БЕДНОСТТА НЕ Е ПРЕДПОСТАВКА ЗА НИСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА ЦИГАНИТЕ. БЕДНОСТТА Е СЛЕДСТВИЕ ОТ НЕГО!
Един анализ на проблемите, които възпрепятстват просветата сред циганското население в България, с автор Теодор Спасов, излезе преди дни в “Дневник”. В него общо взето се обяснява, как всички други, но не и самите цигани са виновни затова, че не са достатъчно образовани.
И понеже не споделям направените изводи, ще си позволя няколко кратки “включвания” по някои от споменатите проблеми.
Като първи проблем е посочена бедността. Според автора: “Социалната изолация на ромите е сред водещите предпоставки, поради които ромските младежи и девойки напускат системата на образованието преждевременно. На тях често им се налага да работят, за да подпомогнат семейния бюджет, което без съмнение възпрепятства образованието им. Нерядко родителите им нямат и средства да купят прилични обувки, зимни дрехи и училищни пособия, с които да изпратят детето си на училище.”
Само че, бедността не е причина, а следствие от липсата на образование. Циганите не ходят на училище, защото то отдавна е изтръгнато от ценностната им система, ако изобщо някога е имало място там. Дали напусналите работят за да подпомагат семействата си също е спорно, защото 10-14 годишни деца легално в България не могат да работят. И последно – за какво се харчат социалните помощи давани за децата, ако родителите нямат пари да им купят облекло и обувки?
Втори проблем – средното образование не е задължително. Цитат: “Липсата на политика за насърчаване на ромите да завършват средно образование води до затваряне на порочния кръг, в който се намира значителна част от тях – липсата на добро образование, безработицата и бедността.”
Защо някой трябва да бъде насърчаван да учи? И защо специално циганите трябва да бъдат насърчавани? Някой насърчава ли специално българчета, турчета, еврейчета? И се връщаме на първия проблем – когато си с трети клас, никой не те иска на работа, и си беден. Но си беден, не защото някой те спрял от училище, а защото ти не си ходил по собствено или на родителите ти желание. Обществото няма никаква вина.
Проблем 3 – труден достъп по университетите. Не е вярно – условията за кандидатстване са еднакви за всички. Ако си ходил редовно на училище до 11-и клас – кандидатстваш и влизаш. Цитат “Повече от половината ромски студенти в България следват задочно, тъй като им се налага да се издържат сами и да работят.” Не са само те обаче – огромна част от студентите работят. В моя випуск всички работеха още от втори курс, нищо ново, защо трябва да се натъртва, че на циганите им се налага да роботят докато учат? На почти всички се налага!
Четвърти проблем: Цитат: “Ромските училища. Повечето ромски деца остават отделени от българското мнозинство в т. нар. ромски училища, които затварят младежите и девойките в омагьосания кръг на гетото.” Ако живееш в Столипиново, очевидно няма как в класа ти да има арменчета например. Щом циганите предпочитат да живеят на такива места, само сред свои, не бива да се оплакват, че децата им учат само сред свои, това е напълно нормално. Нали не очаквате българи и турци например да пращат децата си на училище в Столипиново??? Ако искаш да учиш в друго общество – трубва да излезеш от гетото. Дали то ще излезе от теб е съвсем друг въпрос.
Пета причина в анализа не е посочена, така че минавам на следващата – Специалните училища. Цитат: “Голяма част от учениците в специалните училища, разговорно популярни още като “помощни”, са роми, макар и интелектуалното развитие на повечето от тях да е съвсем нормално. Но немалко ромски родители записват умишлено децата си в тях поради подсигурената храна и дрехите, които получават там. Попаднали веднъж в специалните училища, здравите ромски деца губят възможност да получат качествено образование.”
Вижте само защо циганчетата се записват там – не защото са с умствени проблеми, а заради безплатната храна и дрехи. Ако родителите работят – ще имат средства да осигурят храна и дрехи на децата си, които ще ходят в нормални училища и няма да загубят възможността за качествено образование. Причината отново е обърната обратно – ако родителите са учили и имат професии, децата няма да ходят в такива училища, тоест виновни са родителите, а не обществото.
Седма причина – Липсата на достъп до средни училища в провинцията. Цитат: “В малките населени места, особено в селата и малките градчета, достъпът до средно училище е много по-сложен. Понякога най-близката гимназия е на 20-30 километра от дома. Това означава, че към трудностите се прибавят допълни разходи.”
Пак опираме до желанието да се учи. За възможностите вече стана дума – ако се работи – пари има. Дъщеря ми учи на около 30 км от нас и пътува всеки ден вече три години – с работещи родители, това не е проблем. В противен случай се местиш до училището – не виждам особен проблем, нито за българите, нито за циганите.
Причина номер 8 – Предразсъдъците. Цитат: “Предразсъдъците в обществото и нетолерантното отношение към ромите задълбочават проблемите. Липсвата на позитивни новини в медиите, свързани с ромите, понижава самочувствието на децата и тийнейжърите.”
Тук нещата са общо взето – каквото повикало, такова се обадило. Липсата на позитивни новини свързани с циганите, вероятно съществува, защото такива новини просто няма. Колкото до предразсъдъците, това не са точно предразсъдъци, защото е истина, че ако си българин – държавата, продавачите на ток и вода те гонят до дупка за задълженията ти. Това с циганите, или поне с огромната част от тях не се случва. Това не са предразсъдъци, нормалинте данъкоплатци искат всички граждани на България да бъдат третирани еднакво – и за права, и за задължения. Последната дума от предното изречение е трудно разпознаваема в циганските среди…
Девета причина – Учителите. Цитат: “Много от учителите, които работят в смесени или ромски училища, не са достатъчно добре мотивирани и квалифицирани, за да работят с ромски деца. А за ромските ученици доброто отношение на учителите и специалното внимание е изключително важно.”
Вероятно авторът намеква, че в педагогическите вузове трябва да се въведат часове по “мотивация и допълнителна квалификация за работа с циганчета”? Това намирисва на дискриминация спрямо турчетата, българчетата, арменчетата… те нямат ли нужда от добро отношение и специално внимание?
Причина 10 – Родителите. Цитат: “Почти никакви усилия не се полагат, за да се обясни на ромските родители защо образованието на децата им трябва да бъде основен техен приоритет.Нерядко се опасяват, че децата им може да попаднат във враждебна среда и да бъдат подлагани на тормоз и подигравки, в случай че попаднат в масово или в смесено училище.”
Продължава да не ми е ясно, защо за циганите трябва да се полагат такива специални грижи, включително и да им се обяснява, защо образованието е толкова важно? Та всеки нормален и полуинтелигентен човек е в състояние да проумее, че ако иска да работи на струг, трябва да е завършил курс за стругари. Ако искаш да си директор на детска градина – трябва да си завършил Педагогика в университет. Елементарно е. Те и джебчийките не ги пускат да работят без да са ходили на своеобразно уличище за джебчийки, нали?
Циганите са съвсем наясно, че без образование няма работа, без работа няма пари, а без пари – полягат удобно в леглото на социалната система и харчат готови пари. Затова и предпочитат да не ходят на училике…колкото и да им се обяснява, че училището е полезно.
П.П. Познавам и свестни цигани. На тях – евалла, но броят им е толкова малък, че не може да промени каквото и да е от написаното по-горе!
Галин Люцканов