« Върни се назад Публикувано на 29.08.2008 / 21:37

Благовеста Касабова: Блага Димитрова я носеха на ръце, “Фашизмът” на Желю не беше забранен

 

 

Благовеста Касабова е доайен на литературните ни критици. Заедно с Нина Андонова, също дългогодишна критичка и редакторка, племенница на Гоце Делчев, написаха "Неделна книга", в която разгромяват куп известни писатели и разкриват нелицеприятни тайни из писателския живот у нас. Оценките им са крайни и доста скандални – според тях Радой Ралин имал талант колкото грахово зърно, Иван Гранитски бил марксист, преди да стане издател, а Антон Дончев е среден, но привилегирован автор, който правел факирски номера, за да му издават книгите.
Какво мислите за писателите-доносници. Споменавате някои от тях, но не видях мнението ви за Радой Ралин, например…
– Никога не съм вярвала на Радой Ралин. Аз го обичах, той беше много чаровен, бях редактор на първата книга на сина му – Кин Стоянов. Привързана съм към тях емоционално. Но дълбоко в себе си мислех, че той малко преиграва. Защото в най-тежките времена Борис Димовски не беше на работа, но Радой си работеше в киноцентъра и получаваше заплата.
Вера Мутафчиева?
– За Вера Мутафчиева ние знаехме още на времето. Още през 70-те години. Тя беше секретар на тоталитарния писателски съюз. Как може да си секретар по прозата четири години и да нямаш нищо общо със службите?
От мемоарната й книга излиза, че цял живот е преследвана и са й пречели да работи.
– Аз бях безпартиен член на съюза и твърдя, че съм изключително добре подготвен специалист, но цял живот си останах обикновен редактор в редакция. А нея я направиха в Съюза на писателите секретар. Всички секретари бяха доносници!
Да поговорим за жените в българската литература. Блага Димитрова добър поет ли е?
– Не бих казала. Поезията й е умозрителна и лишена от емоции. От прозата й добра книга е "Лавина”.
Защо и как тогава един среден поет и среден прозаик може да достигне толкова голяма популярност, че да стане вицепрезидент на България?
– Блага Димитрова е завършила Литературния институт "Максим Горки" в Москва. Има цяла книга, посветена на Георги Димитров и Вълко Червенков. Нея цял живот я носеха на ръце.
Била е свързана с предишната власт?
– Разбира се! Когато тя идваше в кафенето на Съюза на писателите, Любомир Левчев слизаше от кабинета си, за да я посрещне!
Но забраниха един неин роман.
– Първо – романът беше много слаб, така че едва ли е голяма загуба. Второ – някой се е престарал, както с "Фашизмът" на Жельо Желев. И романът й не беше забранен, просто го иззеха от книжарниците.
Споменавате Станимир Илчев с доста лоши чувства. Казвате, че е разгромил издателство "Народна младеж" след промените.
– Знаете ли откъде дойде той? Той беше главен редактор на комсомолското списание "Младеж". И като такъв, за да не остане без работа (знаете, че комсомолците се подредиха всичките до един), го пратиха за главен редактор на нашето издателство – "Народна младеж". И той ни изхвърли всичките – изпродаде всички активи на издателството. Имахме невероятни мебели от кабинета на Богдан Филов. Станимир Илчев разпродаде всичко, уволни ни и закри издателството – с тази цел беше пратен.
– И къде са сега тези мебели?
– В нечия къща явно.
Кои са най-красивите литературни двойки, които познавате?
– Петя Йорданова и Евтим Евтимов. Петя беше красива жена, с руса коса и сини очи, много одухотворена и много добра поетеса. Беше удоволствие да ги гледаш. Но, тогава нямаше чак толкова явни връзки, повечето бяха тайни.
А от тайните връзки коя беше най-красивата?
– Може би жената на Джагаров ще ми се разсърди. Той имаше страхотна любов с латвийска поетеса. Беше като някакъв пожар, огън, който избухна.
Какво е процентното съотношение между добри и слаби книги?
– Според мен 80 на сто е боклук от това, което излиза. Тази шарения, която е на "Славейков"? Това са треторазредни автори, в най добрия случай второразредни, а книгите им, които ни натрапват както и филмите им, са елементарни и ужасно тъпи. И ние правим горе-долу същото. Издаваме навън боклуци и провъзгласяваме едни такива автори, за които не знам как да дам определение…

 

 

www.blitz.bg

Например един автор, който го издигат като гений едва ли не, наречен Георги Господинов. Извинявайте, ама той е, под средното ниво. Един човек, който нищо не ми казва и просто няма какво да ми каже! Това момче от дете го познавам, той тръгна от асамблеята "Знаме на мира" на Людмила Живкова. И си остана горе-долу на онова ниво. Наистина се чудя тия хора, дето го провъзгласяват за гений, слепи ли са, глухи ли са, какво им има? Ако това е голямата ни литература, боже мой!
А какво мислите за Христо Калчев и този тип книги?
– Христо Калчев го познавам от тези години, когато стъпваше в литературата и пишеше нормално. Той е човек, който не беше лишен от талант, тръгна чудесно. Но неговите книги не получиха признанието, което той очакваше. Оттогава се озлоби и каза: "Така ли? Вие не ме признавате? Аз сега ще ви покажа!"- И започна да пише тия глупотевини и измишльотини. Тази боза за първосигнални хора.
– Книгата на Жельо Желев "Фашизмът" е излязла във вашето издателство. Как е минала през цензурата и защо стана такъв скандал около нея?
– Знам цялата история от първа ръка. Тя имаше четирима души рецензенти, един от които е покойният проф. Николай Генчев. Евтим Евтимов беше директор на издателството. На едно събрание той каза: "Абе, искат ми книги за награди, а вие не сте ми предложили нито една подходяща." Става Кирил Гончев и казва: "Аз имам една книга за награда – казва се "Фашизмът".
Т.е. тази книга не е била цензурирана и преследвана?
– Не, тя си излезе от печат и всичко си беше съвсем нормално. Всяка една книга, която излизаше, отиваше във всяка една от десетте редакции по един екземпляр. В нашата редакция "Художествена литература и критика" донесоха "Фашизмът" и завеждащият Давид Овадия вади от купчината книги и пита: "Тая иска ли я някой?" Да! Тая? – Не. Тая? – Не. Фашизмът никой не я поиска. И ние имаме един шкаф, в който я набутахме сред останалите книги, които никой не ги иска. Там стоеше комсомолската литература, дето никой не ще да я чете. И само след 20 дни нещо стана. Започна тая книга да се търси, да се говори за нея. Взе да се шушука, да се разправя, че са я иззели, претопили…
А претопиха ли я?
– Ами! И досега е някъде из складовете, просто не я пуснаха в книжарниците. В тая книга няма абсолютно нищо оригинално или интересно. Тя е просто една скучна книга. Истината е следната – някой е искал да заеме по-висок пост или да получи друга облага, просто се е престарал и е отишъл и пошушнал на Тодор Живков, че тая книга е опасна. Така стана историята.
– Кой е този някой?
– Така и не се разбра – цивилно ченге или обикновен клепач, каквито ги имаше много. Но уволниха редактора – Кирил Гончев, уволниха завеждащата редакцията Виолета Панова, уволниха и главния редактор на издателството.
Защо след промените никой не извади ръкопис на книга, която не е посмял да предложи за печат? Толкова ли е слаб духът на българския писател?
– Не е това причината. Просто не е имало книги, които са били написани и не са излизали под една или друга форма. Да вземем Павел Вежинов – той си издаде всичко, въпреки че беше модерен. На Коста Павлов какво не му е излязло? Той работеше в киното и пишеше сценарий след сценарий и по всичките направиха филми. Георги Мишев кой го е спрял? У нас цензурата не беше така свирепа както в Съветския съюз. Да ти върнат ръкопис – да, но след промени книгата излизаше.
Джагаров и Левчев – що за хора бяха те? Може ли талантлив човек да пречи на другите таланти да се развиват поради идеологически причини?
– Георги Джагаров беше бохем, умееше да пие. Той е затварял за три дни ресторанта на писателите. Всички пиеха с него – Светлозар Игов, Тончо Жечев, всички бяха на софрата му. Борислав Геронтиев, който беше доскоро шеф на Националната телевизия, му беше дясната ръка. Джагаров много обичаше народни песни, а Борислав пее великолепно, те бохемстваха заедно. Георги Джагаров избра да бъде на власт, бил е явно по-тщестлавен човек, но не вярвам да е навредил на някого.
Левчев го харесвам като поет, но не го харесвам като поведение. Винаги се стреми да угажда, той няма позиция и да каже: аз съм такъв и такъв. А Владо Левчев, както казват руснаците в такива случаи: "Природа отдыхает" (природата си е почивала – б.а.). Защото бащата е много талантлив, а синът не е.

Даниела Младенова

«