ЕС резследва Софарма за монополно положение
Предишните статии са съответно Traps and pitfalls for Borisov (New Europe, 30 October 2011),Conflict of interest: Bulgaria sets new record (13 November 2011), Petty interests downgrade image of Bulgaria and Borisov (9 December 2011).
Жалко е, че Бългрия попада в авторитетното издание основно по тези поводи. По-долу представяме поредната статия, чийто оригинал може да видите тук.
„Софарма, която се контролира от Огнян Донев, който от своя страна допреди година беше член на Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса, е успяла да монополизира доставките на над 70% от лекарствата, изисквани от (държавните) болници и над 50% от предписваните лекарства – изключително печеливш бизнес, за който Донев заслужава поздравления, но тъй като България не е член на АС (Африкански съюз), а на ЕС (Европейския съюз), тази ситуация трябва да бъде прекратена, тъй като тя е в грубо нарушение на законодателството на ЕС.
Редакцията на NewEurope научи, че ЕК е вече в България и разследва случая „на място”, и сме убедени, че ще бъде направено всичко възможно да се възстанови свободния пазар в страната. Често сме критикували комисията по различни поводи, често с право, понякога и погрешно, но трябва да признаем, че служителите от ЕС са достатъчно упорити и няма да се поддадат на политически натиск от определени страни-членки или кабинети.
Ключови за Софарма са две фигури. Първата е Огнян Донев – собственикът на фирмата, който поставя нещата по начин, подходящ за монополизиране на фармацевтичния пазар в България по времето, когато е член на ръководството на структурата, наблюдаваща пазара – Националната здравноосигурителна каса, което е неетично (и незаконно) дори и в страните членки на АС (Африканския съюз).
Втората фигура е настоящия заместник здравен министър Гергана Павлова, която е бивша служителка на ръководен пост в Софарма, а в момента е и политически съветник в кабинета на Бойко Борисов, отговарящ за лекарствата и доставките за болниците.
Павлова успя да прокара закон, който, по чисто съвпадение, осигурява огромни ползи и предимства за бившия й работодател. Освен другите неща, новият закон на Павлова разрешава директните покупки на лекарства от болниците, след което на практика в над 80% от случаите цените на лекарствата плащани на Софарма са по-високи.
Който се интересува да разбере какви допълнителни разходи носи това за българския държавен бюджет по време на рецесия, може просто да си избере няколко случайни малки болници, да поговори с директорите им, и после да умножи получения резултат по общия брой болници, засегнати от промените с новия закон.
Друг аспект на закона на Павлова е дадената възможност на медицинските центрове да водят клинични изпитания на лекарства. Такива правомощия до момента бяха ограничени само за държавните болници, но Софарма вече провежда няколко клинични тестове с медицински центрове.
Още повече, и това е много важно, новият закон на Павлова лиши Висшият съвет по лекарствата от правото да издава лекарствени лицензи, и даде тези правомощия на един човек – директорът на Българската агенция по лекарствата, Алекс Янков.
Има и много други аспекти на българския фармацевтичен мега-скандал включващ спецификациите на оборудване, купувано от здравното министерство, и определен доставчик, както и унищожаването (но не защото е минала датата им за продажба) на ваксини на стойност 1 млн. евро, които са били много необходими за децата.
Това са въпроси, които ще бъдат анализирани в бъдещите ни броеве, тъй като те не само нарушават общностния закон, но афектират негативно общественото здраве в страна, пълноправен член на ЕС.“ (http://www.neurope.eu)