основния закон за наемане на моряци – конвенция 179 на МОТ- ООН, ратифицирана от България и влязла в сила от 12 юни 2004 година чрез създаване на фигурата „посредник” като комисионер на работодателя – корабособственик.

В поредния сигнал Пламен Симов сигнализира:

„С противозаконното въвеждане на задължителна застраховка „злополука и смърт” с определен чрез държавен документ господствуващ застраховател – P & I клуб,който не притежава застрахователни права по изискванията на Закона се утвърждава следната корупционна схема:

Заедно с правоспособните моряци от търговговския флот и обслужващия персонал на пасажерските кораби,броят на наетитепод чужд флаг моряци надвишава 15,000.Основно корабособствениците са регистрирани в стра- ни – офшорни зони,където седалището на фирмата е само една пощенска кутия!Наред с мощни морски компании имащи висок рейтинг и гаранционен потенциал,там са регистрирани и хиляди малки корабопритежатели,най-често с по един-два кораба под така наречения „удобен флаг”! Тази даденост,установена от Морската комисия на МОТ,където равностойно участвуват представителни организации на корабособствениците и браншовите моряшки синдикати,е причината да се установят норми за защита на моряците и тяхното обезщетение при трудови злополуки и смърт,чрез съответни клаузи или анекси към Колективните трудови договори в две форми,съобразно гаранционния капацитет на корабособственика:

1. Предварително застраховане на моряка при лицензиран застраховател за общоприетата сума от 60,000 щ.долара при смърт и съответна скала за процентна загуба на трудоспособност след злополука.

2. Лична отговорност за изплащане на горното обезщетение от Корабособственика,която е гарантирана от на-личното му имущество /кораби/,които при отказ могат да бъдат арестувани от пристанищните администрации като обезпечение и продадени на търг от съответния Съд,след представяне нарушения едностранно Колективен трудов договор с браншовия моряшки синдикат!

И в двата случая договарянето е доброволно,че застрахователните такси и вноски се изплащат от Корабособственика и застрахователните полици се представят на моряшкия Синдикат преди отпътуването на екипажа а при договорена лична отговорност,същите суми за застраховане се изплащат на моряците под формата на премия или бонус! В конкретния случай с монополно определения от Наредбата „застраховател” P & I клуб,корабособствениците,намерени от съответния търговски Посредник от България,се задължават да изплатят на Клуба размера на застрахователните вноски,без реално и легитимно застраховане на екипажите. Корабособственика,решил да наеме бъларски екипаж е принуден да изплати сумата на P& I клуб,след като Посредника му представи държавния документ – Наредбата и нейния императивен текст! Осреднената застрахователна вноска за един моряк,за срок от 8 месеца е 230 щ.долари.При 15,000 моряци наемани под чужд флаг в условията на Наредбата след 2003 год.,годишно P & I КЛУБ е получавал неправомерно,но с държавна протекция сумата от 3 милиона и петстотин хиляди долара,а за времето на нейното действие – 6 години – повече от 20 милиона долара! След осигуряването на приход на частна компания,без тя да има застрахователни задължения по Кодекса на застраховането,комисионните за отговорните чиновници,наложили монополния текст от Наредбата и пос- редниците може да надвиши 30 % от принудително събраните вноски за застраховане чрез Клуба. Тази установена практика затваря корупционната схема!”

Нататък юрдически са обосновани и останалите основания за оспорване на наредбата.

„Прилагам на уважаемия Съд ,копията от два документа,установяващи горния факт – отчет на „Трансексим” по дължимия членски внос на Синдиката от сключения с фирмата Колективен трудов договор, който се отчислява по приетите международни норми върху базисната заплата.

Присвоената разлика от 650 щ.долари се разпределя по договореност /не официална/ между Работодателя и Посредника. Поради безработицата,наетите моряци от обслужващият пасажерски кораби екипаж,се съгласяват с тези условия, разчитайки на бакшишите за камариери, ресторантьори и бармани, давани от богатите клиенти- пасажери. При правоспособните моряци,корупционното намаление на заплатите е между 15 и 25 %,но вече при установени пазарни нива на морския труд,над 1,000 щ.долари на месец и със същите разлики – 200 щ.долари за месец. От нарушенията на Закона чрез Наредбата, Посредниците осигуряват за Работодателя и за себе си,прис – воявания на части от работните заплати на 15,000 моряци работещи под чужд флаг в размер над 36 милиона щатски долара годишно”, сигнализира Симов.

И категорично заявява:

„За окончателното изграждане на вътрешно убеждение,относно криминогенния резултат от Наредбата и корпоративните интереси на висшите чиновници,които са я съставили е необходимо да се посочи още един факт: С писмо от 03.10.2005 г.до Министър-председателя Станишев и за.главния прокурор Марков, Моряшкия синдикат сигнализира за криминогенното действие на Наредбата с изискване на отмяната и. След едногодишно бездействие на сезираните институции /с изключение на ЕК- г-жа Чернота/ и разширение на корупционната схема и практика е сезиран комисар Оли Рен, с копия до Министър-председателя и Главния прокурор. Бездействието продължава до настоящия момент, независимо от категоричните становища на държавния орган – Комисия за финансов надзор и експертната оценка на Асоциация на застрахователите в България за липсата на права, клуба P & I /Пи енд Ай/ да застрахова срещу „смърт и злополука” и хиляди моряци работят без легална застрахователна защита – резултат от Наредбата,част „Моряци”.

До този момент реакция от нито една правораздавателна институция няма. Очевидно застрахователната далавера запушва доста високопоставени усти.

Afera.bg

«