Публикувано на 27.12.2008 / 9:09

Дядо Николай-суперстар?

Един млад на години дядо, пловдивският митрополит Николай, отново привлече с неортодоксална изява вниманието на медиите. Служителят на ортодоксалната църква има дарба в това отношение. Не случайно стана нещо като лице на новините на водеща телевизия, когато през юни тази година един ( също така) водещ на предаване го „нтервюира” в централната информационна емисия на собствената си сватба и след това възкликна : „Да живее Българската православна църква” на фона на църковните камбани, ударени в цял Пловдив по нареждане на митрополита в чест на тази медийна сватбена коронация.

Апетитът за изява на младия дядо расте. Той громи от ортодоксални позиции семейния кодекс, който допуска съвместното съжителство без сключване на брак (макар този закон да следва реалността: повечето български двойки живеят на семейни начала и без да са се венчали, както и все повече европейски, впрочем).

От амвона в Кърджали, където го посрещат с огромни билбордове, заклеймява дискотеките и…да не изреждам още какви „свърталища”. По-важното е, че зад цялото това достойно за анатема, според него, разложение стои ни повече, ни по-малко…европейската интеграция. Поради което той, избирайки чувствителната територия на Кърджали, издига глас срещу самата светая светих на българската модерност: „стига с тази интеграция, дотук!”, заклеймява европеизацията на България той.

Не беше ли църквата отделена от държавата по конституция? Или митрополитът, който пропагандира ортодоксален евроскептицизъм , разбира по този начин отделянето от държавата- в смисъл, че намесата в политиката от църковни позиции си е негова лична, отделна работа?

Пред неговите филипики немеят и овластените модерни леви. Към тях отчето също има остри забележки, но главно и предимно поради факта, че води спор за собственост. „Църквата ще застане на своето място срещу някои фактори в държавата”, заплашва той от кърджалийския амвон по повод на препирнята с министерството на културата за манастирски притежания. На което министър Стефан Данаилов смирено се оправдава, че трябва юридическа санкция, за да се реши спорът.

Момент, откога отец Николай говори от името на Църквата? Че патриарх Максим е в твърде напреднала възраст и е нещо като икона, която БПЦ показва от Рождество на Възкресение, е известно. Но не е известно Църковен събор, или пък самият патриарх да са упълномощавали пловдивския митрополит да говори от името на Църквата.

Модерният дядо Николай ( модерен, защото обича джиповете и съвременните методи на политическата самореклама ) озарява с църковната си осанка свитата на олигарси от най-високо ниво, като близкия до президента Първанов пловдивски мултимилионер Георги Гергов. Все повече и все по-често той се изживява обаче като местен Джироламо Савонарола.

Доминиканския фанатик Савонарола е узурпирал Флоренция за 4 години в края на 15 век с претенцията да очисти артистичната столица на Ренесанса от „суетата”, организирайки заедно с бандите си погром над „упадъчни” произведения на изкуството.

Пловдив , при всички условности на несравнимите сравнения, може да бъде привидян като българската Флоренция. Но дядо Николай не става нито за Савонарола, нито пък за Томас Торквемада- Великия инквизитор на Испания ( по странно стечение на обстоятелствата двамата масови убийци умират в една и съща година, 1498-ма, само че Торквемада загива на кладата, низвергнат от папа Александър Шести, докато испанският му „колега” несправедливо спрямо паметта на хилядите си жертви, си отива без възмездие от този свят).

Митрополит Николай не става за Савонарола или Торквемада, защото е неубедителен в ролята на „божия меч”, който въздава справедливост чрез словото си. И не само заради издайническия му вкус към публичност и общуване със „звезди”-медийни и други, подвластни на „златния телец”. Ако беше автентичен в тази роля, нямаше да тича след събитията и да се произнася гневно срещу убийството на „деца от деца” доста след като в тази поза се изредиха управляващите, стреснати от също така закъснелия гняв на студентите по повод смъртта на техния колега Стоян Балтов.

Да, убийството на деца от деца е наистина ужасно нещо. Но какво да кажем за убийството на духовник от духовни ( лишени и от капка духовност, впрочем) лица, какъвто беше случаят със зверски убития от свещеници отец Стоян Камбарев от Банско на 22 юли 2002-ра? Старецът беше смазан от бой, поруган от служители в расо заради църковна крамола, а не просто поради пиянско зверство пред дискотека ( не че може да има степенуване на животинското при това сравнение).

Истинският поборник за справедливост, облечен в църковна власт, който претендира да запълни очевидния вакуум в сферата на духовността, трябва да завоюва уважението на обществото най-напред с критика на състоянието и ролята на прекалено ортодоксалната църква, която пребивава в доброволно, но твърде охолно интровертно състояние, далеч от обществените проблеми. Вместо това младият дядо се е заел да громи европейската интеграция на измъчената ни нация.

Не е нужно много. Никой не очаква крайности като някакво отричане от греховете, известно като „Ауто да фе” ( акт на вярата), при което през средновековието жертвите са били заставяни от инквизиторите да се разкайват за мними престъпления срещу вярата. Но поне малко адекватност в напъните за спечелване на обществените симпатии, няма да навреди никому.

Пренасочването на „праведния гняв” срещу „европейската интеграция” и уж произтичащите от нея злини е криворазбрана клинична пътека за отклоняване на лечението от болната глава върху здравата и звучи подозрително политизирано в полза на управляващите, с които пловдивският митрополит Николай спори за имоти, но на практика подкрепя в модерната им лява партийна линия на разпалване на евроскептицизъм.

Иво Инджев

www.ivo.bg

Коментари 0 за
“Дядо Николай-суперстар?”

  1. Те двамата владици / Николай и младия му Пловдивско/Смолянски заместник – еп.Антоний много обичат…обичат да са с млади СЕМЕнаристчета и да ги чук.., обичат нови коли и джипове, а Антоний много да го лапа… и си играе… Дайте им орден “ Св. Ерм Пловдивски „

  2. Когато някой се опитва да се прави на Савонарола, би трябвало да се поинтересува, как този свещенник е завършил живота си.

  3. Втази нещастна страна на политици- мутри и крадци и липсва само един пловдивски владика за пастир.

  4. Че комунисти в България няма. Може някога да е имало, или някой да се е мислил за комунист. Кои са комунисти -мекерета, и защо ви е да са долу?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *