« Върни се назад Публикувано на 18.07.2023 / 11:33

ДОКАТО ДИАНА РУСИНОВА ПЛЯПМА, ОМОТАНА В СХЕМИ, ПО ТЕЛЕВИЗИИТЕ, ВUSINESS INSIDER: «ПЪРВАТА БЪЛГАРСКА ЧАСТНА КОМПАНИЯ ЗА ПЪТНА МАРКИРОВКА Е ПИОНЕР В ПОДОБРЯВАНЕТО НА ПЪТНАТА СИСТЕМА ЧРЕЗ ТЕРМОПЛАСТИЧНИ МАТЕРИАЛИ

Антон Тасков, собственик на първата частна фирма за пътна маркировка в България, споделя вижданията си за подобряването на българската пътна система. С над 40-годишен опит в бранша бизнесменът споделя вижданията си за подобряването на българската пътна мрежа, както и какво все още липсва, за да изглежда страната и да се чувства като истински член на ЕС.

Наскоро интервюиран от списание Forbes magazine, г-н Тасков обясни, че правилният път за постигане на добра видимост на уличната маркировка независимо от сезона и метеорологичните условия е използването на материала за пътна маркировка, наречен Thermoplastic. Той е и пионер в използването и производството на многократно награждаваният материал в България. Неговата фирма „Сигнализация“ ООД е спечелила безупречната си репутация чрез предоставянето на безкомпромисно качество вече повече от 30 години на родният пазар.

На въпроса защо е решил да използва термопластик и защо е най-добрият материал за улична маркировка, той отговаря: Има няколко фактора: издръжливост, цена, екологичност и безопасност. Тасков обяснява: Акрилатната боя, която често се използва у нас, понякога дори не издържа и един сезон, светлоотразителните перли се поръсват отгоре, докато боята е още мокра и малко след като пътя е отворен за автомобили, перлите скоро изчезват и видимостта я няма. Ние работим с термопластик, защото това е най-доброто решение в света и правим всичко по силите си да го популяризираме и превърнем в стандарт, както е в чужбина.

От 50-те години на миналия век термопластичните материали за маркиране се използват широко в индустрията за пътна маркировка в Европа, Северна Америка, Канада и повечето от развитите страни като трайна и рентабилна улична маркировка по световните магистрали, първокласни и второкласни пътища. Днес в много области те остават привлекателна опция поради тяхната дългосрочна ефективност, рентабилност и широка гама от техники за приложение. С течение на времето техниките за производство и приложение се промениха в много отношения, осигурявайки на шофьорите подобрена нощна видимост и по този начин повишена безопасност при мокри и трудни пътни условия.

Термопластичната пътна маркировка е подходяща както за горещо време, така и за изключително ниски температури, което я прави много желана от мнозина. Трайността й често надхвърля 5-годишния гаранционен срок. Термопластикът се нанася със машини при висока температура над 200 градуса по Целзий. Полага се дебел слой от материала, като междувременно се смесват светлоотразителните стъклени перли, те са част от сместа и се вкарват в целия слой, което означава, че в процеса на триене отдолу под повърхността излизат нови перли, докато целият дебел слой се изтрие. По този начин се осигурява много добра видимост на уличната маркировка през целия период на експлоатация. Този факт е и причина последните години производителите на студен пластик също да заложат на подобрени технологии със светлоотразителни перли вътре в сместа, макар и все още да не достигат количеството на перлите в термопластика.

Статистиката показва, че:

– за 1989 г. загиналите по пътищата на България са 1280 човека, при регистрирани в държавата 2 600 000 превозни средства;

– за 2022 г. загиналите по пътищата на България са 531 човека, при регистрирани в държавата над 8 000 000 превозни средства.

Тези данни сочат, че в страната се полагат не малко усилия за безопасността на пътищата и участниците в движението, но това не бива да ни задоволява. Водещи страни в бранша, като Швеция и др., от години работят по т.нар. проект „Визия 0”, където целта е да има нулева смъртност по пътищата на страната. Страните, които прилагат мерките по проект „Визия 0“, вече имат значителни резултати. Нашите стремежи са да следваме добрите примери и ноу хау на водещите фирми в света и да ги прилагаме и у нас в България.

Екологичният фактор също е от изключителна важност, особено при сегашния климат. Термопластикът не е вреден за околната среда. Той е част от проучвания, които показват, че не отделя вредни летливи вещества, което не важи за акрилатната боя и студения пластик. В някои европейски страни студеният пластик и акрилатната боя са изключително ограничени за употреба поради тяхната токсичност и опасност за човешкото здраве и замърсяването на околната среда.

Както в повечето браншове, така и в маркировката, редица проблеми могат лесно да се решат чрез унифициране, а не избирателно прилагане на европейските норми. Надявам се въпреки динамичните промени в политическа обстановка в момента, скоро ще имаме управление, което при вземане на решения, да се ръководи от мисълта за здравето и безопасността на хората, както и от техните реални нужди и потребности.

Докато Диана Русинова от Институт по пътна безопасност плямпа непрекъснато показвана по телевизиите, омотана в Схеми, очевидно се случват и добри неща, незабелязани от родните медии.

www.big5.bg, в превод от businessinsider.com

«