Публикувано на 04.12.2019 / 13:02

РЕАЛНАТА ЦЕНА НА ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ Е 125 ЛЕВА, ОСТАНАЛОТО Е ИЗНУДВАНЕ ШМЕНТУС – КАПЕЛУС

РЕАЛНАТА ЦЕНА НА ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ Е 125 ЛЕВА, ОСТАНАЛОТО Е ИЗНУДВАНЕ ШМЕНТУС - КАПЕЛУСОт около седмица една от основните теми за осъждане между шофьорите е предвидената за въвеждане система „Бонус – малус“ за българските шофьори. И докато всички са съгласни, че трябва да има диференциация между съзнателните и рисковите шофьори от новата наредба на КФН остава един горчив вкус в устата – че вместо да се получи подобен ефект, ще се увеличи и без това немалката печалба на застрахователните компании.

Какво гласи новата наредба – на съвестните шофьори, които в последните 5 години нямат наказания гражданската отговорност ще бъде с 25% по-ниска от базовата цена. За сметка на това рисковите шофьори, които имат нарушения ще плащат с до 300% . Има редица спорни текстове като например този, че всеки автомобил ще има записани шофьорите в талона и отговорността ще бъде за най-рисковия от тях. Тук няма да се спираме на тези текстове, тъй като достатъчно браншови и неправителствени организации вече открито се обявиха срещу тях.

Застрахователите сами ще си определят базовата цена

В проекта за наредба е записано, че базовата цена на застраховката се определя от самите застрахователни компании. Тук е и тънкият услужлив момент, в който от Комисията правят скрит реверанс на застрахователите за сметка на собствениците на 2,9 млн. автомобила.

Да сте чували някога по телевизиите някой застраховател да не се оплаква как едва ли не бизнесът му ще фалира, ако не вдига всяка година цените на гражданската отговорност с поне 15%. Да сте чули обаче някой да е показал собствената си сметка за приходи и разходи от полиците?

Чисто теоретично цените на гражданската застраховка би трябвало да се определят от пазара. Всеки шофьор трябва да може да си избере такъв застраховател, който да му предложи най-ниската цена с най-добрите условия. Състезанието между отделните компании би трябвало да понижи цената на услугата до реални нива – където оскъпяването ще е минимално и застраховката ще покрива цялата дейност плюс обезщтетенията плюс някакъв съвсем нормален марж на печалба. Ако конкуренцията дори стане прекалено люта може да се получи и предлагане на услугата под себестойността, което да е причина да се сезира друг контролен орган – Комисията на защита на конкуренцията. Същата тази комисия обаче трябва да се задейства и ако има подозрително еднакви високи цени на полиците, което води до съмнения за картелно споразумение. Това също би трябвало да сезира споменатата КЗК, която да направи щателна проверка и да наложи наказания, ако се установи споменатия картел.

У нас вече беше установен картел при застраховките през 2008 г.

Това няма да е прецедент у нас – през 2008 г. КЗК глоби 14 компании с 2.45 млн. лв. за картел при „Гражданска отговорност“, като после съдът потвърди санкцията. Само преди две години за подобно картелно споразумение всичките 9 застрахователи, предлагащи полицата „Гражданска отговорност“ в Румъния получиха рекордни глоби от общо 53 млн. евро. Сред тях бяха и опериращите на българския пазар „Евроинс“, Юника и Дженерали.

Тъй като обаче от КЗК и КФН явно са доста заети да проверят дейността на застрахователните компании – дейност, която влиза в основните им задължения, нека да направим простите сметки ние.

На страницата на КФН има публикувани много любопитни данни и статистики. Според една от тях през 2018 година са изплатени или се очаква да бъдат подадени искове за 185 млн. лв. обезщетения за имуществени и неимуществени вреди по полици на „Гражданска отговорност“. Според друга статистика на КФН подлежащите на застраховка превозни средства в България са 2,9 млн. Дори и да вземем сравнително ниската цена от 280 лв. за един автомобил, това означава, че в застрахователните компании само от гражданска отговорност влизат 812 млн. лв.

Дори да приемем, че застрахователите са супер добри и изплащат веднага всичко и например гаврата на Дженерали със семейството на Мануела Горсова е изключение, остава една разлика от близо 625 млн. лв., за които никой не дава обяснение. Ако при един нормален бизнес се счита, че 20% са една много добра норма на печалба , то тогава остават 500 млн. лв. Дори и да се вземат предвид заплати, поддръжка на офиси, софтуер, информационно обслужване – по това перо много трудно застрахователите биха доказали повече от 100 млн. лв. Останалите 400 млн. се добавят към печалбата на компаниите. И какво се получава – че всеки застраховател прави близо 70% вместо доста приличната 20% печалба. Рекорд не само на Балканите, но и в Европа, а защо не и целия свят.

Държавата трябва да регулира цената на застраховката

Ако бяхме нормална държава, КФН щеше да регулира базовата цена на застраховките в наредбата. Комисията има достатъчно статистика и информация и много лесно може да сметне по подобен начин колко трябва да е базовата цена на застраховката. И в нея да включи един нормален марж на печалба. Който иска да изпревари конкуренцията – нека да го направи в рамките на този марж.

Простите сметки показват, че базовата гражданска отговорност при 20% печалба за застрахователя при данните от 2018 година трябва да бъде около 125 лева. И на тази база вече е нормално да се въведе бонус – малус. Иначе поне КФН да си го преименува на Шментус-Капелус и да не се мъчи повече.

https://transportal.bg/

Коментари 16 за
“РЕАЛНАТА ЦЕНА НА ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ Е 125 ЛЕВА, ОСТАНАЛОТО Е ИЗНУДВАНЕ ШМЕНТУС – КАПЕЛУС”

  1. А колко по-просто може да бъде-премахва се задължителната застраховка и който кара без застраховка,при произшествие ще плаща като луд,ако има вина.Ако обаче си направи доброволна застраховка,тогава ще плаща застрахователя,който е предложил дадената застраховка.При това положение всеки застраховател ще си направи реалната сметка за колко пари ще застрахова и какви пари ще изплати при настъпили щети.И още един тънък момент-оценката на щетите да се извършва от независими от застрахователите оценители.Едва тогава,според мен,ще настъпи наистина истинска конкуренция и цените смятам,че ще паднат драстично.А то сега какво е?Държавата те задължава да правиш застраховка,но е делегирала правата на частни фирми,които си правят каквото искат,но внасят определен процент(колко ли е?)в бюджета.Така и вълкът сит и овчаря доволен-да му мислят агнетата

  2. Отговорността е не само на водача,а и на държавата,защото пътища,подговка на шофьорите,технически прегледи,организация и контрол на трафика са нейно задължение.Затова“гражданската отговорност трябва да е държавна такса дължима от всеки за правото да управлява МПС,както е в КАНАДА

  3. В коя нормална държава човек плаща два пъти за едно и също нещо. Сега излиза, че КАТ или там някоя си пътна агенция ще те съдере за направено нарушение , а после за капак и бонус – малус – съвсем ще те одере и то пак за същото нарушение.

  4. Време е най-после овчата, робска, безумно проста и чудовищно страхлива БГ-рая, да осъзнае, че срещу нея се води необявена война каза:

    Крайно време е овчата, проста, малоумна и страхлива БГ-рая, да осъзнае, че от 30 години насам, срещу нея се води мръсна необявена война!Тази война се води от целия български компрадорски политически елит – СДС, ДПС, ДБ(бившата ДСБ), БСП, Атака, ВМРО, НДСВ и разбира се ГЕРБ(ГРОБ)!
    Войната се води в съответствие с приетия през 1990г. план Ран-Ът.Ако този план трябва да се охарактеризира с една единствена дума, това е – ГЕНОЦИД!А с две думи – тотален геноцид!
    Съгласно този план, 20 години след приемането му, числеността на българите трябваше да бъде сведена от 9 милиона през 1989г. до 3.5 – 4.0 милиона през 2010г.Това намаляване на населението е трябвало да стане именно чрез геноцид – глад, болести, самоубийства, безработица, бедност, липса на достъп до медицинско обслужване и образование, липса на перспектива и чрез масова емиграция.
    Доста преди 2010г. обаче започва да става ясно, че българите са около 7.5 – 7.7 милиона и все още не са
    редуцирани до желанитее стойности.Казано накратко – планът се изпълнява през пръсти…Т.е. за този 20-годишен период българският политически „елит“ е повече зает със себе си и личното си обогатяване, отколкото стриктно да осъществява този план, както е било обещано на съответните външни сили отсам и оттатък океана.Всички български правителства между 1990-2009г. са заети да крадат и грабят народа.
    Затова съответните външни сили си харесват Боко Тиквата за окончателен ликвидатор и палач на България.Правилно преценяват, че ТОЙ има болно его и неутолима, почти болестна алчност за власт и пари.Държат го и с компромати за миналото му, каквото и да означава това.
    И така – през 2006г. на политическата сцена цъфва Тиквата и шайката МУ, а от 2009г. насам е несменяем и непоклатим.Е, все пак трябва да завърши своята „мисия“, нали заради това са го и назначили.
    Едно е от проявленията на въпросната необявена мръсна война срещу българския народ е ценовата война!Осъществява се чрез задкулисни криминално-олигархични картелни споразумения, негласно подкрепяни от целия български политически „елит“.Особено пък през последните 10 години.Накъсо казано, това не е никаква пазарна икономика, а чиста спекула – изкуствено да държиш високи цените на всичко.
    Съотнесено доходи-цени, българите са световен феномен – никъде по света няма такова нещо!Българите са с най-ниските доходи не само в ЕС, не само в цяла Европа, а и в целия свят!Същевременно плащат най-скъпият електрически ток, вода и горива.Плащат най-скъпите(и най-некачествени)храни, дрехи, движими и недвижими имоти, наеми.Груб пример – при средна работна заплата от 650-700 лева(която е и масовата, най-често срещана заплата), цената на кв. метър жилищна площ на недвижим имот е 1000, 1500, 2000 евро!Най-обикновен наем е от порядъка на 450-600 лева на месец!Това нормално ли е?!Това, ако не е грабеж и спекула, здраве му кажи!
    Такива олигархично-спекулативни тенденции са характерни за целия капиталистически (нео)либерален свят.Но докато големите и икономически мощни капиталистически държави са все бивши колониални държави, ограбвали векове наред други народи, а в момента са колонизирали и ограбват цяла Източна Европа и източноевропейските народи, то България никога не била колониална държава и никога не е имала свои колонии.И винаги си е била изключително бедна държава, с малък но много лаком политически „елит“ от предатели и чужди марионетки.Следователно единственият начин за забогатяване на т.нар. българска политико-икономическа класа е грабежа.Безмилостно ограбване на своя собствен народ!Няма откъде другаде!
    За съжаление този грабеж ще продължи да се задълбочава и засилва.Не само защото българската рая е апатична и страхлива – изпитва ужасяващ страх да излезе масово по улиците и да си потърси правата, но и поради фактът, че прогресивно намалява като численост съгласно приетият преди 20 години план Ран-Ът.Когато едно население намалява като численост, когато броят на работещите е многократно по-малък от броя на пенсионерите, безработните или неработещите, а заедно с това намалява и общата покупателна способност на това население, какво става?На този въпрос ще ви отговори дори и първокурсник по икономика.Става това, че цените ще нарастват и покачват още повече.Печалбите ще се извличат не от висок стокооборот, а от високи цени!
    Така че честито бъдещо стригане, доене, дране и скубане на все още живата българска овча, проста и безумно страхлива рая!

  5. Братчеди, що ревете, бе? Ама преди 10-на и повече години като я въвеждаха тая гражданска бяхте щастливи и пишехте, как ще реши сума ти проблеми! Като премахнаха монопола на ДЗИ пак викахте от кеф, как конкуренцията ще повиши качеството и ще намали цената (беше 50 лв. преди 10 г.). Е сега що ревете, бе? Да сте мислили навремето какво си пожелавате! С четене на лозунги и мантри във фейса, не става тая работа! Ама то още колко неща трябва да Ви се случат, че да ви дойде акъла в главата – парното, тока, водата, банките, ЧСИ-ата и т.н.

  6. Няма друг бизнес, чиито приходи да са държавно гарантирани. Ако не си платил “Гражданска отговорност” държавата те санкционира. Така всъщност това става допълнителен данък за МПС.

  7. Статията не е издържана в икономическо и фактологично отношение:
    1. Няма такива факти, които да говорят, че ВСЯКА година застрахователите искат поне 15% повече за ГО. Миналата година лятото единствено имаше покачване на цената на ГО значително , което тази година на части бе редуцирано от конкуренцията на няколко стъпки в посока намаляне цената.
    2. Приходите и разходите, а и платените обезщетения се показват от всеки застраховател и информацията не е тайна за никой, който се интересува – има я на страницата на КФН.
    3. Платените обезщетения не вкючват цялата себестойност на застраховката ГО за да се твърди, че оставали 625 млн. лв. печалба. Ако беше така, Пеевски и Доган отдавна да са станали известни застрахователи щом има такъв печеливш бизнес в България. В посочената сума влизат около 20% комисиони за брокерите и агентите, аквизационните и административни разходи на компаниите (заплати и осигуровки изцяло на светло, наеми, консумативи, комуникации, реклами, съдебни и т.н.), Ако беше така печеливш бизнеса нямаше и да има излязли от нашия пазар чужди застрахователи през последните години – Интерамерикан, КюБиАй, Олимпик даже и др.
    4. Ако не е налична информацията по т.2. тогава как става според автора контролът върху застрахователните компании от страна на КФН и как тогава „има достатъчно статистика и информация и много лесно може да сметне по подобен начин колко трябва да е базовата цена на застраховката.“
    5. Миналата година бе удължен срока за завеждане на претенции по тази застраховка до 5 години. Това изисква за вяска една застраховка да се заделят резерви, които да се задържат в компаниите още 5 години след изтичането на застраховката за да се провизират евентуални претенции от страна на пострадали. Това също се включва в цената на полицата по „Гражданска отговорност“ и повярвайте ми, парите за нея не идват от ЕС или от друг донор.
    6. Всяка година се вдига лимита по тази застраховка за покриване на имуществени и неимуществени щети по нея – за авторът едно и също ли е да се носи риск за 5 млн. лв. и за 15 млн. лв. За да се платят тези обезщетения парите пак идват от премиите, а не от Дядо Коледа.
    Вярно е, че на българския пазар оперират и недотам съвестни и застрахователи, и застрахователни посредници, но когато се пише за някаква тема, нека се гледат реално фактите, а не да се споделят отрицателни емоции само и да се квалифицират всички застрахователи едва ли не като грабители … Като си много ербап, карай без застраховка.

    1. И в допълнение – много по-реално е застраховката за „Гражданска отговорност“ да се сключва не за автомобила, а наистина за отговорността на шофьора. Така ще се премира съвестния шофьор, а „джигитите“ ще си плащат като искат да са „мъже“ на пътя …

      1. А защо са ни толкова много застрахователи ?!? За да се вдига цената и да храним още търтеи свикнали на лесни пари ли ? Още по-интересен е въпросът – защо пък изобщо сме длъжни по закон да плащаме тая застраховка ? А какво получава реално всеки от нас годишно с/у тая „скромна“ цена ?!?

      2. А тия дето нямат кола, но ползват служебна? Да не говорим че с книжка Б категория може да се кара от мотопед до бордови 3.5 т.

    2. Ха ха ха ха, и какво се оказа ,че застрохавателното дело е , ,,чисто“ като момина сълза. А стига бе,нима вярваш,че в икономката ни ,е наѝ чистото и доходоносно перо. Или да ти припомня ,кои бяха първите в застрохователното дело.

      1. Аз съм на 54 години и добре помня кои бяха първите „застрахователи“ – откровените мутри. Това съвсем не означава, че и 20 години по-късно нещата са все същите. Не казвам, че застрахователното дело е чисто като сълза, просто призовах да се гледат фактите от всички страни и да не се поддаваме на стереотипи отпреди десетилетия.

  8. Държавата не е на мястото си като регулатор. Сега при обсъждането на предложената от застрахователите система бонус малус, бонус ще имат всички тези граждани собственици на автомобили които не ги карат и съответно нямат никакви нарушения. За неправилно паркиране-веднага 25 % повишение на ГО! Касапина определя правилата в кланницата за хуманно умъртвяване на животното-това го няма никъде в света. Алчните застрахователинямат предел на насищане, за това държавата трябва да урегулира този бизнес, но не го прави. Кои са причините да не го парави? Като предложение, понеже ми е ясно какво ще стане, нека държавата приложи ползваната система на ГО и бонус-малус както е в Германия.Малус да се прилага при ПТП за водача който е виновен. Няма нужда да се открива топлата вода.

  9. Бонус – Малус, а бе всичко си е ФАЛУС..
    Нещо да пречеше досега на мародерите, пЪрдон – застрахователите, да дават отстъпка от 5 или 10% на верните си клиенти.. Например – пет поредни години са застраховани при тях за ГО и за тези пет години не са им донесли и ЕДИН лев разходи.. Освен хартията за полиците и стикерчетата..

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *