« Върни се назад Публикувано на 24.03.2011 / 16:59

Бензинът – данък връз данък

Ето как се формира цената на бензин А-95, според сайта на Лукойл, към днешна дата. В лева:



1174.00 – това и цената на производителя, в която е включена и неговата печалба



710.00 – акциз , това е прословутата свещена крава на ЕС – нито стотинка по- долу от 71 стотинки за литър



1884.00 – данъчна основа . Ключът от чекмеджето е тук, тъй като според нашето законодателство „Данъчната основа се определя на базата на всичко, което включва възнаграждението, без данъка по този закон. Данъчната основа се увеличава с:



• всички други данъци и такси, в т.ч. акциз, когато такива са дължими за доставката;“ /Закон за ДДС/

376.80 – ДДС , което се начислява върху така формираната максимална данъчна основа



2260.80 – крайна цена на едро

Прегледах набързо класиците, но понятието „данъчна основа“ не се среща там. Там ясно е написано що е туй „добавена стойност“. Това са всички компоненти от процеса в който се създава новия продукт – машини, работна сила, интелектуална собственост и т.н. В резултат на тези разходи и усилия се създава новия продукт и затова е по-скъп, тоест с по-голяма добавена стойност. В нашия случай – бензина, който е по скъп от суровия нефт. При класиците, поне аз не видях, акцизът да е някакъв елемент при създаването на добавената стойност.
Не ми е ясна философията, според която един косвен данък /акциза/ у нас се облага с втори косвен данък /ДДС/.
Доколкото ми е известно, акцизът е косвен данък, който не се възстановява на производителя, докато другия косвен данък ДДС, при определени условия, се възстановява. В един светъл ден.
В нашия случай, обаче, облагането на данъчна основа /в която влиза акциза/ с ДДС – на практика връща 20% от акциза на производителя чрез възстановяването на ДДС. Или нещо бъркам?
Ако не съм се се объркал, това би трябвало да значи, че у нас акцизът върху Бензин А-95 не е 710 лева за 1000 литра, както повеляват от ЕС, а 568 лева, тоест с 20% по-нисък, тъй като 142 лв. ДДС, с които е обложен този акциз, се връщат на производителя. Макар и на теория.
Друг е въпросът, при какви условия, кога и дали въобще се възстановява ДДС. Но това е друга тема.
Въпреки, че признавам възможната си некомпетентност по тази тема, призовавам нашите законотворци да сложат ДДС там, където му е мястото – тоест, веднага след цената на производителя. Ако това стане, картинката при крайната цена на бензина ще изглежда така:

1174.00 – цена на производител и реална данъчна основа



234.80 – ДДС



710.00 – акциз



2118.80 – крайна цена на едро

Тоест, с 142 лева по-ниска за 1000 литра от днешната цена на едро /2260.80/.
Това би довело до минимум 14 стотинки поевтиняване на първо четене.
Пък после да мислят по въпроса, ще махат ли акциза на биокомпонента, ще си връщаме ли ДДС-то и кога, кой го точи и кой прибира парсата.

Живко Желев

http://robstvo.wordpress.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«