Бивш футболен бос десета година финтира Темида
Процесът трябва да изясни дали и кога бургазлията Ивайло Дражев ще понесе наказание заради пътния инцидент, разиграл се на 31 юли 1998 г. между Черноморец и Атия. Тогава футболният бос, собственик на ПФК "Черноморец", се вряза пиян с личното си "Волво" в идващия насреща "Мерцедес" с великотърновска регистрация. При жестокия удар на място остават двама души, пътуващи в немското возило – 40-годишният Димитър Кехайов от Велико Търново, а дни по-късно в болницата, след 10-дневна кома почина и 20-годишната Румяна Димитрова от Горна Оряховица. А майката на Румяна – Верка, пътувала също в "Мерцедес"-а, остана инвалид за цял живот.
Още от самото си начало разследването на този трагичен случай повлече крак. Основната причина то да се замотае и проточи беше неговата сложност. Фактологията беше доста заплетена, издирването бе изпълнено с противоречиви обстоятелства и най-вече с фалшиви очевидци на инцидента.
Според заключенията на следователя Стефан Димитров виновен за смърта на Румяна и Димитър е не собственикът на волвото, а… турски шофьор, шофирал колата на Дражев във фаталната нощ. И толкова…С такива изводи делото влезе в архива до 2003 г., когато папките бяха изтупани от прахта, а случаят възложен на нов разследващ екип. Повдигнато е обвинение, но този път срещу Ивайло Дражев, а процесът срещу него започва повторно през 2005 година.
Какво точно се е разиграло на пътя между Черноморец и Атия във фаталния 31 юли 1998 година?….
В РПУ – Созопол, същата нощ постъпва информация за тежко пътнотранспортно произшествие. Към мястото на инцидента минути след него "отлитат" няколко линейки. Заминава и кола на КАТ – Созопол. Униформеният е редови служител в системата на МВР, а в документите по делото името му е посочено като Трифонов.
Катаджията е човекът, който взема данните от личната карта на Дражев. Той е същият, който се обажда в Бургас, за да поиска необходимото, а именно да се вземе кръвна проба от шофьора – убиец. Според свидетелствата му във волвото не е установен втори човек. Такъв няма записан и в медицинските журнали на бургаската болница, където са отразени диагнозите на всички участници в произшествието. На място служителят на КАТ и медицинска сестра вземат кръвна проба за анализ в здравното заведение. Зашеметен от инцидента, тогава Дражев признава, че е шофирал колата… Няколко дни по-късно обаче разследването се обръща на 180 градуса.
Като за начало служителят Трифонов изчезва от КАТ, без да напише подробен протокол за случилото се. Установено е също, че липсва и част от наказателното постановление, както и че няма съставен акт на името на Дражев. Години по-късно от РПУ – Созопол, обясняват, че колегата им излязъл в отпуск и в суматохата забравил да напише подробен доклад. Няколко месеца след катастрофата между Черноморец и Атия мистериозният Трифонов напуснал системата на МВР и никога повече не се завърнал в нея…Внезапната му разлъка със службата дава поводи да се появят слухове, че полицейският служител е бил притиснат и сериозно заплашен…
Едновременно с напускането на Трифонов обаче на сцената, подобно на древногръцка трагедия, по волята на боговете излиза мистериозен турски шофьор. До този момент никой никога не го е виждал. "В колата, която ни блъсна и уби детето ми, имаше само един мъж. Аз бях тежко ранена, но в съзнание и помня всичко от този ден", твърди пред следователя пострадалата Верка. Никой обаче не обръща внимание на думите й.
Показанията на жената, загубила детето си в пътната касапница, съвсем се обезсилват, след като тя сключва споразумение с… Дражев.
Според документа почернената майка се отказва от претенциите си срещу него срещу сумата от 20 000 лева. Сделката е изповядана и пред великотърновски нотариус…
Верка мълчи и когато по време на процеса прочита показанията на двама новопоявили се очевидци, шофирали зад волвото на Дражев. От свидетелствата им става ясно, че всъщност на волана във фаталната нощ е бил турският гражданин Рафает Афчеоглу. По-късно, притиснати от новия разследващ екип, двамата "кошаревски свидетели" ще признаят, че са били принудени от Дражев да лансират твърдението за втория човек в колата на футболния бос – въпросния турчин. Лъжеочевидците са Андон Дончев и Иван Пазачов, за които се оказва, че по същото време работели за собственика на "Черноморец". Първоначално те са разпитани от следователя Стефан Димитров. Той взема и показанията на самия турчин Рафает, когато той изненадващо се появява заедно с адвоката на Дражев – ексобластния управител на Бургас Иван Витанов – в следствието.
"Аз карах колата на Дражев. С него се познаваме и имаме общ бизнес. Черпехме се в "Дюни", той пи повече и затова се наложи аз да шофирам. По пътя обаче забелязах аварирала кола. Не знам какво се случи, но изгубих управление и навлязох в насрещното платно", разказва Афчеоглу.
Турчинът се легитимира с лична карта, но никой не се сеща да му поиска задграничния паспорт, за да възпрепятства излизането му от България, докато тече разследването. Думите на Афчеоглу и на Витанов са приети за чиста монета…
Изненадите идат по-късно, когато делото е извадено от архива, а разследваното е подновено.
Първата стъпка, която новият екип прави, е да потърси въпросния турски гражданин, за да се изясни скандалното разминаване между фактите и наличието на фалшиви показания…
Всъщност оказва се, че в действителност Ниавзи Афчеоглу има свой клонинг. Истинският Афчеоглу е с двойно гражданство – българско и турско. Родом е от Русе. По време на катастрофата обаче той се е намирал не на пътя между Черноморец и Атия, а… в Истанбул. При повторното разследване мъжът смаяно разпознава копието на личната си карта, която е изгубил при едно от редките си идвания в страната през 1997 г., близо година преди инцидента. "Не познавам Дражев, не съм участвал никога в бизнес заедно с него", категоричен е турчинът.
По идентичен начин рухва и още едно свидетелско показание на ключов свидетел – това на тираджията Яни Петров. След повече от две години съдебно търсене той е открит чак в Испания и разпитан за събитията на 31 юли 1998 година.
Името на Петров бе споменавано няколко пъти в документите по делото. В кориците е приложен протокол от негов разпит в следствието по време на първото разследване, според който Яни признава, че е видял двама души в колата на Дражев. Това е и официалната версия на футболния бос Дражев.
"Никога не съм разпитван за тази катастрофа, нито съм викан в следствието по какъвто и да е повод. Нямам спомен да съм бил очевидец на пътен инцидент през юли 1998 година. Подписът под показанията не е мой", твърди пред испанските разследващи органи тираджията. В момента пълният му разпит в Испания в преведен вариант е приложен към делото….
Заради съмнения в прецизноста на водене на делото още по времето на Никола Филчев Главната прокуратура разпореди проверка по случая с Ивайло Дражев. Резултатите, ако има такива, така и не бяха огласени. Развръзката на случая с убийството на двама души на пътя между Черноморец и Атия все още предстои…
В. “Банкер”