Ела на литургия с водка + 4 Red Bull-а
Митрополит на билборд дори не е смахнат авангард. А брадато православно подмазване. Докосващо задника на владиката за „Добре дошъл” и за довиждане. Надяваме се, че големият религиозен шеф гледа отгоре и ще прати комуникационна помощ на bg първобитната църква (БПЦ). Която следващата година пак няма да е подготвена за проповед в съвремието.
И ще запази носталгията си за турските и комунистическите времена – вероятно заради по-успешното си позициониране в тях като територия на смисъл. В момента църквата не може да продаде нищо. Но много иска да започне отнякъде – примерно от учебници по вероучение. Търговският й подход обаче е варварски и заимстван от етикета на соцобслужването – Който няма да купува, бързо да си ебе майката на друго място. Така не се създава бранд, не се прави бизнес, както и не се материализира религия. Провалът може да се случи по много начини, но този на БПЦ задължително ще е безбожно евтин.
Винилът за литургия с пловдивския митрополит Николай в Кърджали е православно самоунижение. Защото е окачен в същата енория, където наскоро един свещеник трябваше да лази по корем и да повръща извинение за пичовския си речник пред премиера. Pop-ът на поп Гарена беше репресиран от владиката и трудно ще повярваме в бързата еволюция на първобитната комуникация.
Външната реклама е опит за комерсиален диалог и би трябвало църквата да бъде похвалена. Въпреки християнската ирония, че формата се използва за първи път след посещението на папа Йоан Павел II. В чието присъствие бъдещият митрополит Николай се държа като талибан и заключи олтара с дарове за католическия еретик.
Билбордът в Кърджали обаче не изглежда като модерност. А като вечната свирка на шефа. По-стара от всяка религия. Плакатът дори не кани на служба, а само се подмазва на началника – Добре дошъл, приятно ни е, пак заповядай. Ако църквата наистина се опитваше да бъде атрактивна – щеше да обяви литургия на промоция.
С водка + 4 Red Bull-а на цената на 50 големи свещи. Който казва, че така не се прави религия – нека да измисли по-добър начин за запълване на храма с православна тълпа. БПЦ със сигурност няма резервно послание за хората отвън. И за да впечатли някого, трябва да сервира алкохол.
Той отдавна трябваше да е задължителен, за да не слушаме владиката на трезво. Защото можем да се объркаме от приоритетите на църквата. Нейното коледно послание е негативно и съдържащо забрани. На дискотеките, на гей-парадите и дори на евроинтеграцията. Единственото предложение е вероучение в учебния план.
А най-безнадеждното е, че това се говори от най-младия митрополит. Чиято възраст все повече се превръща в разочарование, отколкото в предимство. Немските протестанти също не бяха особено положителни тази Коледа. Но поне се държаха адекватно с времето, критикувайки заложената от Deutsche Bank 25% печалба по време криза.
Все едно нашата църква да попита защо само българските лихви продължават да са високи. Вместо това най-младият митрополит се държи като най-младия син на партията и ругае абстрактно Европа в западната й част. На нея й се вменява вина заради няколко педерасти повече на улицата. И няколко часа по-малко в училище.
Нищо лично срещу вероучението, но църквата трябва да се постарае повече да ни го продаде. Защото, ако не можеш да пласираш скромна идея – трудно ще управляваш цяла религия. Преди 20 години US католически свещеници инвестираха 5 млн. долара в кампания против абортите и пак не успяха да убедят никого.
А БПЦ разчита с безплатни коледни приветствия да реформира образованието. И ще бъде несправедливо, ако успее. Защото, освен че е стисната, църквата е и неорганизирана. И създава впечатлението за комуникационен хаос, в който всяка митрополия проповядва собствена кауза. Колективният православен образ е сериозно отсъстващ. А разработването му, ако трябва – нека започне дори от един и същ стандарт за дължината на попските бради.
Ако има нещо безспорно в bg първобитната църква – то е вярата й. Че Исус ще слезе на Земята и ще ремонтира занемарения й имидж. Заради прогресивността на владиците промяната изглежда осъществима само от най-убеждаващия комуникатор за всички християнски времена. Надяваме се завръщането му да е скоро и преди промоцията водка + 4 Red Bull-а. Защото, освен да се пие в храма – друго смислено засега там не се предлага.
Калин Руменов
В. “Новинар”