Публикувано на 10.03.2008 / 23:23

БДЖ шитнала новите вагони на сръбкиня

 

 

Български държавни железници (БДЖ) са продали 40 от най-новите кушет вагони, с които разполага паркът им, още през 2004 г. на немската фирма “Оптима турс”, собственост на сръбкинята Ренате Менони Шверко. Сделката е извършена от предишния шеф на БДЖ Наско Цанев по време на управлението на министъра на транспорта Николай Василев в края на мандата на правителството на НДСВ. 
Цанев е заявил на министър Василев, че предстои продажба на 40 от най-старите вагони, произведени през 1968 г. – т.нар. “деветки”, които отдавна не се използвали.
В крайна сметка обаче "Оптима турс" се сдобива с 40 от новите вагони, произведени през 1986 г. ­ т.нар. "десетки". Това установи проверка "Монитор", потвърдена от информирани източници.
"През 2004 г. Оптима турс" купи от БДЖ общо 40 кушет вагона. Покупката стана на 4 лота, от проведените общо 6. Купувахме ги на групи по 10. Вагоните са произведени през 1986 г.", заяви пред "Монитор" главният счетоводител на "Оптима турс" Данаил Качамаков.
Регистрираната в Мюнхен фирма, чиито управител е сръбкинята Ренате Менони Шверко, дълго време вземала вагоните под наем от БДЖ за сезонен превоз на гастърбайтери от Виена за Турция. "България има най-големия парк на кушет вагони в региона, затова ги използвахме под наем. Но с всяка изминала година БДЖ започнаха да ни предлага все по-неизгодни условия и настояваха да поемем и ремонтните дейности на вагоните", обясни Качамаков. През 2004 г. "Оптима турс" решила, че ще є бъде по-изгодно да купи вагоните, защото така ще є излезе по-евтино и влязла в преговори с ръководството на железниците, които се увенчали с покупката на 40 кушет вагона от БДЖ. Според Данаил Качамаков, фирмата е платила 1,5 милиона евро по сделката ­ по около 37 000 евро на вагон. Цената на един нов кушет вагон е 1,2 милиона евро.
Министър Николай Василев потвърди през "Монитор", че 40-те кушет вагона са били продадени преди края на мандата. "Вагоните бяха представени като стари. Да не си мислите, че са нови. Били са в лошо състояние. Самият аз не си спомням този случай, подсетиха ме сега, когато нещата се разровиха", заяви днешният министър на държавната администрация Николай Василев пред "Монитор". "И преди продажбата те не са возили български пътници по български маршрути. БДЖ не са имали пари за ремонт, въпросната фирма ги е купила на търг и с тях са били возени турски гастърбайтъри за Австрия. "Категорично не става въпрос за нови хубави вагони", заяви Николай Василев. Произведените през 1986 г. кушет вагони са най-новите, с които БДЖ са разполагали.
"По времето на Николай Василев наистина са продадени вагони от 1986 г., но когато са искали разрешение за продажбата, на него му е било казано, че те са от най-старите, половината от които са в изолация ­ т.е. не се движат", потвърди пред "Монитор" и сегашният министър на транспорта Петър Мутафчиев. БДЖ мотивирало искането си да се отърве от тези вагони с това, че нямало пари за ремонт, а министърът разрешил продажбата и тя е била извършена от бившия шеф на железниците Наско Цанев, обясни Мутафчиев.
"При продажбата вагоните наистина са заменени с нови, но не зная как е станало това. С разследването на този случай трябва да се заеме прокуратурата. Аз съм разпоредил на нашата дирекция по контрол да направи проверка за тази продажба", обяви министър Мутафчиев пред "Монитор".
В момента 40-те продадени кушет вагона се намират в депото на Вагонен завод "Интерком" в "Дряново", който също е собственост на Ренате Менони Шверко, тъй като сезонът за превозването на гастърбайтъри от Австрия започва през април и приключва през ноември. През останалото време не се използват, а при превозването на пътници минават транзит през България.
През 2007 г. "Оптима турс" била готова да даде за ползване на БДЖ продадените вече вагони за зимния сезон, но ръководството на железниците отказало. "Преди 2-3 месеца разбрахме, че в БДЖ имат остра нужда от кушет вагони и предложихме да им дадем от нашите за зимния сезон, но развитие не последва", разказа пред "Монитор" Данаил Качамаков. Според него частната фирма е водила разговорите за даването на 10 вагона с "Пътни превози" в БДЖ. "Не ни трябват тези вагони, сезонът и без това вече свършва", аргументирал отказа си шефът на БДЖ Олег Петков.
Бившият директор на БДЖ Наско Цанев, извършил продажбата на 40-те нови кушет вагона, представяйки ги като стари на тогавашния министър на транспорта Николай Васелев, в момента е управител на фирма "Домино рейл" България, която се занимава с товарни железопътни превози. "Домино рейл" е клон на регистрираната в Австрия фирма "Домино бетайлигунг" с управител Евелина Гюдорова. Цанев оглавяваше БДЖ до 2006 г., когато беше сменен с Олег Петков.

 

В. “Монитор”

Коментари 0 за
“БДЖ шитнала новите вагони на сръбкиня”

  1. Абсолютно не е вярно че не е знаел – напълно наясно е бил със сделката

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *